تحلیل جامع ایران روی میز ساوت گیت



سرویس خبر شماره: 1851704
12 نوامبر 1401 در 06:28 ب.ظ
2K |

1نقطه نظر

صفر تا صد تیم کی روش در رسانه های انگلیسی

سایت آنالیز توتال فوتبال به تحلیل نقاط قوت و ضعف تیم ملی ایران پرداخته است.

تحلیل جامع ایران روی میز ساوت گیت

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، ایران امیدوار است با اولین صعود خود به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی، تاریخ ساز شود. آنها در پنج حضور خود در این رقابت ها هرگز به مرحله حذفی نرسیده اند. کارلوس کی روش برای سومین دوره متوالی هدایت ایران را برعهده دارد که در کنار سرالکس فرگوسن بزرگ 2 قهرمانی لیگ برتر و حتی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.

این مقاله در قالب گزارش شناسایی تیمی به تحلیل تاکتیکی ایران می پردازد. این تحلیلی از تاکتیک‌هایی است که کارلوس کی‌روش در گرمای شدید قطر از آن استفاده می‌کند.

* پیش بینی ترکیب اولیه:
پیش بینی ترکیب اصلی که روش به دنبال استفاده از آن در جام جهانی است، بسیار دشوار است. زیرا این مربی 69 ساله برای مدت بسیار کوتاهی هدایت تیم را برعهده داشت و در مجموع در 2 بازی که هر دو دوستانه بود، تیم را به میدان رفت. اما در این بازی ها مشخص شد که کی روش به دنبال استفاده از سیستم 4-1-4-1 است. البته این فقط حالت خارج از مالکیت است، زیرا وقتی ایران توپ را در اختیار دارد، وینگرها فشار می آورند و عرض را نگه می دارند تا یک آرایش تهاجمی معمولی 4-3-3 ایجاد کنند. آنالیز توتال فوتبال پیش‌بینی می‌کند که اگر بهترین بازیکنان ایرانی در دسترس باشند، این ترکیب اصلی ایران برای جام جهانی خواهد بود.

قبل از اینکه درباره ترکیب احتمالی و ترکیبی که این مربی باتجربه با خود به قطر می آورد صحبت کنیم، باید گفت که به نظر می رسد سردار آزمون مهاجم بایرلورکوزن این مسابقات را از دست داده است. در کل تیم پر از بازیکنان باتجربه است. بازیکنان یا در اوج خود هستند یا از 30 سالگی گذشته اند، یعنی میانگین سنی تیم احتمالا خیلی بالاست. این می تواند برای ایران مشکلاتی ایجاد کند، زیرا بازیکنان جوان ترکیب خوبی از شجاعت و نترسی را به ارمغان می آورند که پیشکسوتان باتجربه تر فاقد آن هستند، که گروه دوم با تعیین استانداردها و حرفه ای بودن و ایجاد آرامش در بازی، آن را جبران می کند.

* مرحله حمله:
برخلاف انگلیس و آمریکا که در یک گروه قرار دارند، ایران علاقه ای به مالکیت توپ ندارد. سبک بازی آنها به سبک بازی ولز بسیار نزدیکتر است. Team Keys با رویکرد تهاجمی خود انعطاف پذیر هستند، که به طور بالقوه بهترین راه برای توصیف آن است. این بدان معناست که نه تنها ایران می تواند توپ را حفظ کند و سعی کند یواشکی به یک سوم زمین وارد شود، بلکه تیم ملی می تواند قبل از پایان بازی، یک خط به عقب برود و فضای بین خطوط را خنثی کند. رتبه بندی

تاکتیک های مختلف ایران به تیم مقابل بستگی دارد. به عنوان مثال در 2 بازی دوستانه اخیر ایران مقابل اروگوئه و سنگال، این تیم در هر بازی کاملا برعکس بازی می کرد. در مقابل سنگال، مردان کی روش فرم جمع و جور خود را حفظ کردند زیرا تیم آفریقایی مالکیت توپ را در اختیار داشت. این در حالی است که ایران مقابل تیم آمریکای جنوبی مالکیت توپ بیشتری را در اختیار داشت و به دلیل فشار نداشتن اروگوئه به این تیم اجازه داد تا از پشت کار کند. وقتی ایران از عقب بازی می کند، چیدمان کاملاً متعارف است، زیرا کی روش به دنبال اختراع مدل جدیدی نیست، فقط به دنبال حرکت دادن توپ در زمین است.

سعید عزت اللهی بازیکن سابق ردینگ در هر بازی برای تیم ملی نقش داشته است و مانند هافبکی به نظر می رسد که در مالکیت توپ بسیار خوب کار می کند. تصویر قبلی که به عنوان رابط دفاع و حمله عمل می کند، تمام پاس های عزت اللهی را زیر نظر کی روش در دو بازی دوستانه بین المللی که او مربیگری کرده است به تصویر می کشد. هافبک ایرانی بیشتر پاس های مربعی یا مستقیم در داخل سالن انجام می داد که نفوذ کمی بین خطوط ایجاد می کند. ایران با علم به اینکه احتمالاً توانایی فنی برای تکیه بر پیوت ها را ندارد، تمایل دارد در کناره ها ترکیب شود تا توپ را از مناطق عمیق تر زمین به پیش ببرد.

ایران علاقه مند به انجام یک بازی عمودی است. کی روش تمایلی به نگه داشتن بازیکنان برای مدت طولانی ندارد. این باعث افزایش احتمال اشتباه در مناطق خطرناک می شود. در عوض، مربی باتجربه به مردان خود دستور می دهد که همیشه به دنبال اولین پاس رو به جلو باشند تا بتوانند با کمک دوندگان سرعت، از پشت به دفاع حریف نفوذ کنند. این بدان معناست که مهاجم وسط همیشه باید مدافعان میانی را اشغال کند، در حالی که بازیکنان صاحب توپ باید تمام تلاش خود را برای یافتن او و ارسال پاس نهایی انجام دهند.

ایران از تصرف خارج شده است. کی روش عملگرایی پرتغالی واقعی خود را نشان می دهد و می خواهد تیمش بسیار منظم و خارج از مالکیت باشد. با این حال، این بدان معنا نیست که بازیکنان نباید نگران مالکیت حریف باشند. وقتی توپ در عمق زمین حریف قرار می گیرد با پرس ایرانی همراه می شود. تیم ملی زمین را پرس می کند و سعی می کند تا جایی که ممکن است توپ را به دروازه حریف نزدیک کند. کی روش به بازیکنانش دستور می دهد که ترکیبی از ترکیب پرس منطقه ای را به کار گیرند. یعنی ایران از ابتدا با استفاده از مهاجم وسط، مدافعان حریف را تحت فشار قرار می دهد.

این تیم در 2 بازی تاکنون 19 مالکیت در نیمه حریف به ثبت رسانده است که نشان می دهد دوست دارند گرما را بالا ببرند. با این حال، در پایین تر از زمین، شکل بازی بسیار فشرده تر می شود. هدف کمتری برای بردن توپ وجود دارد، زیرا بین خطوط تیمی فشرده می ماند و به حریف فضایی برای بازی در بلوک دفاعی ایران نمی دهد. از آنجایی که کی روش در زمان مالکیت از 4-3-3 استفاده می کند، تغییر به 4-1-4-1 تیم را فشرده می کند و وینگرها عقب می افتند. در نتیجه، بازیکن موقعیت 6 در نقش منطقه ای عمل می کند و بازیکنانی را که برای پاس به فضای میانی و دفاعی حرکت می کنند، حذف می کند. اگر ایران می‌خواهد انگلیس، ولز و بهترین مهاجمان آمریکایی را که در این فضاها فعالیت می‌کنند خفه کند، باید بسیار فشرده‌تر با هم کار کنند.

* نقل و انتقالات:
در دوران انتقال، ایران می تواند بسیار خطرناک باشد، به خصوص زمانی که تیم در عمق بیشتری مقابل حریف با مالکیت بیشتر می نشیند و منتظر لحظه مناسب برای تبدیل حمله به ضد حمله است. وقتی تیم ملی در برنامه های خود به هم می ریزد، آنها می خواهند در نقل و انتقالات هجومی خود تا حد امکان مستقیم عمل کنند. به دنبال پاس دادن توپ به مهاجم وسط. او مدافعان را از موقعیت خارج می کند و به وینگرها اجازه می دهد تا به فضایی که او آزاد می کند حرکت کنند.

اما ایران در دوران انتقال دفاعی با مشکل مواجه است. این به کمبود انرژی در خط هافبک مربوط می شود، عمدتاً به این دلیل که تیم پیر است و جوانی بسیار کمی دارد، به خصوص در خط میانی. اینجا خط هافبک و خط دفاعی ایران باید مقابل حریف در حال از دست دادن توپ قرار بگیرد. ضد مطبوعات بسیار بی حال بود و بنابراین، سنگال به راحتی از آن عبور کرد. چیزی که سنگال توانسته از آن بهره ببرد. اگر قرار است ایران در گروه انگلیس، ولز و آمریکا شانسی برای بقا داشته باشد، چنین لحظاتی باید محدود شود.

* مدافعان:
خط دفاعی جایی است که ایران ممکن است بیشترین مشکلات را از نظر کیفی داشته باشد. امثال شجاع خلیل زاده و احسان حاج صفی می توانند تجربه دفاعی مورد نیاز را در چنین صحنه بزرگی فراهم کنند، اما تیم را فاقد سرعت دفاعی زیادی می کنند که انگلیس، ولز و یونایتد بتوانند از سرعت استفاده کنند و پشت سرشان از آنها بهره ببرند. حسین کنعانی و صادق محرمی وظیفه دارند در خط دفاعی در کنار این دو پیشکسوت به میدان بروند اما گلزنی ضعیف این تیم ممکن است مانع از صعود آنها به مرحله گروهی شود و بار سنگینی را برای صعود به این تیم وارد کند. برای مرحله حذف

* هافبک:
سعید عزت اللهی، هافبک سابق ردینگ، بدون شک بهترین هافبک دفاعی ایران است. این بازیکن 26 ساله به عنوان یک بازیکن ضروری از موقعیت ‘6’ در 4-1-4-1 بازی می کند تا بازی را از بین ببرد و از فضای بین خطوط محافظت کند. عزت اللهی همچنین می تواند برای ایران در فازهای هجومی حیاتی باشد تا دونده هایی در پشت خط پایه پیدا کند، کاری که او تاکنون زیر نظر کی روش انجام داده است. اگر عزت اللهی نقش خود را به خوبی ایفا کند، می تواند سامان قدوس و میلاد سرلک را آزاد کند و به تیم کمک کند تا توپ را به مناطق هجومی بیشتری برساند. این در حالی است که ایران بازیکنان باتجربه ای مانند وحید امیری و امید ابراهیمی دارد که می توانند از روی نیمکت بیایند و آرامش را به تیم ها بدهند.

* مهاجمان:
مهدی طارمی زمستان امسال برای ایران حیاتی خواهد بود. مهاجم پورتو در فرمی باورنکردنی برای باشگاهش بوده است و تیم ملی امیدوار است که در جام جهانی هم این اتفاق را تکرار کند. با این حال ایران می تواند از کریم انصاری فرد نیز کمک بگیرد که عملکرد بسیار خوبی برای اومونیا نیکوزیا قبرس داشت. خیلی ها این بازیکن 32 ساله را در بازی های خانگی و خارج از خانه اومونیا مقابل منچستریونایتد در لیگ اروپا دیدند، جایی که او بارها خط دفاعی شیاطین سرخ را به دردسر انداخت و حتی در بازی خانگی گلزنی کرد. همچنین تیم ملی بازیکنانی مانند علیرضا جهانبخش، بازیکن فعلی فاینورد و سابق برایتون را در اختیار دارد. جهانبخش با توانایی بازی راست و چپ می تواند گزینه حیاتی برای ایرانی ها باشد حتی اگر به عنوان بازیکن تعویضی روی نیمکت بیاید.

* بازیکن کلیدی:
با توجه به اینکه مشخص نیست سردار آزمون به جام جهانی صعود می کند یا خیر، تصمیم گرفتیم مهدی طارمی ستاره فوتبال پورتو را پیش از این رقابت ها به عنوان ستاره ایران انتخاب کنیم. طارمی فرم بسیار خوبی برای قهرمان پرتغال داشته و در حال حاضر یکی از بهترین گلزنان لیگ این کشور است. با نگاهی به آمار او به راحتی می توان فهمید که چرا این بازیکن 30 ساله زیر نظر کی روش نقش کلیدی در تیم ملی خواهد داشت.

طارمی که تا کنون زیر نظر سرمربی پرتغالی به عنوان وینگر مورد استفاده قرار گرفته، می تواند در هر نقطه ای از خط حمله بازی کند، هرچند در خط حمله بسیار قوی تر است. نه تنها آمار هجومی مهاجم فوق‌العاده است، بلکه آمار دفاعی او نیز فوق‌العاده است و نشان می‌دهد که شماره 9 باتجربه زمانی که طرفین او را پرس می‌کنند و پاس‌های خارج از مالکیت را قطع می‌کنند، مفید خواهد بود. اگر ایران می خواهد از شانس ها سرپیچی کند و از مرحله گروهی خارج شود، باید طارمی را در بهترین فرم قرار دهد.

* پیش بینی بازی:
ایران برای صعود از گروه سختی که شامل 2 تیم انگلیسی، انگلیس و ولز و همچنین آمریکا است، باید در هر بازی از نظر دفاعی شکست ناپذیر باشد. تیم ملی به سادگی نمی تواند با این سه کشور که دارای برخی از پرافتخارترین بازیکنان اروپا، از جمله چندین قهرمان لیگ قهرمانان اروپا هستند، همگام شود.

برای ضربه زدن به حریف، ایران باید تمام تلاش خود را انجام دهد. فشار را جذب کنید، در وقت استراحت به حریف ضربه بزنید و در هنگام حمله تا حد امکان عمودی بازی کنید. متأسفانه توتال فوتبال آنالیز معتقد نیست که ایران کیفیت خروج از چنین گروه سختی را ندارد و به احتمال زیاد در انتهای جدول خواهد بود.

منبع: تحلیل کل فوتبال



مجله اخبار فوتبال داخلی