آخرین موانع در مسیر مجوز حرفه ای پای ها


سرویس خبر شماره: 2020988
24 مه 1403 در 9:15 ق.ظ.
1.8K |

2نقطه نظر

جدی نیست، اما مشکلاتی وجود دارد

رئیس اداره مجوزهای حرفه ای می گوید که هنوز موانعی برای اخذ جواز حرفه ای وجود دارد.

آخرین موانع در مسیر مجوز حرفه ای پای ها

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، استقلال و پرسپولیس امید زیادی به بازگشت به آسیا و حضور در اولین دوره لیگ برتر دارند. مشکل اصلی احتمالی یعنی بحث مالکیت مشترک و خصوصی سازی دو تیم حل شده و انتظار می رود مارونی ها بتوانند در مسابقات آسیایی حضور پیدا کنند.

لیگ برتر از پایان شهریور ماه آغاز می شود. به نظر می رسد با توجه به وضعیت تیم های حاضر در رده بندی، حضور استقلال و پرسپولیس در این رقابت ها را قطعی دانست. اما هنوز دپارتمان مجوزهای حرفه ای فدراسیون فوتبال و کنفدراسیون آسیا نظر نهایی خود را در این مورد اعلام نکرده اند.

از سوی دیگر نحوه تخصیص سهمیه ها و برگزاری مسابقات لیگ نخبگان نیز در روزهای اخیر ابهاماتی را ایجاد کرده که گمانه زنی های بعضاً نادرستی را به دنبال داشته است. برهمین اساس و به همین بهانه فرهیختگان با مصطفی زارعی رئیس اداره مجوزهای حرفه ای گفت وگویی داشته است که در ادامه می خوانید.

* ابتدا از نحوه توزیع نمایندگان ایران در لیگ های آسیایی در فصل آینده صحبت می کنیم. در حالی که مصوبه فدراسیون از حضور قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر در لیگ نخبگان خبر می دهد، برخی معتقدند این سهمیه ها تصویب نشده و احتمال جایگزینی قهرمان جام حذفی به جای آن وجود دارد. نایب قهرمان لیگ برتر به طور مستقیم به لیگ برتر.

نه اینطور نیست این تخصیص سهمیه ابتدا در شهریورماه به تصویب هیات رئیسه لیگ و چند ماه بعد به تصویب هیات رئیسه فدراسیون فوتبال رسید و صورتجلسه نیز موجود است. این موضوع در سایت رسمی فدراسیون فوتبال اعلام شد و تمهیدات و سازوکار آن مورد توجه و نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز قرار گرفته است. در واقع در این راستا تمامی مقدمات و وظایفی که باید انجام شود به پایان رسیده است و قهرمان و نایب قهرمان لیگ به لیگ برتر و قهرمان جام حذفی راهی پلی آف لیگ الیت یعنی سومین لیگ برتر خواهند شد. تیم به لیگ قهرمانان آسیا می رود و در صورتی که قهرمان جام حذفی با تیم های اول و دوم لیگ برتر یکی باشد یا نتواند مجوز حرفه ای بگیرد، به جای این تیم، تیم های سوم و بعدی لیگ شرکت خواهند کرد. در پلی آف لیگ برتر و تیم بعدی به لیگ قهرمانان اروپا راه خواهد یافت. بنابراین چیزی که شما اشاره کردید اصلا درست نیست و مصوبه هیئت مدیره در این باره وجود دارد و کنفدراسیون آسیا هم آن را تایید کرده است.

*در این زمینه ابهام دیگری نیز به وجود آمده است: آیا این شیوه تخصیص از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به کشورهای عضو ابلاغ شده است یا خود فدراسیون ها در این مورد تصمیم گیری کرده اند؟

کنفدراسیون آسیا این تصمیم را به خود کشورها واگذار کرد و در این راستا ابتدا تیمی از کارشناسان تشکیل شد و پس از تایید سازمان لیگ در خصوص نحوه تخصیص سهمیه و پیشنهاد آن به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، نهایی شد. موافقت هیات مدیره با ارتقای نمایندگان ایران در مسابقات باشگاهی که در فصل آینده در آسیا مشخص خواهد شد.

* در خصوص سقف قرارداد و تعداد سهمیه بازیکنان خارجی به نظر می رسد تغییراتی برای فصل آینده ایجاد شود.

من در جریان این مسائل نیستم. از آنجایی که من دیگر در کارگروه نظارت بر سقف بودجه و قراردادهای لیگ برتر فوتبال نیستم، از این موضوع اطلاعی ندارم و فقط اعضای این گروه از این موارد مطلع هستند.

* ببینیم رقابت های لیگ برتر چگونه پیش می رود. انتظار می رود 12 تیم در یک گروه تنها 8 بازی را با هم انجام دهند به طوری که 4 بازی از تیم ها در خانه و 4 بازی دیگر آنها با سایر تیم ها خارج از خانه برگزار می شود. در این زمینه نحوه و سازوکار برگزاری مسابقات مشخص شده است؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا این موضوع را به صراحت اعلام کرده و آیین نامه آن را در سایت خود منتشر کرده است. حال اینکه رقبای هر تیم بر چه اساسی مشخص می شوند، این مورد بر اساس جدول خاصی است که با قرعه کشی مشخص می شود. هر تیم با 8 تیم بازی می کند و حریفان هر تیم با قرعه کشی مشخص می شوند. اما سازوکار آن کاملا مشخص است و کنفدراسیون آسیا نیز آن را اعلام کرده است. حالا با چه فیلتری یک تیم با 3 تیم دیگر بازی نمی کند، به نظر می رسد با قرعه کشی این سوال حل شود. این یک روش جدید برای سازماندهی مسابقات است که بخشی از آن به شانس و قرعه کشی نیز مرتبط است. در واقع این بار قرار است بر اساس قرعه کشی سوئیس باشد که بر اساس آن مسابقات شطرنج برگزار می شود. لیگ نخبگان را قرعه کشی و سازماندهی کنید، که به هر حال تحت تأثیر شانس است.

* با توجه به عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی لیگ برتر به جز تایید مجاجی ها در قهرمانی امسال، آیا اکنون باید آنها را در لیگ برتر آسیا ببینیم؟

جلسات تصمیم گیری خود را از امروز آغاز کرده ایم و این جلسات ادامه خواهد داشت تا انشاالله در 20 خرداد رای نهایی را اعلام کنیم. ما ابتدا رأی را به کنفدراسیون آسیا اعلام می کنیم و بعد از اینکه AFC بررسی های خود را انجام داد، معمولاً دو یا سه هفته بعد اگر نظری اعلام نکرد. یعنی مجوز حرفه ای این دو باشگاه تایید شده است.

* با رفع موانع اصلی از جمله مالکیت مشترک، به نظر می رسد دیگر منع اصلی خاصی برای صدور مجوز حرفه ای برای استقلال و پرسپولیس وجود ندارد. آیا می توان حضور این دو تیم در آسیا را قطعی دانست؟

تصمیم نهایی در رای کمیته بدوی گرفته می شود سپس این رای از سوی فدراسیون فوتبال اعلام می شود و پس از آن AFC باید تایید و اعلام کند. اکنون هیچ مانع جدی برای صدور مجوز حرفه ای از سوی استقلال و پرسپولیس وجود ندارد اما هنوز نمی توان با قاطعیت در این باره صحبت کرد.

مجله اخبار فوتبال داخلی