امید عالیشاه; بهترین شماره 10 با پیراهن شماره 2!



اسمار ویرا، سرمربی برزیلی پرسپولیس که پس از شکست تلخ مقابل آلومینیوم در اراک مورد انتقاد و هجمه شدید هواداران و پیشکسوتان این تیم قرار گرفت، درس بزرگی از این دیدار گرفت.

این برزیلی در دیدار حساس مقابل تراکتورسازی تبریز تغییر محسوسی در ترکیب اصلی تیمش ایجاد کرد و امید عالیشاه را از ابتدا در ترکیب قرار داد. کاپیتان اول پرسپولیس که سال ها شماره 2 را بر تن می کند در رویارویی با تراکتورسازی شماره 10 را به تن کرد.

در فوتبال امروز ایران کمتر بازیکن شماره 10 را می توان یافت که توانایی سبقت گرفتن از حریف و به قول فوتبالی ها تک به تک را داشته باشد. اما در گذشته همیشه یک شماره 10 واقعی بود که بسته به شرایط تیم پشت یک یا دو مهاجم قرار می گرفت. بازیکنانی که استعداد طبیعی به آنها اجازه می دهد بهترین عملکرد خود را داشته باشند و می توانند با یک پاس یا هر حرکتی که هیچ کس دیگری نمی بیند، بازی را تغییر دهند.

البته، شماره 10 بودن در حال حاضر دشوارتر از همیشه است، که شاهدی بر افزایش انتظارات بدنی بازیکنان هجومی است. در حال حاضر بازیکنانی با این سبک در فوتبال بسیار کم هستند. این دسته از بازیکنان در حال از بین رفتن هستند اما امید عالیشاه حالا به اوج بلوغ رسیده و تعریف شماره 10 پشت سر تک مهاجم این تیم است. او نه تنها نبوغ فردی زیادی دارد، بلکه طبیعتاً برای موفقیت تیم می جنگد، توپ را دنبال می کند و پاس گل می دهد.

امید عالیشاه به معنای واقعی یک بازیگر آزاد در سیستم جدید اسمار ویرا و پرسپولیس است. او در حرکت بین خطوط و ارسال پاس پایانی فوق العاده است و به نظر می رسد سرمربی برزیلی جدید پرسپولیس این توانایی را می داند.

وحید امیری فصل گذشته به عنوان مهاجم سایه یا هافبک آزاد پشت مهاجم این نقش را به بهترین شکل ممکن ایفا کرد. امید عالیشاه شاید قدرت دوندگی وحید امیری را نداشته باشد، اما از نظر تکنیک، توانایی دریبل زدن و پاس های موثر می توانست امتیازی بالاتر از هم تیمی تنزل یافته خود کسب کند.

شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف امید عالیشاه در مصدومیت های مکرر او پس از درخشش در دیدارهای مهم است. در صورتی که کاپیتان پرسپولیس بتواند آمادگی جسمانی خود را حفظ کند و بدون مصدومیت بماند، می تواند بار دیگر جام قهرمانی را مانند فصل گذشته بالای سر ببرد به شرط…



سرویس داخلی اخبار فوتبال