تفاوت پست سرمربی خارجی با ستاره ملی/ شما برای پرچم و اعتبار ایران می جنگید نه برای نام باشگاه.



همه می دانیم چه بر سر سپاهان آمد و چرا این تیم در لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی میزبان المالیک است. به همین دلیل سرمربی این تیم در آزادی نشست خبری برگزار کرد.

ویدیوهای منتشر شده از خوزه مورایس سرمربی پرتغالی سپاهان در ورزشگاه آزادی حاوی نکات بسیار جالبی بود که او با دیدن عکس قهرمانان بزرگ ما روی دیوار از جواد نکونام، علی دایی، یحیی گل محمدی یا ورزشگاه آزادی صحبت می کند. اما شاید مهمترین قسمت این کنفرانس و حضور موریس در آزادی جملات بسیار مهمی بود که او گفت که لایه ای پنهان داشت که کمتر کسی به آن توجه کرد.

به این قسمت از صحبت های سرمربی سپاهان توجه کنید؛ از هواداران سپاهان می خواهم برای حمایت از تیم نساجی زودتر به ورزشگاه بیایند، حتی هواداران استقلال و پرسپولیس هم باید بیایند چون بحث باشگاهی نیست، مسئله ملی است.» مشکل ایران است و ما نماینده ایران در آسیا هستیم.

قطعا اولین چیزی که به ذهن هر شنونده این جملات می رسد، تناقض آشکار پست های سرمربی و ستاره سپاهان است. لیگ قهرمانان 40 روز پیش شروع شده و یادمان می آید که چطور «رامین رضاییان» در اظهارنظری جنجالی اعلام کرد سپاهان تنها نماینده اصفهان است و ربطی به فوتبال ایران ندارد!

رامین رضاییان بنا به دلایلی گفت که این کار اشتباه است، چرا که نسبت به رسمی خوانی کل جامعه فوتبال و غیرفوتبالی ایران موضع گرفته است. سالهاست که همه بر این باورند که هر ورزشکار یا باشگاه ایرانی در هر تورنمنتی در مقابل یک غیرایرانی نماینده کشورمان است و همه باید از آن حمایت کنند.

همه ما می دانیم که کراوات رنگی و ملی پوشی برای مصرف داخلی است و مایه شرمساری است که آنها را در صحنه بین المللی گسترش دهیم. فرقی نمی‌کند چه کسی این کار را انجام دهد یا در کجای دنیا، در هر کجای دنیا باشد، چنین رفتاری بی‌احترامی است و همه باید با آن شخص برخورد کنند.

سال هاست که همه رسانه ها در آستانه لیگ قهرمانان آسیا و اینکه تیم ایران دیگر سپاهان، نساجی، پرسپولیس، استقلال، تراکتور، فولاد و شهر خودرو نیست، خواستار اتحاد و همبستگی هستند. او نماینده ایران و تمام فوتبال ایران است…

برای پرچم و آبروی کشورمان است که باید بجنگید، حتی اگر در لباس یک تیم باشگاهی این کار را انجام دهید. فرقی بین فوتبال، کشتی و والیبال نیست. وقتی یک تیم باشگاهی به نام ایران در مسابقات قهرمانی آسیا یا جهان شرکت می‌کند، همه به چشم «ملی» به آن نگاه می‌کنند. با این حال چطور یک بازیگر ملی می تواند چنین اظهار نظری کند و با او برخورد نشود؟!

و جالبتر اینکه سرمربی همین بازیکن و همین تیم در بازی بعدی همان تورنمنت چنین موضعی می گیرد که البته کاملاً صحیح است. همه می دانند که ورزشگاه آزادی خانه استقلال و پرسپولیس است و سپاهان بزرگترین رقیب این دو تیم است که به دلیل مشکلات اخیر مجبور به بازی در این ورزشگاه شده است.

اما سرمربی خارجی این تیم با درک خوبی از مسابقات بین المللی از هواداران تیم های رقیب خود می خواهد که آنها را در این ورزشگاه تنها نگذارند. او جایگاه خود را به عنوان نماینده ایران خوب می شناسد و در این سطح دیگر در بازی های ملی به دنبال ترانه های کودکانه نیست!

4 روز پیش سپاهان در لیگ برتر به مصاف استقلال و پرسپولیس رفت و 4 روز دیگر دوباره با این دو تیم در لیگ برتر و جام حذفی مبارزه خواهد کرد. هواداران همدیگر را تشویق می کنند و این مسابقه باعث پیشرفت فوتبال می شود اما این همه کار و این همه رقابت با هزینه های گزاف فقط یک هدف دارد و آن پیشرفت فوتبال ملی ماست. یا؟ اینجا!

در لیگ قهرمانان آسیا است که باشگاه های ما باید برای ما افتخارآفرینی کنند و دو ماه دیگر بازیکنان این باشگاه ها در قالب تیم ملی در جام ملت های آسیا برای ایران می جنگند.

بنابراین در این لحظه و در این روز دیگر ورزشگاه آزادی خانه استقلال و پرسپولیس نیست و سپاهان دیگر نماینده اصفهان و رقیب آبی و قرمزها نیست. سرمربی پرتغالی دیگر یحیی گل محمدی و پرسپولیس را طعنه نمی زند و خلاصه اینجا و امروز همه ایران هستند…

بیشتر بدانید:



سرویس داخلی اخبار فوتبال