جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | akhbarfootball

در فینال با ۲ گل رونالدو، برزیل برای پنجمین‌بار قهرمانی‌اش را جشن گرفت و فاصله خودش را با رقیبانش آلمان و ایتالیا که ۳ بار جام را به خانه برده‌اند، افزایش داد. در آغاز هزاره سوم میلادی برای اولین‌بار جام‌جهانی در خارج از ۲ قاره آمریکا و اروپا و همچنین به طور مشترک در ۲ کشور برگزار شد. در این مرحله ایتالیا، برزیل و سوئد تیم‌های اسپانیا، هلند و رومانی را شکست دادند و بلغارستان، آلمان را شکست داد و به نیمه نهایی رفتند. بدین شکل که ۱۶ تیم در ۴ گروه ۴ تیمی بازی کردند که تیم‌های اول و دوم هر گروه به دور بعد راه یافتند و دوباره به ۲ گروه ۴ تیمی تقسیم شدند که ۲ تیم اول مستقیما به فینال و ۲ تیم دوم به بازی رده‌بندی راه‌یافتند. در سال‌های اخیر علاقه عربستان به میزبانی مسابقات ورزشی به شدت بالا رفته و میزبانی جام ملت‌های آسیا 2027 و بازی‌های آسیایی 2034 را نیز به دست آورده است. آرژانتین به لطف درخشش دروازه‌بان خود، عنوان قهرمانی جام جهانی 2022 قطر را به خود اختصاص داد.

  • آلمان با 8 حضور در فینال و 13 بار حضور در میان 4 تیم برتر جام جهانی، رکورددار است.
  • این جام در کشوری برگزار می‌شد که فوتبال در مقابل ورزش‌های دیگری، چون بیسبال، بسکتبال و فوتبال آمریکایی محبوبیت کمتری داشت.
  • بعد از مشخص شدن گروه ها و برگزاری مرحله گروهی، 2 تیم از هر گروه به مرحله حذفی صعود می کنند.
  • در این دوره از 16 تیم راه‌یافته به جام جهانی تیم‌های ترکیه، کره‌جنوبی و اسکاتلند برای نخستین بار حضور پیدا کردند.
  • تیم ملی فوتبال قطر به عنوان میزبان به‌طور خودکار به مسابقات راه یافت.

در مرحله یک هشتم نهایی تیم‌های برزیل، آرژانتین، آلمان‌غربی، مکزیک، اسپانیا، انگلستان، فرانسه، بلژیک با شکست دادن حریفان به یک چهارم نهایی رسیدند. ایران که در دور نخست مرحله انتخابی سوریه و عربستان‌سعودی را شکست داده بود، در دور دوم با هنگ‌کنگ، کره جنوبی و استرالیا هم گروه شد که به عنوان تیم اول به جام جهانی راه‌یافت. چون مسابقات در شیلی برگزار می‌شد، برزیل از این امتیاز برخوردار بود که در آمریکای‌جنوبی به میدان می‌رفت. جائیکه تجربه ثابت کرده تیم‌های اروپایی معمولا نسبت به بازی‌های داخل اروپا ضعیف‌تر ظاهر می‌شوند.

نگاهی به ایران در جام جهانی ۲۰۲۲؛ ضعیف در نیمه اول، ترسناک بعد از دقیقه ۹۰

اما آرژانتین با زدن 2 گل در وقت اضافی، پس از اوروگوئه و برزیل، سومین کشور آمریکای لاتین بود که به جام‌جهانی دست می‌یافت. در سال 1929 فیفا برای برگزاری نخستین دوره جام جهانی و تعیین محل برگزاری بازی‌ها در نشستی در بارسلون اعضای خود را گرد هم آورد. در این کنگره، تصمیم بر آن شد که اوروگوئه قهرمان فوتبال المپیک 1924، در سال بعد به مناسبت صدمین سالگرد استقلال خود، میزبان نخستین دوره جام جهانی فوتبال باشد. در فینال هلند که برای بار دوم به فینال رسیده بود با تیم جوان و ناشناخته آرژانتین با بازیکنانی، چون دانیل پاسارلا، دانیل برتونی، ماریو کمپس و اسوالدو آردیلس تقابل سختی داشت و در پایان وقت قانونی ۱ بر ۱ مساوی شدند. اما آرژانتین با زدن ۲ گل در وقت اضافی، پس از اوروگوئه و برزیل، سومین کشور آمریکای لاتین بود که به جام‌جهانی دست می‌یافت.

خطوط هواپیمایی مراکش ده‌ها هوادار تیم ملی مراکش را به دوحه می‌برد

۴ تیم انگلستان، آلمان‌غربی، پرتغال و اتحاد جماهیرشوروی به مرحله نیمه نهایی راه‌یافتند و آلمان‌غربی و انگلستان با نتیجه مشابه ۲ بر ۱ حریفان را از پیش رو برداشتند. استقبال از مسابقات فوتبال در المپیک های 1924 و 1928 که هر دو با قهرمانی اروگوئه به پایان رسید، به قدری زیاد بود که FIFA و رئیس وقت آن یعنی ژول ریمه، مجددا تصمیم گرفتند که مسابقاتی مجزا تشکیل دهند. این در شرایطی است که کوپا آمریکا 2024 با حضور 10 تیم از آمریکای جنوبی و 6 تیم از منطقه کونکاکاف در ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود.

زمین لرزه در ترکیه قلعه تاریخی ۲۰۰۰ ساله را تخریب کرد

تمام اتحادیه‌های عضو فیفا که در حال حاضر تعداد آن ۲۱۱ عضو است، واجد شرایط ورود به مرحلهٔ مقدماتی بودند. تیم ملی فوتبال قطر به عنوان میزبان مجله اخبار فوتبال به‌طور خودکار به مسابقات راه یافت. تیم ملی فوتبال کره شمالی به دلیل نگرانی‌های ایمنی مربوط به دنیاگیری کووید-۱۹ از دور مقدماتی انصراف داد.

http://3dmark.ir