داستان های جام جهانی: وقتی پله در سوئد ظاهر شد



سرویس خبر شماره: 1851702
نوامبر 12, 1401 @ 5:47 ب.ظ
3.8K |

1نقطه نظر

اولین دوره مسابقات با پخش تلویزیونی;

ششمین دوره جام جهانی در سال 1958 در سوئد به میزبانی چهارمین کشور اروپایی برگزار شد.

داستان های جام جهانی: وقتی پله در سوئد ظاهر شد

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، برای بررسی ادوار مختلف جام جهانی، مسیری طولانی و جذاب را پشت سر گذاشتیم، مسیری که تاکنون پنج دوره مورد بررسی قرار گرفته و اکنون به ششمین دوره جام جهانی می رسیم.

تورنمنت پر از ماجراهای بزرگ و با ظهور یک ستاره در تاریخ فوتبال.
ششمین دوره این مسابقات به میزبانی چهارمین کشور اروپایی سوئد برگزار شد که پس از ایتالیا، فرانسه و سوئیس، سوئد توانست به عنوان دیگر کشور اروپایی میزبان جام جهانی در سال 1958 باشد.
میزبانی سوئد در جام جهانی با اتفاق تلخی همراه بود، ژول ریمه، بنیانگذار مسابقات فوتبال جام جهانی، در 16 اکتبر 1958 در سن 83 سالگی در پاریس درگذشت.
برای اولین بار تصاویری از مسابقات جام جهانی از تلویزیون های سراسر جهان پخش شد تا مردم جهان شکوه ستارگان دنیای فوتبال را ببینند.
ششمین دوره رقابت های جام جهانی از نظر رکورددار تعداد تیم های شرکت کننده در مرحله مقدماتی آن (55 تیم) نیز قابل توجه است. مسابقات مقدماتی پر از شگفتی بود: بلژیک، هلند، سوئیس، اسپانیا، اروگوئه و بالاتر از همه ایتالیا نتوانستند به مرحله اصلی راه پیدا کنند.

این مسابقات با حضور 16 تیم تقسیم شده در چهار گروه و به میزبانی 12 ورزشگاه مختلف در سوئد آغاز شد.
کشورهای آلمان غربی، ایرلند شمالی، چکسلواکی، آرژانتین، فرانسه، یوگسلاوی، پاراگوئه، اسکاتلند، سوئد، ولز، مجارستان، مکزیک، برزیل، شوروی، انگلیس و اتریش تیم های حاضر در این مسابقات بودند.
مرحله اول رقابت اصلی به طرفداران فوتبال این فرصت را داد تا تیم های جدیدی مانند ولز، ایرلند شمالی، سوئد و اتحاد جماهیر شوروی سابق را کشف کنند.
با وجود اتفاقات جالب و تلخی که این تورنمنت در بر داشت، نکته مهم و تلخ دیگری را نیز به همراه داشت، آرژانتینی ها که پس از 24 سال طعم حضور دوباره در جام جهانی را چشیده بودند، خیلی زود با پایان مسابقات روبرو شدند. خودشان

درام تلخ پس از 24 سال غیبت
آلبی سلسته در کامبک خود در جام جهانی روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت، پس از 24 سال غیبت در جام جهانی، دوباره پا به جام جهانی گذاشتند اما تجربه خوبی نداشتند و هیچکس نفهمید چرا لیدرها. فدراسیون فوتبال آرژانتین دو بازیکن خوب این تیم یعنی هامبرتو ماسیو و انریکه عمر ساوری را به تیم ملی دعوت نکرد.
آرژانتین در گروه اول این مسابقات با آلمان غربی، ایرلند شمالی و چک اسلواکی همگروه شد که در پایان مرحله گروهی یک برد و دو باخت.


آلبی سلسته در اولین بازی خود با نتیجه 3-1 مغلوب آلمان غربی شد و در دومین بازی خود 3-1 ایرلند شمالی را شکست داد.
اما در پایان مرحله گروهی با نتیجه تلخی روبرو شدند و در آخرین بازی مرحله گروهی با نتیجه 6 بر 1 مقابل چک اسلواکی مغلوب شدند و به خانه رفتند.
آرژانتینی ها در بازگشت به خانه مورد استقبال قرار نگرفتند و با وجود توهین های متعدد به بازیکنان تیم ملی، مردم آنها را هدف سکه قرار دادند.

ستاره هایی که به دنیای فوتبال معرفی شدند
این تورنمنت پر از ستاره های زیادی بود که به دنیای فوتبال معرفی شدند.
ریموند کوپه (فرانسه)، جاست فونتن (فرانسه)، پله، گارینچا و واوا (برزیل)، بابی چارلتون (انگلیس)، لو یاشین (شوروی) همگی بازیکنانی بودند که فوتبال و علاقه مندان به این ورزش به خوبی آنها را می شناسند. شنیدند خوشحال شدند

– Just Fontaine (فرانسه، متولد 1933)
انتظار می رفت او بازیکن ذخیره در تیم ملی فرانسه باشد اما در این تیم زوج خوبی با ریموند کوپا تشکیل داد و در تمامی رقابت ها گلزنی کرد تا به رکورد 13 گل برسد.
فونتن در مراکش به دنیا آمد و فوتبال خود را در نیس فرانسه آغاز کرد. با وجود سرعت و شجاعت، قدش به اندازه ای نبود که در بازی هوایی موفق شود، اما با قدرت شوت با پای چپ، تبدیل به تیرانداز خطرناکی شد.
فونتن در اولین بازی خود سه گل مقابل پاراگوئه در برد 7-3 فرانسه به ثمر رساند. او هر دو گل را در باخت 3-2 یوگسلاوی به ثمر رساند و برنده فرانسه مقابل اسکاتلند را به ثمر رساند.
او دو گل دیگر مقابل ایرلند شمالی به ثمر رساند و نتیجه بازی با برزیل را با یک گل به تساوی کشاند و در نهایت 4 گل فونتن مقابل آلمان غربی در مقدماتی این رقابت ها او را به یکی از رکوردداران تاریخ جام جهانی تبدیل کرد. .
فونتن در 20 بازی ملی 27 گل برای فرانسه به ثمر رساند و دو سال قبل از اینکه به تجارت روی آورد، تیم را مدیریت کرد.

– ریموند کوپه (فرانسه، متولد 1931)
کوپا که نامش کوتاه شده به «کوپازوسکی» است، پسر یک معدنچی لهستانی بود که نمی خواست راه پدرش را دنبال کند. او که در ابتدا به دلیل دریبل زدنش مورد انتقاد قرار گرفت، مهارت بالایی در مهار توپ و سبقت گرفتن از حریف داشت. کوپا تیم رامز فرانسه را به فینال قهرمانی اروپا رساند.
این تیم در این مرحله با نتیجه 4-3 مقابل رئال مادرید شکست خورد اما کوپا چنان عملکردی از خود به نمایش گذاشت که تیم اسپانیایی او را وادار به جذب او کرد. این بازیکن پس از 45 بازی ملی در سال 62 از فوتبال خداحافظی کرد و تاجر موفقی شد.

اولین قهرمانی سلسائو با ظهور یک ستاره
بازی فینال جام جهانی 1958 در ورزشگاه راسوندا شهر سولنا با حضور حدود 50 هزار تماشاگر بین دو تیم برزیل و سوئد میزبان برگزار شد که اولین فینال بین دو کشور از دو قاره مختلف بود.
بازی پر گل و جذاب که باعث شد هواداران تنها چهار دقیقه منتظر تماشای گل اول این بازی باشند.
در دقیقه چهارم بازی لیدهولم موفق شد برای سوئد گلزنی کند اما خیلی زود برزیل گل تساوی را از واوا به ثمر رساند و در دقیقه 9 بازی را 1-1 کرد.
اما این پایان ماجرا نبود و واوا با گل دوم خود در نیمه آن بازی پیروزی را به برزیل هدیه داد. برزیلی ها نیمه دوم را طوفانی آغاز کردند، دو گل در دقایق 55 و 68 به ثمر رساندند، ابتدا پله موفق شد گل سوم تیمش را به ثمر برساند سپس زاگالو برای این تیم گلزنی کرد.


در دقیقه 80، سیمونسون یک گل برای سوئد به ثمر رساند تا نتیجه را کاهش دهد، اما ستاره نوظهور برزیلی ها در دقیقه 90 گلزنی کرد و پیروزی 5-2 را برای سلسائو به ثمر رساند تا تیم L’ درخشش پله را برای اولین برد خود به ارمغان بیاورد. قهرمانی در تاریخ جام جهانی
در پایان این مسابقات جوست فونتن با 13 گل آقای گل مسابقات شد و پله و هلموت ران با 6 گل در رده های بعدی قرار گرفتند.
در بازی رده بندی این مسابقات فرانسه با نتیجه 6 بر 3 مقابل آلمان غربی به برتری رسید و عنوان سومی را از آن خود کرد و در پایان تیم های برزیل، سوئد، فرانسه و آلمان غربی مقام های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند.
اما نکات زیادی در این مسابقات وجود داشت که در پایان این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.
– برای اولین بار در مسابقات 1958، یک مسابقه بدون گل به پایان رسید. برزیل و انگلیس در دور اول به تساوی بدون گل دست یافتند.
– برای اولین بار تمامی تیم های بریتانیا به جام جهانی راه یافتند. تیم های ولز و ایرلند شمالی که ایتالیا را شکست دادند برای اولین بار در جام جهانی حضور داشتند.
– انگلیس در این مسابقات شرکت کرد که هشت بازیکن منچستریونایتد در یک سانحه هوایی در مونیخ در فوریه 1958 کشته شدند.


حسین علیرضایی



مجله اخبار فوتبال داخلی