جلالی: چرا گفتم قلعه نویی بهتر از مورینیو است؟


سرویس خبر شماره: 2007832
19 مارس 1402 در 6:07 ب.ظ.
11.4K |

15نقطه نظر

من دیگر سرمربی نخواهم بود

مجید جلالی در گفتگو با “مجله اخبار فوتبال” به انتقاد از برخی اظهاراتش پاسخ داد.

جلالی: چرا گفتم قلعه نویی بهتر از مورینیو است؟

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، مجید جلالی که از سوی فدراسیون فوتبال به عنوان مدیر گسترش و توسعه فوتبال منصوب شد، طی روزهای اخیر با حفظ سمت به عنوان سرپرست کمیته فنی فدراسیون و مشاور مهدی تاج انتخاب شد.

جلالی در شرایطی در داخل فدراسیون فوتبال فعالیت می کند که سابقه سرمربیگری طولانی در لیگ برتر را دارد اما در سال های اخیر از این سمت فاصله گرفته است. وی امروز در گفتگو با خبرنگار ما به شرح وظایف خود در فدراسیون فوتبال پرداخت و اعلام کرد که دیگر قصد بازگشت به حرفه مربیگری را ندارد.

گفتگو با جلالی را در ادامه می خوانید:

* شما به عنوان رئیس کمیسیون فنی فدراسیون فوتبال انتخاب شدید. شرح شغل شما در این موقعیت چه خواهد بود؟
انتخاب مربیان تیم های ملی فوتبال و تعیین ویژگی های مورد نیاز این مربیان بر عهده کمیسیون فنی فدراسیون است. دورادور نیز بر برنامه های آنها نظارت خواهد داشت. به طور کلی ماموریت های کمیته فنی به شرح زیر است. در واقع، این کمیته جنبه های فنی اساسی و توسعه فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی را تجزیه و تحلیل و نظارت می کند.

* این سوالات شامل تیم ملی بزرگسالان هم می شود؟
بله، به طور کلی این سوالات مربوط به همه تیم های ملی است.

* وظایف شما به عنوان مدیر فنی چه بود و پروژه هایتان در این مدت چگونه پیشرفت کرد؟
ماهیت این موقعیت، طراحی یک برنامه استراتژیک برای آینده فوتبال است. همچنین تقریبا تمامی مسئولیت های فدراسیون در حوزه فنی بر عهده مدیر فنی است. در واقع مدیریت قسمت فنی فدراسیون است.

* در واقع وظایف شما در هر دو طرف در یک راستا پیش می رود؟
چندین بار اقدامات انجام شده در بخش های مختلف فدراسیون موازی بوده است. در واقع اکنون همه مسیرها از یک جا مشخص می شود تا همه در یک مسیر و به سمت توسعه و پیشرفت باشند.

1971423

* حضور شما در این پست ها به معنای فاصله گرفتن شما از مربیگری است یا همچنان به دنبال بازگشت به این حرفه هستید؟
خیر ضمن اینکه در حالی که فدراسیون به من پیشنهاد داد، از لیگ برتر هم پیشنهاد داشتم، اما ترجیح دادم دیگر در این سمت کار نکنم و به این سمت برسم.

* در شرایطی به عنوان مسئول توسعه و پیشرفت فوتبال منصوب شدید که مثلاً در تمام این سال ها مخالف حضور مربیان خارجی در کشور یکی از راه های توسعه فوتبال بودید و معتقد بودید که بودجه نباید خرج مربیان خارجی شود.
نتیجه گیری شما با آنچه من در ذهن دارم متفاوت است. من فکر می کنم اگر کشوری در طول 20-25 سال گذشته 300 میلیون دلار به مربیان خارجی داده است، اما یک دلار هم برای آموزش مربیگری هزینه نکرده است، این مسیر کاملا اشتباه است. به نظر من توسعه باید متعادل باشد. اگر می خواهید فوتبالتان پیشرفت کند، یکی از ارکان پیشرفت، مربی با کیفیت است. ما نمی توانیم مربی درست کنیم و بگوییم همه اینها را از بیرون می آوریم تا فوتبال پیشرفت کند. با خارجی هایی که وارد می کنید، باید بتوانید روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کنید تا مربیان خوبی شوند. اگر این دو با هم جمع شوند باعث پیشرفت می شود، اما اگر از این طرف خارج شوید و فقط مربی خارجی بیاورید، فکر وابسته است. این بدان معنی است که شما همیشه وابسته خواهید بود.

* پس برنامه شما هم به همین سمت می رود؟
برنامه ریزی ما برای آینده دقیقاً در همین راستا است. ما می خواهیم بستری را برای فرزندانمان فراهم کنیم و روی مربیان جوان خود سرمایه گذاری کنیم، اما هرگز از علم و فناوری موجود در اختیار مربیان خارجی غافل نشویم. این را در آینده خواهید دید.

*اما در مورد شما این نظر وجود دارد که تنها دلیلی که گفتید مربیان خارجی نباید وارد فوتبال ایران شوند این بود که می خواستید این پول صرف مربیان ایرانی شود نه مربیان خارجی.
برخی در مورد گفتار شما قضاوت منصفانه دارند و برخی دیگر در مورد همان گفتار قضاوت مغرضانه دارند. شما نمی توانید کسی را متقاعد کنید که مغرضانه باشد. مثلا من حدود 8 سال پیش در مصاحبه ای گفتم که آقای قلعه نویی بهتر از مورینیو بود. نکته اصلی گفتگوی ما در آن روز این بود که محیط می تواند نقش زیادی در رشد استعدادها داشته باشد و در آن توضیح دادم که فدراسیون فوتبال پرتغال چه کرد تا مورینیو مورینیو شود و ما برای قلعه نویی که قلعه نویی شد چه کردیم. . . بعد از این بحث به این نتیجه رسیدیم که اگر آقای قلانی در این محیط بود بهتر بود. مثلاً در اینجا کسانی که تعصب دارند یک راه را انتخاب می کنند و آنهایی که صالح هستند راه دیگر. بنابراین به کسانی که منصف هستند می گویم بیایید به فکر پیشرفت فوتبال باشیم. من خودم در کلاس های بسیاری با اساتید و مربیان خارجی مشهور دنیا شرکت کرده ام و از آنها یاد گرفته ام. مطمئنم بچه های ما هم باید در این کلاس ها شرکت کنند و چنین فضایی برایشان فراهم شود. این دیدگاه ماست. من مخالف این هستم که می گویید ما مربی نداریم و همیشه باید از خارج بیاوریم و 50 سال این کار را کرده ایم و 50 سال دیگر باید این کار را انجام دهیم. من می گویم این توسعه نیست.

1566783

*به بحث کمیته فنی برگردیم. آیا در حال حاضر نقش کلیدی در انتخاب سرمربیان تیم ملی دارید؟
در فدراسیون کمیته های مختلفی وجود دارد که کار می کنند. آموزش، جوانان، فوتسال، ساحلی، بانوان و… . آنها پیشنهادات خود را در مورد مربیان تیم ملی به کمیته فنی می دهند و کمیته فنی در این خصوص نظر کارشناسی می دهد و در نهایت نظر خود را به هیات رئیسه فدراسیون می دهد و هیات رئیسه تصمیم نهایی را می گیرد.

* به عنوان یک مربی با سابقه، فکر می کنید چه کار مهمی در دوران مربیگری خود انجام داده اید که به پیشرفت فوتبال کمک کرده و باعث شده در جایگاه فعلی خود قرار بگیرید؟
فکر می‌کنم در دوران مربیگری‌ام توانستم در سه حوزه در زمینه پیشرفت و توسعه فوتبال فعالیت کنم. اول اینکه سعی کردم ورود تکنولوژی به فوتبال را تسهیل کنم و این دیدگاه را به جامعه بدهم. در واقع تلفیق علم با کار عملی در فوتبال. دومین کاری که انجام دادم این بود که همیشه سعی کردم از دستیارانی استفاده کنم که می توانند در آینده برای فوتبال کشور تعیین کننده باشند. سومین کاری که انجام دادم این بود که همیشه سعی کردم جوان باشم و در دوران فعالیتم در چرخه تولید بازیکن قدم های مناسبی برداشتم. این نظر من است و قضاوت با مردم است.

*سایر اعضای کمیته فنی چه کسانی خواهند بود؟
تمام تلاش خود را می کنیم تا اولین جلسه کمیته فنی این هفته برگزار شود. انشالله تا دو سه روز آینده ترکیب کمیته فنی را نهایی کنیم و در صورت انجام اولین جلسه را نیز برگزار خواهیم کرد.

* سرمربیان تیم ملی امید و سایر تیم های اصلی چه زمانی مشخص می شوند؟
در اولین جلسه در مورد گزینه ها بحث خواهیم کرد.

مجله اخبار فوتبال داخلی