بهترین خارجی های پرسپولیس در لیگ برتر/ از آقای هت تریک تا گلزنان آفریقایی!

مدافع تیم ملی کاستاریکا در جام جهانی 2014 پس از پایان جام جهانی در انتقالی جالب به پرسپولیس آمد و در مجموع 50 بازی برای پرسپولیس انجام داد. اومانیا در پرسپولیس عملکرد خوبی داشت اما از زمانی که برونکو به پرسپولیس آمد. او بیشتر نیمکت نشین شد و خیلی سریع از پرسپولیس رفت.

هافبک تکنیکی پرسپولیس در لیگ نهم به سرعت چشم ها را به خود جلب کرد و به لطف نمایش خوبش در بین هواداران پرسپولیس محبوب شد. هوار که بازیکن فیکس تیم ملی عراق نیز بود. او تنها یک فصل در پرسپولیس بازی کرد و پس از آن در یک انتقال جنجالی مستقیما راهی استقلال شد تا به سرعت از چشم هواداران پرسپولیس محو شود.

دفاع چپ بزرگ جمهوری چک خرید آری خان در پرسپولیس بود. سها در مجموع 31 بازی انجام داد و از اولین بازی ها نشان داد. او یک مدافع با کیفیت است. اوج کار سها در لیگ ششم بود که به یکی از مهره های اصلی تیم دنیزلی تبدیل شد. در دربی همان سال سها یک پاس خوب به مهرداد اولادی داد و زمینه ساز برتری 2-1 پرسپولیس در آن بازی شد.

بشار رسن

زاید یافته بزرگ دنیزلی در پرسپولیس بود و بسیاری معتقدند که او را محبوب ترین بازیکن خارجی تاریخ باشگاه می دانند. اوج کار زاید در دربی بهمن 1369 بود که او به عنوان یار تعویضی وارد بازی شد و با زدن 3 گل در 10 دقیقه به پرسپولیس کمک کرد تا نتیجه 2-0 را در برد 3-2 تغییر دهد. ایمون زاید در 21 بازی 12 گل برای پرسپولیس به ثمر رساند و عنوان مستر هت تریک هواداران پرسپولیس را از آن خود کرد.

آمون زاید

بدون شک یکی از بهترین خارجی هایی بود که به پرسپولیس و کلا فوتبال ما آمد. توره در لیگ هشتم برای تیم پرسپولیس حضور داشت و توانست در 31 بازی 13 گل به ثمر برساند. توره پس از یک فصل حضور در پرسپولیس به سپاهان رفت و در آنجا موفقیت های زیادی کسب کرد. نکته جالب در مورد توره این است که او پس از بازی در لیگ ایران در ژانویه 2012 به فوتبال فرانسه و باشگاه معروف موناکو رفت.

جری بنگستون

با این حال گل محمدی خواهان جذب 2 مهاجم خارجی است که در این صورت تامیروف از پرسپولیس جدا خواهد شد. پرسپولیس در 21 فصل لیگ برتر خارجی های زیادی داشته است، البته تعداد بازیکنان باکیفیتی که در این تیم بازی کرده اند. آن‌ها بازیکنانی کم‌تر و ضعیف‌تر بودند. باشگاه پرسپولیس برخلاف سایر تیم ها که به راحتی بازیکنان مورد نظر خود را جذب می کند، نتوانسته بازیکنان خارجی مورد نظر خود را برای ترکیب خود جذب کند و در این زمینه ضعیف است. با این حال در این گزارش می خواهیم بهترین بازیکنان خارجی پرسپولیس تاریخ لیگ برتر را بشناسیم و عملکرد آنها را مرور کنیم.

باشگاه پرسپولیس در حال حاضر به دنبال یک مهاجم خارجی است. پس از شروع طوفان نقل و انتقالات، مدیران پرسپولیس تا مدت ها نتوانستند بازیکنی بخرند و یحیی گل محمدی به شدت به این مشکل اعتراض کرد. پرسپولیس تاکنون بازیکنان خارجی مانند گئورگی گلسیانی، شیرزد تمیرف و وحدت حنانوف را در اختیار دارد.

دروازه بان برزیلی توسط مانوئل ژوزه پرتغالی به پرسپولیس آورده شد و به سرعت در این تیم فیکس شد. نیلسون عملکرد خوبی در پرسپولیس داشت و در 73 بازی 35 دروازه خود را بسته نگه داشت. در لیگ چهاردهم اختلاف نیلسون و سوشا مکانی علنی شد و درخشان سرمربی پرسپولیس ترجیح داد نیلسون را از تیم کنار بگذارد و به نوعی کنار مکانی قرار بگیرد.

مایکل اومانیا

بدون شک یکی از بهترین خارجی هایی که در سال های اخیر به فوتبال ایران آمده بشار رسن بوده است. این هافبک تاثیرگذار عراقی پس از فینال لیگ قهرمانان آسیا، طبق توافقی که از قبل با سران پرسپولیس انجام داد، از تیم سرخ پوشان جدا شد و راهی لیگ ستارگان قطر شد. لازم به ذکر است بشار در بین اهالی پرسپولیس از محبوبیت بالایی برخوردار است و بسیاری منتظر بازگشت او به پرسپولیس هستند.

منشا که فصل قبل آقای گل لیگ شد، در این نقل و انتقالات تابستانی بار دیگر مورد توجه یحیی گل محمدی و پرسپولیس قرار گرفت اما عدم توافق او با پرسپولیس باعث شد گادوین قراردادش را با مس رفسنجان تمدید کند.



سرویس داخلی اخبار فوتبال

ابراهیم توره

نیلسن

رابرت ساها

منشا گادوین

مهاجم هندوراسی که در لیگ پانزدهم توسط برونکو خریداری شد، عمدتا به عنوان بازیکن تعویضی بازی کرده است. با این حال این مهاجم بزرگ توانست در 21 بازی 7 گل برای پرسپولیس به ثمر برساند. لازم به ذکر است مهم ترین گل بنگستون برای پرسپولیس در دربی به ثمر رسید. گلی کاملا تصادفی اما بسیار مهم که مانع از باخت پرسپولیس شد.

هوار ملا محمد

مهاجم نیجریه ای که در پیکان از او نام برده می شد در پرسپولیس برونکو هم عملکرد بدی نداشت. او بهترین گلزن خارجی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا محسوب می شود و یک بار هم با این تیم به فینال این مسابقات راه یافت. گادوین که تا فصل قبل در لیگ ایران حضور داشت در 62 بازی موفق شد 14 گل برای پرسپولیس به ثمر برساند. خاستگاه یکی از خارجی هایی است که در تیم های پرسپولیس و استقلال بازی کرده است.