این حرف که داوران به نفع استقلال بوده اند، جای تامل دارد!/ یعنی وقتی پرسپولیس قهرمان شد هیچ مشکلی با داوران نبود؟


استقلالی ها اگرچه با یک بازی کمتر هدایت را به پرسپولیس واگذار کردند اما در صورت پیروزی مقابل فولاد می توانند این جایگاه را دوباره به دست آورند. در آستانه این دیدار با صمد مرفاوی سرمربی و مدیر فنی سابق آبی پوشان صحبت کردیم و البته کار به ادعای برخی مسئولان باشگاه پرسپولیس کشیده شد.

استقلال – فولاد، دیداری که الان حساس‌تر شده، این دیدار را چطور می‌بینی؟
هم استقلال و هم فولاد به برد نیاز دارند. استقلال برای بازگشت به صدر جدول باید پیروز شود و فولاد برای ماندن در لیگ برتر به امتیاز نیاز دارد. این سوال حساسیت کار را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و استقلالی ها باید خیلی آرام با اقدامات تاکتیکی پیش بروند. به یاد داشته باشید، فولادی ها در صورت برنامه ریزی ضدحمله می توانند خطرناک به نظر برسند. استقلال چه با یک گل بازی کند چه با سه گل، همان 3 امتیاز را می گیرد پس باید با تدبیر و برنامه برد خود را تضمین کند.

برخی از هواداران استقلال معتقدند 70 درصد مسیر قهرمانی استقلال با پیروزی مقابل فولاد و نساجی هموار می شود. آیا با این نظریه موافقید؟
خیر معتقدم استقلال باید علاوه بر جدال با فولاد، 3 بازی باقیمانده را هم به شدت انجام دهد تا انشالله بدون مشکل قهرمان شود. فراموش نکنیم که فقط استقلال نیست که بازی دارد، پرسپولیس هم 3 بازی پیش رو دارد. بعد از بازی با فولاد باید در مازندران به مصاف نساجی برویم. تیمی مملو از هوادارانی که در خطر سقوط قرار دارند و مطمئناً از توانایی هواداران خود برای کسب امتیاز استفاده خواهند کرد، بنابراین استقلال باید در چهار بازی باقی مانده بسیار تیزبین به نظر برسد.

گروهی دیگر از هواداران استقلال گلایه دارند که چرا بازیکنان استقلال اخطارهای زیادی دریافت می کنند و محروم می شوند. به نظر شما چنین استدلالی درست است؟
ببینید وقتی بازیکنی وارد زمین می شود با تمام وجود برای موفقیت استقلال تلاش می کند. با این حال گاهی شرایط آنقدر حساس می شود که بازیکن مجبور به خطای فنی می شود و هیچکس نمی تواند جلوی او را بگیرد، بنابراین نباید چنین حرف هایی زده شود. قطعا خود استقلالی ها محرومیت را دوست ندارند اما در هیجان مسابقه و کمک به موفقیت تیم جان می دهند.

این که می گویند داورها به نفع استقلال بودند، حد محلات است!/ یعنی وقتی پرسپولیس قهرمان شد، هیچ مشکلی با داوران نبود؟

برسیم به تقابل پرسپولیس و استقلال. قائم مقام باشگاه پرسپولیس بعد از بازی استقلال مقابل ذوب آهن به صراحت از «تردید در داوری» صحبت کرد و با واکنش استقلالی ها همراه شد. به نظر شما داوران واقعا مشکوک هستند؟
مسئولی که از طرف پرسپولیس چنین اظهاراتی را مطرح کرد جوان است و پختگی لازم را ندارد. ببینید آقای علی پروین که خودش طعم این فوتبال سرد و گرم را چشیده و استاد خودم محسوب می شود، هیچ وقت چنین حرف هایی را نمی زند چون کوه تجربه است. گفتن اینکه داوری ها به نفع استقلال است و شبهه وجود دارد محلی تلقی می شود. قضات انسان هستند و اشتباه می کنند. اشتباهات کاملا تصادفی و غیر عمدی. اصلا نمی توان گفت که فقط یک تیم از چنین اشتباهاتی سود می برد یا فقط یک تیم بازنده است. این اشتباهات برای همه تیم هاست. به نظر من این گونه اظهار نظرها هوادار است و بحث مدیریتی نیست. حالا برایتان مثال می زنم.

شما آنجا هستید
پرسپولیس در فصول اخیر قهرمان شده است. استقلال هم قهرمان شد. در فصولی که پرسپولیس قهرمان شد مشکل و خطای داوری نداشت و همه چیز خوب بود اما در این فصل که استقلال پیشتاز است یکدفعه همه مشکلاتش را نشان داد؟! در فصولی که پرسپولیس قهرمان شد خطای داوری هم داشت و در این فصل هم حضور دارد. همانطور که گفتم همه این اشتباهات ناخواسته است و برای هر تیمی اتفاق می افتد.

پرسپولیسی ها اعتراض زیادی به روزبه چشمی داشتند، به نظر شما ادعای آنها مبنی بر اینکه روزبه باید در جریان جدال با ذوب آهن اخراج می شد صحت دارد؟
من فوتبالیست بودم و در داوری تخصص ندارم. البته به خاطر شغلم طبیعی است که برخی از قوانین را کاملاً بلد باشم. مثلاً من با آفساید یا عبور توپ از خط دروازه آشنا هستم، اما اینکه داور به خاطر رفتارش در زمین به بازیکنی کارت زرد بدهد یا قرمز، موضوعی کاملاً تخصصی است که در چارچوب وظایفش در نظر گرفته می شود و کارشناسان داوری در کل فکر می کنم این اظهارنظرها برای فوتبال ما خوب نیست و شأن فوتبال را خدشه دار می کند. مسابقات داوری برای همه تیم ها وجود دارد و مطمئن باشید اینطور نیست که فقط یک باشگاه ببازد یا ببرد.

و به عنوان آخرین سوال به نظر شما جواد نکونام باید اجازه دهد بازیکنانش بعد از بازی با فولاد جواب پرسپولیس را بدهند یا خیر؟
خیر این مسائل باید به مدیریت باشگاه سپرده شود و بازیکنان به هیچ وجه درگیر آن نباشند. توجه یک بازیکن فقط باید روی مستطیل سبز باشد.

بیشتر بدانید:



سرویس داخلی اخبار فوتبال