داستان خیانت بزرگ به تیم درخشان 98!



سرویس خبر شماره: 1856245
8 دسامبر 1401 ساعت 10:57 |
7.3K |

1نقطه نظر

پرداخت ممنوع است – ما اکنون در قطر هستیم

یک تصمیم عجیب قبل از رویارویی با تیم ملی آلمان در جام جهانی 1998 تمام رویاهای این نسل طلایی را برای خروج از ترکیب در هم شکست.

داستان خیانت بزرگ به تیم درخشان 98!

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، در حالی که کمتر از 24 ساعت تا یکی از حساس ترین دیدارهای تیم ملی در دوران جام جهانی باقی مانده است، شاید بازگویی خاطره ای که کمتر شنیده ایم خالی از لطف نباشد.
برگردیم به حدود 24 سال پیش که تیم ملی ایران برای اولین بار پس از انقلاب توانست یکی از تیم های راه یافته به جام جهانی باشد.

نود و هشت ؛ محبوب ترین نسل فوتبال ایران

شاید نتوانیم در مورد قدرت و کیفیت فنی تیم ملی در 6 دوره حضور در جام جهانی اظهار نظر دقیقی داشته باشیم، اما به طور قطع می توان گفت که تیم تحت هدایت ‘احمد عابدزاده’ همچنان به عنوان تیمی مطرح است. محبوب ترین نسل تاریخ فوتبال ایران، نسلی که بعدها با نام دهه نود هشتاد شناخته شدیم. نسلی که موفقیت هایش تا پایین ترین اقشار اجتماعی رخنه کرده و نقطه عطفی نه تنها در عرصه فوتبال بلکه در ورزش این کشور شده است.
تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 در بازی رفت مقابل یوگسلاوی سابق با وجود شکست یک بر صفر آنقدر خوب بازی کرد که حتی امروز هم بسیاری از کارشناسان معتقدند این 90 دقیقه بهترین عملکرد فوتبال ایران محسوب می شود. در جام جهانی
در بازی دوم در فضایی خاص مقابل تیم ملی آمریکا قرار گرفتیم و به معنای واقعی کلمه تاریخ ساز شدیم.

برد مقابل تیم ملی آمریکا و به ثمر رساندن گل قرن توسط «حمید استیلی» ما را به رویای صعود این گروه باور کرد، اما از آن روزها تا به امروز، جذابیت صعود همچنان وجود دارد. اینکه کدام بازیکن بالاخره طلسم 44 سالگی را خواهد شکست، سوالی است که امیدواریم امشب بی پاسخ نماند.

*تقسیم امتیاز فعلی جام جهانی با فرانسه 98

اگر بخواهیم شرایط کنونی صعود تیم ملی ایران قبل از سومین دیدار مرحله گروهی را با وضعیت تیم ملی در زمان جام جهانی 1998 مقایسه کنیم، می بینیم که جدا از نتایج به دست آمده ، در روند امتیازگیری با شرایط کاملاً مشابهی مواجه هستیم. در دو جام جهانی فوق الذکر (1998 و 2022) بازی اول را باختیم و دومی را با پیروزی بزرگ بردیم.
اما در بازی پایانی مرحله گروهی جام جهانی 1998 شاگردان جلال طالبی در شرایطی به مصاف تیم ملی آلمان رفتند که کسب حتی یک امتیاز هم می تواند منجر به صعود از گروه شود. در عین حال برتری مقابل آلمان جایی برای صعود باقی نگذاشت.
نیمه اول بدون گل به رختکن رفتیم، اما دریافت دو گل مشابه از “یورگن کلیزمن” و “الیور بیرهوف” تمام رویاهای ما را در هم کوبید و تیم ملی با سه امتیاز بسیار شیرین از نبرد شرافتمندانه مقابل آمریکا پیروز شد. در بحبوحه استقبال فوق العاده از ایران بازگشت اما پس از چند سال مسائلی از سوی برخی ملی پوشان مطرح شد که در مطلب بعدی قصد داریم به آن بپردازیم.

*ترک اقامتگاه تیم ملی، فقط برای یک مشت دلار

پس از پایان جام جهانی فرانسه که با قهرمانی تیم داخلی به پایان رسید، تعدادی از ملی پوشان از برخی تصمیمات اعضای وقت فدراسیون و هدایت تیم ملی ایران ابراز نارضایتی کردند. کاروان.
یکی از این تصمیمات بد که ارتباط مستقیمی با ناکامی تیم ملی ایران در برداشتن قدم بعدی داشت، ترک کامل محل سکونت تیم ملی در منطقه ای به نام «اسن ژو» و رفتن به «مونپلیه» برای رویارویی با تیم ملی بود. تیم ملی آلمان با چند دلار بیشتر. در واقع اعضای وقت فدراسیون با توجه به اینکه تیم ملی ایران مقابل آلمان کوچکترین شانسی برای صعود به دور بعد ندارد، اردوی محل سکونت تیم ملی را تحویل دادند تا به نوعی صرفه جویی کنند. برآورد هزینه!

تصمیمی که حتی در صورت سکوت بازیکنان تیم ملی، اعتماد لازم بین مسئولان و تیم را از بین برد و در عین حال ضربه بدی به روحیه تک تک بازیکنان وارد کرد.

در همین راستا «احمد عابدزاده» و «مرحوم مهرداد میناوند» و چند بازیگر دیگر پس از چند سال به این مشکل اشاره کردند.
اگرچه روی کاغذ همچنان امیدوار بودیم که از مرحله مقدماتی عبور کنیم و در جمع 16 تیم پایانی باشیم، اما اطرافیان تیم ملی طوری رفتار کردند که انگار شانسی برای کسب امتیاز از لیگ نداریم. تیم ملی آلمان و بهتر است دوباره به این اردوگاه برگردید.”
به یاد دارم مسئولان تیم ملی یک روز قبل از بازی با آلمان از همه بازیکنان و کادر فنی و پزشکی خواستند که تمام تجهیزات خود را از کمپ واقع در اسن به شهر مونپلیه ببرند. در دیدار مقابل آلمان تا پس از شکست احتمالی در این دیدار مستقیما راهی تهران شویم و دیگر مجبور نباشیم به محل اقامت تیم ملی برگردیم.

* ما حق انصراف نداریم

این تصمیم عجولانه طبیعتا تاثیرات منفی زیادی بر روحیه تک تک بازیکنان تیم ملی در آن زمان گذاشت، اما با این وجود، تیم ملی ایران همچنان با عملکرد قابل قبولی آلمان را با دو گل شکست داد و از صعود به مرحله بعدی بازماند. . ترتیب دادن. با اینکه در جام جهانی نمی توان با یک تیم مقابل آلمان روبه رو شد، اما امید است تا کورس، شما محکوم به جنگیدن برای موفقیت هستید.
حالا با پشت سر گذاشتن این همه تجربه، ایران تیمی است که تنها یک قدم تا صعود فاصله دارد و حتی یک نقطه از قطر را هم خالی نکرده است.
ما الان در قطر هستیم!



مجله اخبار فوتبال داخلی