بزیک: اسکوچیچ یک رختکن دارد و شایسته احترام است

* در مورد فوتبال پایه و تاثیر آن بر تیم های پایه ملی صحبت کنید. در حال حاضر آقای مهدوی کیا در تمرین بازیکن و اردوهای تیم امید با مشکل مواجه هستند. آیا فوتبال می تواند این مشکل را حل کند؟
بزیک: به نظر من آقای مهدوی کیا بهترین گزینه برای تیم ملی امید بود. تیم ها از صفر بازیکنی را پرورش نمی دهند تا امید بدهند و از امید به بزرگسالان رشد کنند و فوتبال آنقدر نتیجه محور شده است که نمی توانند این کار را انجام دهند. بزرگترین مشکل مهدوی کیا این است که اکثر بازیکنانش در تیم بزرگسالان خودشان بازی نمی کنند، فقط خدابندهلو که هم سن و سال تیم ملی نیست. مهمترین و اساسی ترین مشکل آقای مهدوی کیا بازی نکردن این بازیکنان در طول سال است.

* در مورد آکادمی و کار در آنجا صحبت کنید.
بزیک: بسیار خوشحالم که روی سریال جدیدی کار می کنم که نگاهی تازه به فوتبال پایه دارد. این یک سریال نیمه حرفه ای است که به سمت حرفه ای شدن و آوردن مربیان حرکت می کند، منظورم این نیست که آنها تجربه اولیه فوتبال را دارند. مهم‌ترین اصل در فوتبال این است که فرم‌بندی درست ایجاد شود و مربیانی در کار باشند که بتوانند به بچه‌های 10 تا 17 ساله خوب آموزش دهند و باید بدانند که چگونه با یک نوجوان 10 یا 12 تا 15 ساله رفتار کنند. یا 16 ساله حتما در این سریال خواهید دید که بازیکنانی تولید خواهند شد که در آینده از نظر رفتار حرفه ای و رفتار فوتبالی حرفی برای گفتن خواهند داشت.

* فکر می کنی پرسپولیس بتواند از استقلال پیشی بگیرد؟
بزیک: هنوز هجده امتیاز باقی مانده است و هر تیمی که عملکرد بهتری داشته باشد می تواند برنده شود اما پرسپولیس باید منتظر لغزش استقلال باشد و خودش کل بازی را ببرد. در کل کار سختی است و امیدوارم در پایان فصل این اتفاق بیفتد اما اگر اینطور نشود چیزی از ارزش های پرسپولیس کم نمی کند. در پنج شش سال اخیر از نظر تجهیزاتی به نتایج خوبی رسیده اند. فشار پنج سال حضور در لیگ باعث شد بازیکن جوان نداشته باشیم.

* هیچکس نمی تواند منکر نتایج خوب آقای اسکوچیچ شود. فدراسیون حمایت خود را اعلام کرده است. به نظر شما با این کادر فنی می توانیم به نتایجی که می خواهیم برسیم؟
بزیک: تیم اسپانیا در دوره قبل از نظر نام تیم بدی بود؟ اما مربی عوض کردند و خیلی خوب نشد. مربی می گوید که یک بازیکن چگونه در زمین کار می کند. اگر بهترین بازیکنان دنیا را داشته باشید اما نتوانید آنها را مدیریت کنید و رختکن در دست مربی نباشد، قطعا تیم بازنده خواهد بود. رختکن مهم ترین مکان برای یک مربی برای برگزاری آن است. به منچستریونایتد نگاه کنید. به گفته بازیکنان آنها، رختکن آنها یک فاجعه است. آیا بازیکنان یا مربیان بدی وجود دارند؟ وقتی نتوانید رختکن را کنترل کنید تا بهترین مربی دنیا باشید، نمی توانید نتیجه بگیرید. بنابراین به این نتیجه می رسیم که اسکوچیچ در مرحله مقدماتی مربی بسیار خوبی برای ایران بود و باید خیلی به او احترام بگذاریم و با او به جام جهانی برویم. پنج ماه مانده به جام جهانی نمی توان مربی عوض کرد.



مجله اخبار فوتبال داخلی

* در سپاهان، پرسپولیس بودی و در تیم های برتر بازی کردی. آیا باشگاه ها به فوتبال پایه توجه می کنند؟
بزیک: اگر AFC اجبار نکند هیچ یک از این باشگاه ها تیم اصلی نخواهند داشت و زیر نظر AFC نیرو خواهند داشت. امکانات اولیه تیم ها بسیار ضعیف است. تعدادی از تیم ها مثل سپاهان و فولاد امکانات دارند و گاهی از این بچه ها استفاده می کنند اما در استقلال و پرسپولیس به ندرت پیش می آید که بازیکنی از تیم امید بلند شود و بازی کند چون مربی ریسکی ندارد.


سرویس خبر شماره: 1821913 |
08 ارديبهشت 1401 ساعت 17:20 |
87 |

0نظرات

فشار برنده شدن توسط جوانان استفاده نمی شود

* حدود شش ماه تا جام جهانی قطر فاصله داریم. نظر شما در مورد نحوه آماده سازی، هم تیمی های ایران و صحبت از صعود آسان به مرحله بعد چیست؟
بزیک: به تیم ملی تبریک می گویم و فکر می کنم هیچ سالی مثل امسال به جام جهانی نرسیدیم و عاقلانه به جام جهانی رفتیم. ما در گروهی هستیم که مردم فکر می کنند کار آسانی است، اما سخت در اشتباهند و ما گروه بسیار سختی داریم. نظر من این است که تیم ولز از پلی آف صعود کرده و انگلیس یکی از مدعیان قهرمانی است. انگلیس لیگ بسیار قوی و بازیکنان بسیار خوبی دارد. آمریکا لژیونرهای بسیار خوبی در لیگ های مختلف در سرتاسر جهان دارد و ما مسابقات بسیار سختی داریم. اگر بازی‌های باکیفیتی انجام می‌دهیم و به تشدید فکر نمی‌کنیم، این کار درستی است. این دیدارها می تواند دیدارهای تدارکاتی خوبی برای جام ملت های آسیا باشد. اگر جام جهانی خوب و با تجربه زیاد داشته باشیم می توانیم در جام ملت ها موفق شویم. شاید من اشتباه می کنم، اما ما گروه بسیار سختی داریم.

* همه تیم ها جام جهانی فوتبال را به پایان رسانده اند اما ایران هنوز مسابقه ای را تدارک دیده است و فدراسیون و حواشی را پیشروی می کند.
بزیک: این مشکلات در فوتبال ایران طبیعی است. اگر الان مسابقات تدارکاتی مشخص بود باید تعجب می کردیم! اگر بتوانیم بازی های تدارکاتی خوبی انجام دهیم، در جام جهانی کمک زیادی به ما می کند، اما نمی دانم این اتفاق می افتد یا خیر. در طول هشت سال حضور آقای کی روش، قوی ترین تیم هایی که در مسابقات مقدماتی با آنها بازی کردیم ترکیه و روسیه بودند. شاید آقای کیروش نمی خواست با تیم های قوی و درجه یک بازی کند، اما اگر بتوانیم با بهترین تیم های دنیا بازی کنیم، ترسی که داریم از بین می رود و می توانیم در جام جهانی عملکرد بهتری داشته باشیم.

* نتایج خوب استقلال تحت تاثیر فرهاد مجیدی بود یا به خاطر گابریل پین به عنوان یک دستیار قوی بود؟
بزیک: یک تیم موفق یک باشگاه موفق دارد. من نامی ندارم، اما موفقیت فقط در مربیگری نیست. مربی اگر کمک کننده، بدنساز، باشگاه، بازیکن و امکانات خوبی نداشته باشد، هرگز نمی تواند موفق باشد. با تمام احترام اما حالا اگر مورینیو را سرمربی نفت مسجد سلیمان کنید موفق می شوید؟ این یک امر طبیعی است و همه چیز باید با هم پیش برود و همه چیز در جمع بندی یک تیم دخیل است، اما مربی به عنوان نفر اول دیده می شود.

* وضعیت این روزها در پرسپولیس چگونه است؟
بزیک: پرسپولیس پنج سال متوالی قهرمان شده و امسال اتفاق نیفتاده که در دنیا عادی باشد یوونتوس پنج سال پیاپی قهرمان شود و نه یک سال یا همان اتفاق برای بایرن مونیخ خواهد افتاد شش هفته دیگر باقی مانده و شما ممکن است قهرمان را نبیند. مربی هیچ وقت ریسک نمی کند که اکنون یک بازیکن امیدوار بازی کند.

ادموند بزیک مهاجم و گلزن سابق پرسپولیس و سپاهان صحبت های جالبی درباره این دو تیم و ترکیب تیم ملی ایران در جام جهانی دارد.

* کیفیت بازیکنان خارجی استقلال و پرسپولیس در سال جاری را چگونه دیدی؟
بزیک: معتقدم بازیکنی که تا نیم فصل غایب باشد بازیکن باکیفیتی نیست چون اگر با کیفیت بود در ابتدای فصل می رفت. یا این بازیکن مصدوم است و در این فصل خط خورده است یا کیفیت لازم را نداشت. بازیکنان تاجیکی که پرسپولیس با آنها قرارداد امضا کرد، بازیکنان بدی نیستند اما باید روی آنها کار کرد و پرسپولیس حوصله اش را ندارد. ما باید بازیکنانی را بیاوریم که بتوانیم همزمان از آنها استفاده کنیم.

مصاحبه ادموند بزک را می توانید در این صفحه بخوانید:

* فولاد با برتری نکونام راهی مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا شد اما سپاهان با شکست سنگینی از دور رقابت ها کنار رفت. سطح فوتبال باشگاهی را در رقابت های آسیایی چگونه می بینید؟
بزیک: فکر می کنم سپاهان یکی از با ارزش ترین تیم های لیگ برتر است و بازیکنان خوبی دارد. حتی نیمکت نشینان هم بازیکنان توانمندی هستند و اگر در تیم های دیگر بودند، بازیکنان تاثیرگذار بودند. سپاهان اکنون تنها 5 گل از الدحیل فاصله دارد. بازی با تساوی به پایان می رسد اما سپاهان در برگشت پنج گل می زند. شرایط و سیستم زمانی فرق می کند که شما برنده شوید و اگر برنده نشدید صعود نمی کنید. خط دفاعی سپاهان در این بازی هوشیار نبود اما الدحیل با توجه به کیفیت بازیکنان از تمام موقعیت های خود استفاده کرد. سپاهان فرصت های زیادی برای برد و گلزنی داشت. نمی خواهم بگویم بازیکنان مقصر بودند اما باید قبول کنید که کیفیت مهاجمان الدحیل حداقل در این بازی برتر از سپاهان بود و سپاهان را به 5 گل رساند. فولاد عملکرد خوبی داشته است، اما ما باید در بازی های لیگ قهرمانان آسیا بیشتر تلاش کنیم، بازیکنان خارجی باکیفیت تری را به خدمت بگیریم تا بتوانند مهره تیم های لیگ قهرمانان آسیا باشند. مدتی بازیکنان خارجی باکیفیت را از کشورهای مختلف آوردیم، اما الان چنین چیزی را نمی بینیم. قوانین کمی سنگین است، اما باید بازیکنانی را بیاورید که کیفیت لازم را داشته باشند. وقتی لژیونر یا خارجی را به تیم اضافه می کنید باید کیفیتش 100 درصد بهتر از بازیکن ایرانی باشد، چون وقتی خرج می کنید حتما باید یک سر و گردن بالاتر از سایر بازیکنان لیگ یا از سایر بازیکنان باشد. تیم او.

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، بزیک که در حال حاضر در فوتبال پایه و تربیت بازیکن فعالیت می کند، به طور جالب و مفصلی از آکادمی های فوتبال ایران، وضعیت پرسپولیس و سپاهان و همچنین حمایت از اسکوچیچ و معتقد است سرمربی تیم ملی فوتبال ایران. تیم نباید تغییر کند . او گروه ایرانی را بسیار سخت می داند و می گوید اگر بازی دوستانه ایران مشخص شود جای تعجب خواهد بود!