شلیک دوم! شلیک دوم! طارمی و آزمون آنجا باشند


سرویس خبر شماره: 1852738
18 نوامبر 1401 @ 7:35 ب.ظ
46.8K |

3نقطه نظر

از تمرین امروز تیم ملی چه برداشتیم؟

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، آخرین تمرین تاکتیکی تیم ملی پیش از دیدار تدارکاتی مقابل نیکاراگوئه که روز پنجشنبه 28 آبان از ساعت 19:30 در ورزشگاه آزادی برگزار می شود، با سفر کارلوس کی روش به ضلع شمالی آغاز شد. چمن برای گفتگو با خبرنگاران شماره 2 اردوی تیم ملی آمد و برای دقایقی تمام ذهن رسانه های ورزشی را متمرکز کرد.
سرمربی پرتغالی تیم ملی در گفت و گوی 10 دقیقه ای خود به موضوعات مختلفی پرداخت که در مهمترین آنها چند موضوع مطرح شد. یکی از نکاتی که در آستانه جام جهانی مورد توجه اهالی فوتبال قرار گرفت، طراحی و کیفیت پیراهن تیم ملی بود که سرانجام شب گذشته (سه شنبه 17 آبان) در شرایطی که طراحی آن چندان خوشایند نبود، رونمایی شد. کسی با این حال همانطور که مهدی تاج در مصاحبه دیشب خود گفته بود، کی روش نیز هیچ اعتراضی به طراحی و متریال پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال قطر نداشت.
موضوع مهم دیگری که کارلوس کی روش در مورد آن صحبت کرد، اضافه شدن مارکار آقاجانیان، دستیار ایرانی مورد اعتماد سابقش به کادر فنی بود و سرمربی پرتغالی نیز آنالیز تیم ملی فوتبال آمریکا را با مارکار عنوان کرد که به این معناست که سرمربی ارمنستانی قبل از اعلام رسمی کی روش، همکاری با این مربی را آغاز کرد.
در نهایت مهم ترین نکته ای که کارلوس کی روش در پایان مصاحبه به آن اشاره کرد و به نظر می رسد دلیل اصلی صحبت هایش با رسانه ها گلایه از نحوه آماده سازی تیم ملی بود و اشاره کرد که مسیری که در انتخاب شده راه درستی برای رسیدن به جام جهانی نیست. البته وقتی بعد از مصاحبه از محسن معتدمکیا مدیر رسانه ملی خواستیم جزییات این شکایت را بیان کند، او به در دسترس نبودن بازیکنان اشاره کرد. موضوعی که پس از اعتراض کی روش برای خبرنگاران مطرح شد و با پاسخ مدیر رسانه تیم ملی حل شد. البته این مشکل برای همه تیم ها به خصوص مدعیان به شکل پیچیده تری آشکار می شود و مربیان برخی تیم ها مانند انگلیس تنها 5 روز مانده به جام جهانی به تیم اصلی خود دسترسی دارند.

* از کلمه تا عمل؛ نسخه معمولی اما نامرئی کیروش
تمام مواردی که در سطور بالا به آن اشاره شد، تحلیلی از مصاحبه 10 دقیقه ای کارلوس کی روش بود، اما قسمت جالب تیم ملی دقایقی پس از پایان صحبت های سرمربی تیم ملی و با آمدن بازیکنان به قسمت شمالی آغاز شد. میدان شماره 2، در مقابل خبرنگاران، برای انجام بخشی دیگر از آموزش.
حضور 15 دقیقه ای خبرنگاران و عکاسان در تمرین تیم ملی و تحقق چندین مصاحبه قانون نانوشته کارلوس کی روش و رسانه ها سال ها حضور این مربی در ایران بوده است اما زمانی که این سرمربی پرتغالی مربی برمی گردد، خیلی چیزها مثل قبل نیست و یکی از این موارد شفافیت کامل تمرینی برای خبرنگاران است. برای ما (اصحاب رسانه و فوتبال دوستان) چه چیزی بهتر و لذت بخش تر از تماشای یک جلسه تمرینی کامل زیر نظر یکی از بهترین مربیان جهان است؟ آن هم در روزی که تمام وجود کیروش از شوق تدریس می ترکید.
قبل از اینکه کارلوس کی روش بازیکنان را برای قسمت بعدی تمرین به قسمت شمالی زمین شماره 2 اردوی تیم ملی ببرد، در قسمت جنوبی، با دو دروازه بزرگ و انجام کارهای ترکیبی، ناک اوت در دروازه دستور روز بود. تاکتیکی که دقایقی بعد به شکل دیگری در معرض دید خبرنگاران قرار گرفت و قسمت سوم رزمایش که باز هم در قسمت جنوبی و دور از چشم خبرنگاران برگزار شد نیز به همین هدف ادامه داد. کار ترکیبی برای رسیدن به محوطه جریمه و زدن آخرین ضربه.
در قسمت دوم تمرین ترکیبی، اورلاپ شاگردانش را در برنامه قرار داده بود تا پاس بدهند و در نهایت از وسط، از جناح چپ و راست به دروازه ضربه بزنند و در قسمت سوم کرنر ارسال کنند و بعد از سومین توپ شل استفاده کنند. . دفع مدافعان مود، نظر مربی پرتغالی بود.
کی روش خاص ترین چهره این سه بخش آموزشی بود. در ابتدای هر قسمت با همراهی آرین قاسمی که جملات کوتاه او را با همان ذوق و شوق ترجمه می کرد، به این سو و آن سو می رفت و نحوه کار را به بازیکنان آموزش می داد و سپس از آنها می خواست تمرین مورد نظر را آرام آرام انجام دهند. کی روش در این قسمت کار اصلاح را انجام داد و با حرکات و سخنان بعضا ناپسند خود از بازیکنان خواست تا تمرین برنامه ریزی شده را به درستی انجام دهند. هر چه کمی جلوتر رفتیم، انجام کار با سرعت و کیفیت بالاتر دستور کار بود و در نهایت به مرحله پایانی هر بخش آموزشی رسیدیم، زمانی که کیروش نقش معلم را ترک کرد و با او به تماشای اجرای شاگردانش پرداخت. دست روی کمرش
اگر در جام جهانی تعجب نکنید، ما روی یک پاس بلند به تیر دور گل زدیمزیرا در این جلسه آموزشی جامع که از نزدیک مشاهده کردیم، شاید بیش از 50 برابر کلمه “پست دوم” با فریادهای بلند روی زبان کی روش غلتید و آرین قاسمی با همین روحیه سعی در بیان آن داشت. سرمربی پرتغالی تیم ملی در یک صحنه حتی مجبور شد سر رامین رضاییان که دو سه توپ به تیرک نزدیکی فرستاده بود فریاد بزند تا این بازیکن و سایر بازیکنان اهمیت کار او را بفهمند.
در نهایت این تمرین که از ساعت 11 آغاز و تا ساعت 12:30 ادامه داشت با شلیک گلوله های باتجربه ترین بازیکنان به سمت دروازه به پایان رسید و خبرنگاران در حالی که ذهنشان درگیر بود راهی خروجی مرکز ملی فوتبال شدند. رفتار و سخنان کی روش. .
البته تمریناتی که کی‌روش می‌خواست نه خیلی خاص بود و نه شبیه آن‌هایی که قبلا دیده بودیم. اما دیدن او که تمام نکات تهاجمی و دفاعی را به بازیکنانش آموزش می‌دهد در حالی که با زبان بدن خودش و ادبیات خودش رفت و آمد می‌کرد، چیزی بود که کمتر دیده بودیم. و مهمترین نکته این بود که کل مدت این جلسه آموزشی برای رسیدن به یک هدف طراحی شده بود. بر این اساس مهمترین نکته تمرین 1401 تیم ملی در روز چهارشنبه 27 آبان 15 روز مانده به بازی ایران مقابل انگلیس است.



مجله اخبار فوتبال داخلی

نظارت بر رفتار و اظهارات فنی کارلوس کی روش در طول تمرین اتفاقی است که با وجود سابقه طولانی این مربی در ایران، امری عادی تلقی نمی شود.

شلیک دوم!  شلیک دوم!  طارمی و آزمون آنجا باشند