افشای پس از 12 سال؛ برخی استقلالی ها از کارگاه ها و دلالان هدایایی گرفتند!/ حتی اگر استقلال پرسپولیس را برد، یحیی اخراج نشود.


شاهرخ بیانی معتقد است حتی اگر استقلال در دربی پیروز شود، باز هم دلیلی برای رد یحیی گل محمدی وجود ندارد. با سرمربی و کاپیتان سابق آبی ها درباره وضعیت استقلال و شرایط پرسپولیس در آستانه شروع مجدد لیگ برتر گفت و گو کردیم.

بیایید با شروع مجدد لیگ برتر شروع کنیم. مسابقاتی که عملا در این فصل با بی نظمی خاصی برگزار می شود.
استقلال در اهواز کار سختی مقابل فولاد دارد اما برگه برد او کار جواد نکونام در همین فولاد است. او این تیم و شرایط اهواز را به خوبی می شناسد. البته متاسفانه تعطیلی های متعدد و بی رویه لیگ برتر به سطح کیفی این مسابقات لطمه زده است. بی نظمی مسابقات قهرمانی و مشکلات اقتصادی باعث شده مردم نسبت به گذشته کمتر به لیگ برتر توجه کنند، اما با همه این حرف ها اگر مسابقات منظم دنبال شود انگیزه بازیکنان، مربیان و هواداران همه تیم ها بیشتر می شود. قطعا افزایش خواهد یافت. به تعویق افتادن مسابقات لیگ برتر نه تنها به استقلال ضربه می زند بلکه سایر تیم ها را نیز با مشکل مواجه می کند.

استقلالی معترض است که با توجه به برنامه و به تعویق افتادن دربی، دو بازی قبلی او قبل از جدال پرسپولیس خارج از خانه برگزار شد.
استقلال معنا دارد. این اعتراض خالی از ربط نیست. آبی ها علاوه بر بی نظمی در برگزاری رقابت های لیگ برتر ابتدا به اصفهان رفتند، حالا باید به اهواز بروند و پنجشنبه هفته آینده دربی تهران را برگزار کنند. دو سفر و بازی در شهرهایی با اقلیم و ارتفاعات کاملا متفاوت. فراموش نکنیم که استقلال قبل از دربی به دلیل برگزاری دیدارهای خارج از خانه، عملا از بار معنوی از سوی تماشاگرانش محروم شد.

بعد از بازی با فولاد نوبت به مبارزه با پرسپولیس رسیده و حالا همه می دانند که دربی مثل بازی های دیگر نیست و حتی می توان گفت بیش از 6 امتیاز دارد. فکر می کنی نکونام در جدال با فولاد برای بازی با پرسپولیس چه باید بکند؟
ببینید آقای نکونام خودش بازیکن استقلال بود و دربی را تجربه کرد. او باید از نظر ذهنی شاگردانش را برای دربی آماده کند. استقلالی ها اکنون در صدر جدول هستند و بهترین نمایش لیگ برتر را به نمایش گذاشته اند، اما باید پذیرفت که برخی از بازیکنان این تیم نسبت به پرسپولیس کم تجربه هستند. در دربی ابتدا اصل نباختن را کنار گذاشتند و حالا همه می دانند که این بازی ربطی به شرایط دو تیم در جدول ندارد.

با توجه به شکست پرسپولیس مقابل حریف قطری و حذف از لیگ قهرمانان، فکر نمی کنی الان شرایط برای رویارویی استقلال با این تیم بهتر شده است؟
نه نه. اصلا استقلالی ها به هیچ وجه نباید اینطور اشتباه کنند و باید تمرکز کنند چون کارش سخت شده است. شکست در لیگ قهرمانان به بازیکنان پرسپولیس انگیزه بیشتری برای دربی می دهد چون می آیند و می جنگند. این دقیقاً همان مشکلی است که می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

جمعی از هواداران استقلال معتقدند اگر محمود فکری و هواداران موفق شوند پرسپولیس را قبل از دربی متوقف کنند، لطف بزرگی برای استقلال خواهد بود.

صد در صد همینطوره شرایط شاگردان محمود فکری از نظر امتیاز گرفتن خوب نیست و اگر او بتواند از پرسپولیس امتیاز بگیرد علاوه بر لطفی که به استقلال می کند، برای هواداران بسیار خوب است.

یکی از تاریخی ترین دربی های ما در سال 62 رقم خورد و استقلال در حضور 120 هزار تماشاگر با یک گل پرسپولیس را شکست داد. تو در این دیدار بازیکن استقلال بودی و دوست داریم بدانیم چقدر بابت این برد بزرگ پاداش گرفتی؟
جایزه؟ اصلا جایزه نمی دادند. آن زمان باشگاه عملا بودجه خاصی نداشت و در فوتبال پولی نبود. خداوند منصورخان پورحیدری را بیامرزد. قبل از چنین مسابقات مهمی ضیافتی در داخل رستوران ترتیب می داد و تعدادی از هواداران ثروتمند قلال را دعوت می کرد. آمدند پول جمع کنند تا برای بچه ها جایزه ترتیب دهند. مثلاً فرض کنید در همان دربی سال 62 بابت پیروزی مقابل پرسپولیس شاید 5000 تومان پاداش گرفتیم! شرایط پرسپولیس هم همینطور بود. گفتم پول در فوتبال نیست.

افشای پس از 12 سال؛  برخی استقلالی ها از کارگاه ها و دلالان هدایایی گرفتند!/ حتی اگر استقلال پرسپولیس را برد، یحیی اخراج نشود.

یکی از اتفاقات رایج در آن زمان، پیام های تبریکی بود که پس از پیروزی استقلال یا پرسپولیس در دربی ها در مجله دنیای ورزش و کیهان ورزشی منتشر می شد. گفته می شود در اوایل دهه 60 پس از چاپ این آگهی ها، برخی از بازیکنان استقلال با صاحبان کارگاه های تولیدی طرح دوستی می بندند که پیروزی های استقلال را تبریک گفته و تعدادی هدایایی را به صورت انفرادی دریافت می کنند. آیا ماجرا درست است؟
آره. باید بگم درسته فارغ از اینکه عده ای استقلال و پرسپولیس را دوست داشتند و بردهای ما یا پرسپولیسی ها را تبریک گفتند. تعدادی از بچه های ما هم به سراغ همین تولیدکنندگان و تجار رفتند و هدیه خریدند. موافقم کار خوبی نبود، اما به هر حال بعضی ها این کار را کردند.

شما در دربی معروف بهمن 1389 که به دربی ایمون زاید معروف شد، یکی از اعضای کادر فنی استقلال بودید. آیا تایید می کنید که روز قبل از بازی، جمعی از بازیکنان استقلال بر سر مسائلی مانند بازوبند کاپیتانی و… اختلاف داشتند و این موضوع به تیم آسیب زد؟
آره. متأسفانه این اتفاق افتاد و به تیم آسیب زد. البته منصور خان را که ناظر بود خدا ببخشد، قضیه را حل کرد، اما ای کاش چنین اتفاقی نمی افتاد. بچه هایی که با هم اختلاف نظر داشتند نیز در زمین مسابقه ظاهر شدند. با همه این اتفاقات، زمانی که ما 2-0 جلو بودیم، اگر ضربه محسن یوسفی به جای تیر افقی به درون دروازه می رفت، مطمئن باشید که هیچ اتفاقی از دربی به اصطلاح ایمون زاید نمی افتاد. فوتبال ایران اما به هر حال این اتفاقات افتاد و الان. این بخشی دیگر از تاریخ فوتبال ایران است.

خیلی ها می گویند توقف طولانی و نامشخص این فصل نه تنها به تیم های لیگ برتری آسیب زده، بلکه به نمایندگان ما در لیگ قهرمانان اروپا نیز آسیب زده است. آیا این را قبول دارید؟
من کاملا موافقم که وقتی مسابقات تعطیل می شود انگیزه بازیکنان کم می شود و حواشی آنها بیشتر می شود. مطمئناً وقتی بازیکن ببیند دو هفته است که بازی ندارد، ساعت خوابش به هم می خورد و به هم می ریزد. اگر قرار بود به خاطر مسابقات بین‌المللی لیگ ملت‌ها تعطیل شود، اروپایی‌ها و به‌ویژه آلمانی‌ها خیلی زودتر از ما این کار را می‌کردند، اما این کار را نکردند، زیرا به خوبی می‌دانند که مسابقات منظم‌تر برگزار می‌شود. انجام شود، بدن بازیکنان بیشتر حفظ خواهد شد.

و سوال آخر اینکه اگر استقلال در دربی پیروز شود به نظر شما یحیی گل محمدی اخراج می شود؟
چرا او باید اخراج شود؟ حتی اگر پرسپولیس دربی را باخت نباید یحیی را حذف کند. مربی در این داستان چه می کند؟ ساختار فوتبال ایران مشکل دارد و نمی توان همه چیز را به گردن مربی انداخت. در این فصل لیگ قهرمانان اروپا 5 بار مقابل عربستانی ها قرار گرفتیم و در 4 بازی شکست خوردیم. برای میزبانی مسابقات لیگ برتر همچنان با مشکل ورزشگاه و زمین چمن روبرو هستیم. ما هنوز کمک داور ویدیویی نداریم. زمانی که با استقلال نایب قهرمان آسیا شدیم در بازگشت به ایران از شرمنده هواداران در فرودگاه می شدیم اما حالا این ماجراها تمام شده و باید بپذیریم که کشورهای رقیب ساختار بهتری داشته اند. در چنین شرایطی نباید تمام کاسه های سرمربی را بشکنید.



سرویس داخلی اخبار فوتبال