هوش هیجانی چیست؟ ⭐️-آل اسکیپ

اصطلاح EQ کمی تجاری‌تر است و به تقلید از ضریب هوشی یا IQ (مخفف Intelligence Quotient) ساخته شده است. اما اگر از EQ استفاده می‌کنیم، قاعدتاً منظورمان این است که هوش هیجانی را به شکل یک شاخص عددی مد نظر داریم. داشتن مهارت‌های هوش هیجانی پایین‌تر می‌تواند منجر به تعدادی از دام‌های بالقوه شود که می‌تواند بر حوزه‌های مختلف زندگی از جمله کار و روابط تأثیر بگذارد. افراد باهوش عاطفی می دانند که احساسات می توانند قدرتمند، اما موقتی نیز باشند. هنگامی که یک رویداد احساسی بسیار شدید رخ می دهد، مانند عصبانی شدن در مشاجره با یک همکار، واکنش هوشمندانه احساسی باید مدتی طول بکشد تا پاسخ دهید. این به افراد اجازه می دهد تا احساسات خود را آرام کنند و در مورد همه عوامل پیرامون بحث منطقی تر فکر کنند.

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

اگر هیجانات خود را درک نکنید، ایجاد روابط قوی برای شما نیز دشوار خواهد بود. این به نوبه خود می تواند احساس تنهایی و انزوایی در شما ایجاد کند و مشکلات روانی را بیش از پیش تشدید کند. پذیرفتن نقش ها و مسئولیت های مختلف و از عهده کار ها بر آمدن فاکتور موثری برای افزایش هوش هیجانی در شما می باشد. و در نهایت پیتر سالووی به همراه همکارش مایر به ارائه اصطلاح سواد و هوش هیجانی دست یافت و اقدام کرد. برای انجام تست هوش هیجانی با تفسیر کامل و منحصر به فرد به لینک زیر مراجعه کنید.

دیگران لج می‌کنند هوش هیجانی چیزی است که در هریک از ما کمی ملموس نیست. این نحوه چگونگی مدیریت رفتار، پیمایش پیچیدگی‌های اجتماعی و تصمیم‌گیری‌های شخصی را که به نتایج مثبت برسد، تعیین می‌کند. در اوایل دهه 1900، جنبش جدیدی پدید آمد که به دنبال اندازه‌گیری هوش شناختی بود.

امکان تبدیل به توانایی

روانشناس ریموند کتل ابتدا مفاهیم هوش سیال و متبلور را مطرح کرد و با دانش آموز خود جان هورن این نظریه را بیشتر توسعه داد. خوشبختانه در سالیان اخیر منابع بسیار ارزشمندی در مورد این که هوش هیجانی چیست و چه تاثیری در زندگی افراد دارد، نوشته شده است. اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد EI هستید می‌توانید از این منابع استفاده کنید. برخی از مهم‌ترین منابع در این قسمت آورده شده است که شامل مقالات و کتاب‌ها هستند. اشخاصی که هوش هیجانی بالایی دارند قادرند تا خیلی سریع با هم‌گروهی‌های خود رابطه‌ای برپایه توافق و اعتماد برقرار کنند. آنها از کار کردن با سایرین لذت می‌برند و روابطشان با دیگران را بر پایه احترام پیش می‌برند.

در این مدل حل مسئله و توانایی‌های ذهنی درگیر در هوش هیجانی، نقش بیشتری در تعیین میزان هوش عاطفی داشتند. مایر و همکارانش اظهار داشتند که هوش هیجانی یک هوش گسترده است و مایر، رابرتز و بارساد هوش عملی، اجتماعی و عاطفی در درک خود را مجموعا هوش هیجانی گسترده می‌دانستند. اهمیت عامل g برای موفقیت شغلی با افزایش پیچیدگی کار بیشتر می‌شود.

مرحله بعدی شامل استفاده از احساسات برای ارتقاء تفکر و فعالیت شناختی است. احساسات به اولویت بندی آنچه ما توجه می کنیم و واکنش نشان می دهیم کمک می کند. ما به موضوعاتی که توجه ما را جلب می کند از نظر احساسی پاسخ می دهیم. افراد با هوش هیجانی بالا، شرایط آرمانی را به عنوان مقصد هدف‌گذاری نمی‌کنند، زیرا می‌دانند که چنین موقعیت‌هایی واقعی نیستند.

  • هرچه کنجکاوی بیشتری نسبت به تشخیص حالت‌های مختلف هیجانی آن‌ها و همدلی با دیگران داشته باشید، بدین معناست که بیشتر به آن‌ها اهمیت می‌دهید و نسبت به آنچه بر آن‌ها می‌گذرد حساس‌تر هستید و هوش هیجانی بالاتری دارید.
  • بی تفاوت هستند بلکه خود نیز نمی توانند چنین پیام های عاطفی را منتقل کنند.
  • این تفاوت‌ها ممکن است به دو عامل اجتماعی و زیست‌شناختی مربوط شوند.
  • تحقیقات نشان داده است که EQ بالا گاهی اوقات می تواند برای اهداف دستکاری و فریبنده استفاده شود.
  • با مشاهده رفتارهای خود و تفکر راجع به آنچه می بینید و آنچه دیگران به شما می گویند، بهتر می توانید به احساساتتان مسلط شود.
  • افرادی که در این مهارت‌ها توانایی زیادی دارند، در هر آنچه که به کنش متقابل آرام با دیگران بازمی‌گردد به خوبی عمل می‌کنند، آنان ستاره‌های اجتماعی هستند.

هوش هیجانی چیست؟ ⭐️-آل اسکیپ

به علاوه، شبیه سایر مباحث مطرح در خصوص ماهیت انسان، هوش احساسی نیز دستخوش دو نوع بحث و گفتگوی علمی و عوام پسند گردیده‌است. در حالی که IQ دانش و مهارت های حل مسئله یک فرد را اندازه گیری می کند، EQ بر آگاهی عاطفی و مهارت های آنها تمرکز دارد. IQ و EQ معیارهای ثابت نیستند و افراد می توانند برای بهبود ظرفیت فکری و عاطفی خود تلاش کنند. شاید مفهوم هوش هیجانی به‌تازگی در کانون توجهات قرار گرفته باشد اما تحقیق و مطالعه درباره چگونگی تأثیر عواطف و احساسات بر تصمیم‌گیری افراد سال‌ها است که توسط دانشمندان و روانشناسان مختلف صورت می‌گیرد. برخی از محققان معتقدند که هوش هیجانی قابل یادگیری و تقویت است، در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند که این یک ویژگی ذاتی است.

مصرف گوشت قرمز بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است

همان ‌طور که به سادگی می ‌توانید حدس بزنید، هوش هیجانی، صرفاً به هیجان محدود نیست؛ بلکه به احساس هم توجه دارد. افراد با هوش هیجانی بالا، زمانی که با یک فرد منفی روبه رو می شوند، با رویکردی منطقی با وضعیت برخورد می اتاق فرار و هوش هیجانی کنند. آنها احساسات خود را در لحظه شناسایی کرده و اجازه نمی دهند خشم یا استیصال بر آتش آشفتگی شرایط دامن بزند.