داستان کلوپ و گواردیولا، دو مربی بزرگ و قابل احترام


سرویس خبر شماره: 2007913
20 مارس 1402 در 7:16 ق.ظ.
1.4K امتیاز خبر|

2نقطه نظر

دوستان رقیب، رقبای دوستانه

گواردیولا و کلوپ هر از گاهی با هم صحبت می کنند و واقعاً همدیگر را دوست دارند

داستان کلوپ و گواردیولا، دو مربی بزرگ و قابل احترام

یورگن کلوپ در ورزشگاه واندا متروپولیتانو با قهرمانی لیورپول در فینال لیگ قهرمانان 2019 خوشحال بود. سرمربی آلمانی قصد داشت به رختکن برود که لی نوبز، فیزیوتراپ تیم، تلفنی به او داد. کلوپ بعداً گفت: “من به صفحه او نگاه کردم و روی آن پپ نوشته شده بود. فکر می کردم دستیار من پپ لیندرز است، اما وقتی صحبت کردم متوجه شدم که این یک پپ دیگر است.”
پپ دیگر گواردیولا بود. نوبز چند ماه قبل در منچسترسیتی بود و اگرچه کلوپ نمی دانست چه کسی تماس گرفته است، گواردیولا برای تبریک به او زنگ زده بود. تقریباً پنج سال می گذرد و این دو در آستانه دیدار برای آخرین بار برای قهرمانی در لیگ برتر هستند و این لحظه مانند همیشه فریبنده است. مقیاس رقابت آنها را در نظر بگیرید و تصور کنید که آرسن ونگر با سر الکس فرگوسن تماس می گیرد، یا ژوزه مورینیو با رافائل بنیتز تماس می گیرد، یا مورینیو در حالی که هر دو در اسپانیا بودند، گواردیولا را صدا می کند.

1999833

کلوپ و گواردیولا هم تفاوت هایی با هم دارند، اما تفاوتشان این است که به هم احترام می گذارند چون می دانند که دیگری چقدر خوب است. گواردیولا پس از اینکه تیمش سه گانه داخلی را به دست آورد و در آخرین روز لیگ یک امتیاز از لیورپول فاصله گرفت، تماس گرفت. شاید آنها به شوخی می گفتند که هر کدام جامی را برده اند که دیگری بیش از همه می خواست.
اما جذابیت موضوع زمانی افزایش می یابد که بدانیم آنقدرها هم غیرعادی نیست. گواردیولا و کلوپ هر از گاهی با هم صحبت می کنند و آنها واقعاً یکدیگر را دوست دارند. بین دو تا از بهترین مربیان نسل خود احترام متقابلی وجود دارد و این محصول همان چیزی است که جنجال ایجاد کرد: فوتبال. نه مشکلات بیرون از زمین، نه پشت صحنه، نه انتقاد و بازی های سیاسی، بلکه خود فوتبال. گواردیولا گفت: یورگن دنیای فوتبال را زیباتر کرد. و کلوپ گفت: فقط به خاطر رقابت نباید بی احترامی کرد.»
کلوپ در آستانه بازی امشب در آنفیلد می گوید“احترام وجود دارد، ما تلفنی صحبت می کنیم. او مشکلات خود را دارد، من هم همینطور، اما دلیلش این نیست.”

یک رقابت بزرگ و غیرقابل انکار در سال های اخیر بین دو تیم شکل گرفته است. در دسامبر 2022، هر دو باشگاه بیانیه‌هایی درباره رویدادهای مرحله یک هشتم نهایی جام اتحادیه منتشر کردند و اتوبوس سیتی قبل از بازی یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان 2018 در آنفیلد مورد حمله قرار گرفت. این دیدار بسیار حساس بود و بعدها مشخص شد که گواردیولا اعلام کرده استمهاجمان لیورپول آنقدر خطرناک هستند که واقعا مرا می ترسانند. لیورپول در مجموع 5-1 پیروز شد و محمد صلاح، سادیو مانه و روبرتو فیرمینو چهار گل را به ثمر رساندند، اما شنیدن این سخنان از گواردیولا شوکه کننده بود.

1999834

این دو مربی اولین بار 11 سال پیش در سوپرکاپ آلمان با هم روبرو شدند که دورتموند 4-2 پیروز شد و ایلکای گوندوگان، اولین خرید گواردیولا در سیتی، در میان گلزنان قرار گرفت. گواردیولا در این فصل با اختلاف 19 امتیازی نسبت به دورتموند به دبل لیگ و جام حذفی دست یافت و در فینال جام حذفی شاگردان کلوپ را شکست داد اما در این دهه از کلوپ پایین تر است. آنها 29 بار دیگر مقابل هم قرار گرفته اند که سهم کلوپ 11 برد و سهم پپ 10 برد است.

اما رفتن به آلمان و رقابت با کلوپ که دو سال به طول انجامید باعث شد تا گواردیولا نفس راحتی بکشد. او گفت مورینیو به رقابت بین بارسلونا و رئال مادرید دامن زد و این موضوع او را از نظر جسمی و روحی تحت فشار زیادی قرار داد. او این را در یک کنفرانس مطبوعاتی در سال 2011 گفت، زمانی که آنها چهار بار در دو هفته با رئال مادرید بازی کردند و مورینیو هر کاری که می توانست انجام داد تا او و تیمش را مختل کند.: “اینجا رئیس لعنتی اوست، استاد لعنتی او. من روی هدفم تمرکز کرده ام، اگر او بخواهد خارج از زمین لیگ قهرمانان را بازی کند.” بارسلونا در آن سال سه گانه را به دست آورد.
گواردیولا یک سال در نیویورک مرخصی گرفت و سپس رویارویی با فردی مانند کلوپ برای او عالی بود. صحبت با مورینیو همیشه در حاشیه بود، اما با کلوپ آنها در مورد فوتبال صحبت کردند، کاملاً مؤدبانه چون احترام زیادی برای یکدیگر قائل بودند.

نکته جالب دیگر این است که هر کدام از این دو باعث پیشرفت دیگری شدند. گواردیولا در دوران مربیگری خود هرگز به اندازه کلوپ برای پیروزی مقابل کسی مشکل نداشته است و کلوپ نیز چنین مشکلی نداشته است. جالبتر اینکه این دو تاکتیک های خود را برای یافتن راه حلی برای شکست دادن دیگری تطبیق دادند. گواردیولا از مثلث هجومی کلوپ می ترسید، اما بیشتر نگران پرس استثنایی بود که سرمربی لیورپول در این مدت از تیمش می خواست. کلوپ در طول سال ها تغییر کرده است و تیم های او کنترل بیشتری بر بازی و مالکیت توپ دارند، اگرچه او تابستان گذشته خط هافبک تیمش را به طور کامل اصلاح کرد. گواردیولا نیز به طور مستقیم شروع به بازی کرده است، به خصوص پس از اضافه شدن ارلینگ هالند.
آنها مراقب یکدیگر هستند و بخشی از تیم خود می شوند.

1999835

این رقابت سخت و هیجان انگیز نیز طبیعتاً خسته کننده است. به عنوان مثال، فصل 2018-2019 را در نظر بگیرید، تیم کلوپ 97 امتیاز کسب کرد که چهارمین امتیاز در تاریخ لیگ برتر است، اما این تنها برای مقام دوم کافی بود زیرا سیتی با یک امتیاز بیشتر عنوان قهرمانی را به دست آورد.
هنوز تمام نشده است. لیورپول قهرمان لیگ کاپ شد و می تواند در جام حذفی به مصاف سیتی برود، در حالی که از سال 2009 تاکنون 115 مورد تخلف علیه سیتی مطرح شده است. در صورت اثبات این اتهامات، 7 قهرمانی سیتی، از جمله 5 قهرمانی توسط گواردیولا، ممکن است از بین برود، که این موضوع تاثیرگذار خواهد بود. عملکرد هر دو مربی
بدون شک کلوپ همیشه چه در آلمان و چه در انگلیس با توان مالی کمتری با گواردیولا روبرو بوده است و این بدان معناست که سرمربی اسپانیایی علیرغم کیفیت فوق العاده اش، نقاط قوت خوبی در اختیار دارد. در مقابل، کلوپ 56 سال و سه سال از پپ بزرگتر است، علیرغم اینکه 9 ماه زودتر از شروع فوتبالش در سیتی به لیورپول آمد. هر دو خسته و کم انرژی هستند.
قرارداد فعلی گواردیولا تا پایان فصل آینده است و اصلا بعید نیست که او نیز مانند سرمربی آلمانی پس از این دوره پرفشار یک سال مرخصی بگیرد. پپ قبلا در مورد استراحت بعد از سیتی صحبت کرده بود. جالب اینجاست که هر دو مربی به کار در تیم های ملی ابراز علاقه کرده اند، کار در تیم ملی برزیل برای گواردیولا جذابیت خاصی دارد.
هر اتفاقی که امشب در آنفیلد می افتد، انتظار نداشته باشید کلوپ و گواردیولا با هم درگیر شوند و به یکدیگر بی احترامی کنند. اگر این اتفاق افتاد، آن را خارج از رابطه دو مربی و اینکه فشار کار باعث از دست دادن کنترل آنها شده است، در نظر بگیرید. کلوپ گفت: گواردیولا یک بار به من گفت که وقتی دیگر مربی یک تیم نباشیم، کنار هم می نشینیم، خوش می گذرانیم و صحبت می کنیم، اما من گفتم که اکنون می توانیم این کار را انجام دهیم، مشکلی نیست.
شاید گواردیولا زودتر برود، شاید کلوپ هم. اما در هر صورت این یکی از جذاب ترین رقابت های لیگ برتر و شاید بهترین آنها و حتی برتر از فرگوسن ونگر است.

مرتضی طهوری – ایران ورزش

مجله اخبار فوتبال خارجی