توضیح: نقش ترنت در هافبک مقابل آرسنال – دفاع کناری وارونه چیست؟ – لیورپول اف سی

شاید تکامل تاکتیکی به اندازه جذب هوشمندانه در احیای فصل آینده کلیدی باشد.




https://www.thisisanfield.com/2023/04/explained-trents-role-in-midfield-vs-arsenal-what-is-an-inverted-full-back/ منبع:

بنابراین، بازی به نبرد دو شکل 3-2-5 یکسان تبدیل شد و چه کسی می توانست بهتر از آنها بهره برداری کند. با توجه به اینکه آرسنال دو سال تجربه بیشتری در استفاده از این شکل دارد، منطقی است که آنها با دو گل پیش بیفتند.

باور نکردنی از آرون رمزدیل ??

اما بی انصافی است که همه آن را به قلب، روح و میل نسبت دهیم. یورگن کلوپ تنظیمات تاکتیکی خود و به کارگیری ترنت الکساندر-آرنولد را به طرز درخشانی تنظیم کرد تا به تیمش سکوی مورد نیاز را بدهد.

البته، عامل آنفیلد به لیورپول اجازه داد تا از این ترفند تاکتیکی حداکثر استفاده را ببرد.

واکنش‌های متفاوتی نسبت به آنچه در نهایت یک اجرای متفاوت بود وجود داشت. افرادی مانند گری نویل بلافاصله آن را رد کردند، در حالی که کلوپ منعکس کرد که ترنت “بدیهی است که باید به آن عادت کند.”

لیورپول چندین سال این کار را انجام داد، اما اغلب فضایی را در پشت مدافعان کناری برای استفاده از حریف باقی می گذاشت.

متأسفانه آرسنال نیز بسیار باهوش است و این مشکل را خیلی سریع حل کرد. زینچنکو حتی بدون مالکیت در میانه میدان باقی ماند و ژاکا را به سمت ترنت و مارتینلی را به کوناته هل داد. این باعث شد که صلاح 1-1 با گابریل – مدافع 1-1 بسیار بهتر از زینچنکو – باقی بماند.

نقش ترنت الکساندر-آرنولد در مقابل آرسنال مطمئناً یک نقطه صحبت بود، با استفاده از مدافع راست در هافبک در حالی که مالکیت توپ را در اختیار داشت. هری مک مولن از نزدیک نگاه می کند.

آنفیلد نقش بزرگی در چرخش باورنکردنی مقابل آرسنال ایفا کرد و از لیورپول خواست تا حریفان را خفه کند و چند فرصت طلایی برای شکست دادن رهبران لیگ ایجاد کند.

در اینجا یک مثال در اوایل وجود دارد. ترنت همانطور که برنامه ریزی کرده بود پاس را دریافت می کند، با پشت به بازی تحت فشار قرار می گیرد و مجبور می شود مستقیماً به سمت آلیسون برگردد.

خوب، با توجه به اینکه قبلاً از Trent Inverted-Arnold حمایت کرده بودم، بدون تعجب برای من کار کرد.

از آنجایی که لیورپول در بازی از پشت در رتبه دوم قرار گرفت، آلیسون شروع به زدن توپ های بلند بیشتر کرد.

برگه های هر دو تیم “4-3-3” را نشان می داد. اما همانطور که می دانیم، ترنت به عنوان یک مدافع کناری معکوس در این بازی استفاده شد و از پست دفاع راست معمول خود به هافبک مرکزی در کنار فابینیو رفت.

این بلوک هافبک فشرده‌تر را تشویق می‌کند، در حالی که پرس جلو انعطاف‌پذیرتر است، با این دو بازیکن که در صورت لزوم توسط بازیکن کنار توپ به سمت جلو می‌پرند، انعطاف‌پذیرتر است.

اما آیا این به اندازه کافی موفق بود که فراتر از مشکل خاص آرسنال ادامه یابد؟

اگر لیورپول بخواهد این عملکرد را تقویت کند، واضح است که معکوس کردن ترنت به خط هافبک به لیورپول این امکان را می دهد که “فشرده تر، خط بالاتر، هافبک نزدیک تر، جلو سه با هم” و در عین حال موقعیت های زیادی ایجاد کند.

اما با حضور ترنت در دو بازی ششم با فابینیو، کرتیس جونز و جردن هندرسون مجوز بازی بیشتر رو به جلو به عنوان شماره 10 در خط هافبک باکس را داشتند:

با این حال، نشانه هایی از افزایش اعتماد به نفس با ادامه بازی نیز وجود داشت. در اینجا او بهترین برداشت خود را از Moises Caicedo انجام می دهد تا توپ را هوشمندانه پیش ببرد.

ناگهان لیورپول یک بدن اضافی در خط دفاعی پیدا کرد – با ابراهیما کوناته که از فضای دفاع راست محافظت می کرد – و آنها ساختار پرس آرسنال را بر هم زدند. مارتینلی مطمئن نبود که آیا باید کوناته را فشار دهد و ترنت را باز بگذارد یا اینکه ترنت را دنبال کند و به کوناته یک پاس مستقیم به صلاح بدهد.

پس چه چیزی تغییر کرد؟

بنابراین از ابتدای بازی و در مراحل دفاعی بازی، ترنت همچنان یک مدافع راست بود. اما زمانی که مالکیت توپ را در اختیار داشت، به وضوح در پست هافبک قرار داشت – کلوپ از آن به عنوان “6 دابل” یاد کرد.

یک برنامه بازی مفید – یا یک تغییر طولانی مدت؟

فصل گذشته با تقسیم مدافعان میانی و تکیه بر فابینیو برای نمایش محوطه مرکزی، این تغییر تغییر یافت. افول پرس جلو و فرم متزلزل فابینیو در این فصل، این حوزه را کاملاً باز گذاشته است – به همین دلیل است که کارشناسان اغلب در مورد لیورپول صحبت می کنند که یک “مرکز نرم” دارد.

خارج از مالکیت – اما نه ایده

آرسنال این کار را انجام داد زیرا آنها انتظار داشتند که لیورپول در حمله حالت 2-3-5 (یا “مالکیت تسویه شده”) داشته باشد. اینجا جایی است که قرمزها دو مدافع و سه هافبک در مناطق عمیق تر دارند، در حالی که مدافعان کناری عرض دارند.

همچنین تعجبی ندارد که نسخه کلوپ بسیار باهوش‌تر از نسخه من است – با انداختن اندی رابرتسون به سه تیم عقب (به جای فابینیو همانطور که من پیشنهاد کردم)، لیورپول می‌تواند به سرعت و به راحتی از 3-2-5 به 4-4-2 تبدیل شود. هنگام دفاع از فاز مالکیت ثابت آرسنال، بلوک کنید.

با این حال، معکوس ترنت شکل 3-2-5 را به لیورپول داد، زیرا اندی رابرتسون موقعیت خود را در کنار مدافعان میانی حفظ کرد.

کلوپ بعد از بازی در مورد اینکه چگونه لیورپول را فشرده تر می کند صحبت کرد – هافبک ها زمین کمتری برای پوشش داشتند و موفقیت بیشتری در ضد پرسینگ داشتند. این زوج به قدری سرسخت بودند که آرسنال نیز به مدت طولانی‌تری شروع به بازی کرد، که منجر به چیزی شد که میکل آرتتا آن را «بازی بسیار انتقالی» خواند که در آن تیمش «کنترل خود را از دست داد».

ترنت همچنین چند بار بعد از بازی در موقعیت های بازی سازی مورد علاقه خود قرار گرفت، جایی که می توانست کوین دی بروین خود را به ما بدهد – از جمله شانس کوناته.

زمانی که لیورپول در حال ساختن از عقب بود، این را به وضوح دیدیم. آرسنال از پرس بازیکن به بازیکن استفاده کرد که در آن سه بازیکن جلوی بوکایو ساکا، گابریل ژسوس و گابریل مارتینلی هر کدام با یک مدافع لیورپول برخورد کردند، گرانیت ژاکا در سمت چپ یا بن وایت در سمت راست از فرم بیرون زدند تا پرس کنند. بازیکن یدکی

pic.twitter.com/WFJDmIV9O8

البته، پاس گل تساوی از این بود که او با زینچنکو در نزدیکی خط کناری 1-1 به دست آورد، بنابراین واضح است که گاهی اوقات همپوشانی در سمت راست برای او مفید است.

یک مسئله این است که ترنت بازیکن فوق العاده مقاومی در برابر پرس نیست – چیزی که هنگام بازی در آن دابل پیوت بسیار مهم است.

با توجه به اینکه صلاح می‌تواند با اولکساندر زینچنکو 1-1 بازی کند – که خودش مدافعی است که زمان بیشتری را صرف معکوس کردن در خط میانی می‌کند – این یک استراتژی هوشمندانه از سوی کلوپ و همکارانش بود.

لیورپول، انگلستان - یکشنبه، 9 آوریل 2023: ترنت الکساندر-آرنولد لیورپول در جریان بازی لیگ برتر اتحادیه فوتبال بین باشگاه لیورپول و آرسنال اف سی در آنفیلد.  این بازی با تساوی 2-2 به پایان رسید.  (عکس از دیوید راکلیف/تبلیغات)

وقتی در مورد ترکیب‌هایی مانند 4-3-3 یا 4-4-2 صحبت می‌کنیم، اینها فقط پایه و اساس یک سری اشکال مختلف بسته به هر مرحله از بازی (حمله، دفاع، انتقال حمله و انتقال دفاعی) هستند.

درصد توپ های بلند لیورپول در این فصل کاهش یافته است زیرا خط هافبک در کسب توپ های دوم بسیار بدتر شده است، به همین دلیل است که همچنان شاهد ادامه بازی قرمزها با وجود این که آن را خوب انجام نداده ایم، ادامه می دهیم.