جزئیات حذف فغانی از لیست داوران بین المللی ایران


سرویس خبر شماره: 1845637
07 مهر 1401 ساعت 14:27 |
147.9 هزار امتیاز خبر|

34نقطه نظر

جوانسازی یا تفاوت در پشت صحنه؟

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، لیست نخبگان داوران فوتبال ایران که روز دوشنبه به فیفا ارائه شد، امروز به صورت رسمی در سایت فدراسیون منتشر شد و نکته عجیب آن غیبت علیرضا فغانی است.

از سوی دیگر زمزمه هایی مبنی بر اختلاف فغانی با برخی از اعضای کمیته داوران و همچنین برخی داوران لیگ برتری نیز شنیده می شود که ظاهرا تاثیری در تصمیم فدراسیون نداشته است.

بر این اساس فغانی در صورت ماندن در فهرست ایران اولین شانس قضاوت در جام ملت های آسیا 2023 را خواهد داشت اما حذف نام او این شانس را از بین می برد. شانس دیگری برای قضاوت فغانی در جام ملت های بعدی در صورت حضور در لیست نخبگان داوری استرالیا که سوابق آن نشان می دهد این کشور 7 داور نخبه خود را انتخاب کرده و اثری از فغانی در لیست نیست، داده می شود. از فدراسیون استرالیا از طرفی چون فغانی هنوز 5 سال است که در استرالیا نیامده است طبق قوانین نمی تواند در لیست نخبگان آن کشور باشد و این احتمالا به معنای خداحافظی نهایی فغانی از بازی خواهد بود.داوری بین المللی بعد از جام جهانی .

در این شرایط شایعه شده فاصله ایجاد شده بین فغانی و سایر داوران یکی از دلایل اصلی تصمیم کمیته بود. مسئولان کمیته داوران معتقدند در صورت حذف فغانی از فهرست ایران، سایر داوران ممکن است فرصت سوت زدن در میادین بزرگ بین المللی را پیدا کنند.

اما اینکه چرا کمیته داوری فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت فغانی را از لیست برتر حذف کند، شایعات زیادی را به وجود آورده است. در این راستا سوالی از جوانان مطرح است که مسئولان کمیته داوران بر آن تاکید دارند اما با توجه به حضور سایر داوران بالای 40 سال در لیست این سوال چندان منطقی نیست.

این لیست اعلام شده به فدراسیون جهانی برای سال 2023 تاثیری در قضاوت داوران جام جهانی ندارد و فغانی بر اساس لیست قبلی ایران و به عنوان داور به جام جهانی می رود.ایرانی. اما سؤال مهم، آینده قضاوت قاضی است.

افشاریان در مصاحبه خود گفت که فغانی به زودی 45 ساله می شود، تا 45 سالگی مسابقاتی برای داوری وجود ندارد و فیفا محدودیت سنی برای داوران ندارد. در ایران داوران تا سن 45 سالگی حق قضاوت دارند اما در تورنمنت های بین المللی زیر نظر فیفا و AFC محدودیت سنی حذف شده و داوران تا زمانی که آمادگی جسمانی داشته باشند می توانند در میادین بین المللی سوت بزنند.

به هر حال جام جهانی قطر آخرین تورنمنتی است که فغانی با پرچم ایران قضاوت خواهد کرد و از سال 2023 دیگر در لیست نخبگان ایران نیست و احتمالاً شاهد گفتن این نقد به داوران بین المللی خواهیم بود.



مجله اخبار فوتبال داخلی

حذف علیرضا فغانی از لیست داوران بین المللی شوک بزرگی در جامعه فوتبال ایجاد کرد. اتفاقی که با توضیحات رئیس کمیته قضات قابل توجیه نیست.

جزئیات حذف فغانی از لیست داوران بین المللی ایران

در خصوص حذف نام علیرضا فغانی از لیست نخبگان امروز، خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران مصاحبه و توضیحاتی ارائه کرد. اما در این مصاحبه دلیل خاصی برای برکناری فغانی بیان نکرد. افشاریان ضمن قدردانی از زحمات فغانی گفت: فغانی در سال 2021 از سوی کمیته داوران در لیست بین المللی قرار نگرفت اما با هماهنگی فدراسیون فوتبال به لیست بازگشت و در سال 2022 به عنوان رئیس کمیته داوران من او را به عنوان نفر اول لیست معرفی کردم چون شانس اصلی قضاوت در جام جهانی را داشت و فکر می کنم او حق حضور در صدر لیست را داشت و امیدواریم تعداد زیادی هم داشته باشد. موفقیت در جام جهانی اما با توجه به تغییر موقعیت جغرافیایی زندگی فغانی، اینکه او اول امسال 44 سال و 9 ماه خواهد داشت و هیچ تورنمنتی وجود ندارد که در آن شرکت نکرده باشد. تصمیم گرفت از او عبور کند.”