تحلیل تفصیلی دو صحنه بزرگ هفته!

چه چیزی خرج شد:


سرویس خبر شماره: 1863298
17 ژانویه 1401 ساعت 02:00
2.9 هزار امتیاز خبر|

0نقطه نظر

در غیاب چشم عقابی، واقعیت مجازی و توپ هوشمند

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، سید وحید کاظمی در بازی تراکتورسازی و استقلال دو تصمیم جنجالی گرفت. در هر دو تصمیم او ترجیح داد سوت نزند. او یک بار در صحنه پنالتی احتمالی استقلال را سوت نزد و در نوبتی دیگر پرچم آفساید کمک داور را سوت نزند و ادامه بازی را اعلام کند. این دیدار که ادامه یافت منجر به یک تصمیم بحث برانگیز شد: گل برای تراکتور در حالی که بازیکن تیم در موقعیت آفساید قرار داشت.
در اینجا به تحلیل این دو صحنه بحث برانگیز می پردازیم

عبدالله عبداللهی (داور ملی و فوتبالیست سابق)



مجله اخبار فوتبال داخلی

در امتیاز سی و ششم بازی، رضا اسدی بازیکن تراکتورسازی پشت محوطه جریمه استقلال در حالی که توپ را در اختیار داشت، توپ به مهاجم هم تیمی قنبری که در موقعیت آفساید قرار داشت برخورد کرد. محمدرضا ابوالفصلی کمک داوری که به تازگی از جام جهانی بازگشته پرچم خود را به نشانه آفساید بالا می گیرد اما داور با علامت دست از بازیکنان می خواهد که به بازی ادامه دهند. قنبری در موقعیت تک به تک با دروازه بان استقلال گل اول تیمش را به ثمر رساند. بازیکنان استقلال معتقدند این بازیکن در موقعیت آفساید گلزنی کرد.

1788898
1788899

1788900
می خواهیم در مورد آفساید احتمالی صحبت کنیم. هر چند نمی توان با قاطعیت گفت: شکی نیست که مدافع استقلال به طور واضح و آگاهانه در دوئل با مهاجم تراکتورسازی توپ را بازی می کند. “بازی آگاهانه” به گلزن می رسد و این گل درست است. اما اگر آخرین بار شماره 9 تراکتور (پس از ضربه مدافع استقلال) توپ را لمس کرد، باید از گل مردود و آفساید صحبت کنیم. صحنه ای که اگرچه سخت است اما به نظر می رسد آخرین ضربه مهاجم به توپ بوده است. در این صحنه پس از ضربه مدافع استقلال، توپ کمی تغییر جهت می دهد و به نظر می رسد این تغییر جهت به دلیل توپ باشد. ضربه زدن به پای بازیکن تراکتورسازی و این ممکن است ما را بیشتر متقاعد کند که در مورد آفساید صحبت کنیم

این حادثه را باید از دو منظر بررسی کرد
اول از همه، آیا این یک اشتباه است؟ و دوم اینکه اگر خطا روی مهاجم استقلال باشد این خطا بیرون از محوطه جریمه اتفاق افتاده است یا بیرون از محوطه جریمه؟
نمونه آن را سه شب پیش در لیگ برتر انگلیس و در بازی برنتفورد و لیورپول دیدیم که در دعوای برایان امبوبو، مهاجم برنتفورد و کوناته مدافع لیورپول، او از بازی خارج شد و یک گل به ثمر رساند. و استوارت آتول داور متوجه نشد که خطا بوده است.

1788897

این همان صحنه ای است که در نگاه اول می تواند افکار عمومی و هواداران را فریب دهد.در لحظه برخورد مدافع و مهاجم در حال حرکت شانه به شانه دیده می شوند و مدافع بدون اعمال هیچ ضربه ای به مهاجم می زند. نیروی غیرقانونی حالا اگر مدافع تراکتورسازی پشت سر محبی بود و با دست پشت سر حریف نیرو وارد می کرد، می توان آن را خطا نامید، خود را با توپ به چالش بکشید.
علاوه بر این، مهاجم استقلال را می توان دید که پس از به چالش کشیدن مدافع یک گام برداشته و سپس به زمین افتاد که نشان می دهد ممکن است این برخورد تعادل محبی را به هم بزند.
با این حال، حتی اگر عده ای با این استدلال مخالف باشند، باز هم نمی توان از تحریم صحبت کرد. زیرا برخورد مدافع و مهاجم خارج از محوطه جریمه است و این مهاجم است که به داخل محوطه جریمه می رسد و سپس روی زمین می افتد.

تجزیه و تحلیل:

چی شد؟

در دقیقه پنجم بازی محمد محبی بازیکن استقلال با بازیکن تراکتور برخورد کرد و او تعادل خود را از دست داد و در محوطه جریمه تراکتور به زمین افتاد.

1788896

تجزیه و تحلیل:

حق با بازیکنان استقلال است. قنبری قبل از اینکه پاس به او برسد در موقعیت آفساید قرار داشت. اما این یک روی سکه است. طرفی که فقط کمک داور مسابقه دید. اما روی دوم سکه همان چیزی است که داور متوجه شد: «این مدافع استقلال است که به مهاجم حریف پاس می دهد». و کلید این صحنه اینجاست. چرا ؟ آخرین باری که مدافع یک بازی آگاهانه با توپ انجام داد و نمی تواند آفساید باشد. کمک داور با این تصور که پاس توسط بازیکن کشنده آفساید اعلام شده است.
اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود، همچنان نمی توانیم محکم از تصمیم داور حمایت کنیم، این بار با مهره ای با ضلع سوم روبرو هستیم.

چگونه پنالتی استقلال توسط داور مردود شد و گل تراکتور چگونه توسط کاظمی پذیرفته شد.

تحلیل تفصیلی دو صحنه بزرگ هفته!