ده نکته ویژه ایران و اروگوئه برای جام جهانی

* دفاع چپ؛ تردیدهایی که باقی ماند

*صادق محرمی; خیلی دور خیلی نزدیک


سرویس خبر شماره: 1845248
3 اردیبهشت 1401 ساعت 20:32 |
30 هزار امتیاز خبر|

16نقطه نظر

سایه های نورانی بازی اول با کی روش

به طور کلی ترکیب تیم ملی مقابل اروگوئه تا حد زیادی نماینده ترکیبی بود که کارلوس کی روش برای حضور ایران در جام جهانی مد نظر داشت و احتمالاً معدود ابهامات فنی برای کودتا بود. بازی با سنگال



مجله اخبار فوتبال داخلی

سبک بازی تیم ملی مقابل اروگوئه با بازی ایران مقابل بزرگ ترین قدرت های جهان در حضور کارلوس کی روش متفاوت بود. در حالی که معمولا تیم ملی زیر نظر سی کیو یک بازی کاملا واکنشی مقابل تیم های سبک فوتبال جهان انجام می دهد، این بار تیم ملی اصرار به بازی در اختیار داشت و هر زمان که هافبک ها و مدافعان فرصت داشتند توپ را به حرکت درآورند، شاهد بودیم. این سبک بازی تیمی که ما بودیم. با این حال تیم ملی برای صعود از مرحله گروهی جام جهانی علاوه بر دفاع خوب، نیاز به حمله ضربه ای هم دارد و نوع بازی مقابل اروگوئه هواداران را در این زمینه امیدوار کرد.

* ترس از ضعیف بودن نه، این تیم ملی غول پیکر است!

* سیستم بازی؛ 451 برای QC

کارلوس کی روش با حضور روی نیمکت ایران بار دیگر با سیستم مورد علاقه خود تیم ملی را به لرزه درآورد. بازی با تک مهاجم و استفاده از آرایش 451 شناور در 4231 که چندین بار در طول بازی شاهد سوئیچ بین این دو سیستم بودیم. سرمربی تیم ملی پرتغال در جام جهانی 2018 و جام ملت های 2019 بازیکنان را با همین سیستم مدیریت کرد و به نظر می رسد استفاده از این سیستم در جام جهانی نیز قطعی باشد.

پس از باخت تیم ملی مقابل الجزایر، بسیاری از کارشناسان و هواداران تیم ملی از عملکرد ضعیف ایران در جام جهانی هراس داشتند. تجربه موفق بازی با تیم های رقیب فوتبال جهان مانند آرژانتین، اسپانیا و پرتغال با کی روش و همچنین بازی عالی و بهترین نتیجه مقابل اروگوئه، ایران را به یکی از مدعیان صعود به گروه دوم جام جهانی تبدیل کرده است. . .

* جفت هافبک دفاعی حالا صبر کن

قرار گرفتن علیرضا بیرانوند در ترکیب اصلی تیم ملی نشان داد که کارلوس کی روش برای حضور در قطر برای این دروازه بان حساب جداگانه ای باز کرده است. اگر امیر عابدزاده در 30 دقیقه حضورش در زمین بازی قابل قبولی داشت، بر کسی پوشیده نیست که سرمربی پرتغالی تیم ملی با توجه به عملکرد بیرانوند در جام جهانی و جام ملت‌ها و البته آمادگی بالای او در لیگ. از تور تیم ملی محافظت خواهد کرد.همه به او فکر می کنند و حضور همیشگی او در دیدار مقابل اروگوئه این را ثابت می کند.

اگرچه ملی پوشان کار خود را در دیدار مقابل اروگوئه با زوج عزت اللهی-حاجسفی در مقابل خط دفاع آغاز کردند و کادر فنی نیز از این انتخاب تصمیم گرفتند، اما دقایق اندک نورالهی در کنار حضور سعید و حاج صفی در مدافع چپ گمانه زنی ها را برانگیخته است. پست را بیشتر از قبل انجام داد به خصوص اینکه نورالهی دیرتر از بقیه به اردو اضافه شد و شاید در بازی با سنگال در ترکیب اصلی قرار بگیرد. از طرفی مصدومیت جزایی ابراهیمی که مانع از بازی این بازیکن شد شاید دلیل دیگری برای نهایی شدن زوج هافبک دفاعی تیم ملی باشد.

احسان حاج صفی و کریم انصاری فرد به عنوان کاپیتان های اول و دوم تیم ملی در کنار سعید عزت اللهی جایی در برنامه های اسکوچیچ برای حضور در اردوی اتریش نداشتند. اتفاقی که با حضور کارلوس کی روش روی نیمکت تیم ملی کاملا منتفی شد و شاهد حضور این سه بازیکن در بازی با اروگوئه بودیم. عملکرد خوب سعید عزت اللهی در کنار پاس گل کریم انصاری فرد و عملکرد قابل قبول کاپیتان حاج صفی در دو پست، معنایی جز حضور قطعی این سه بازیکن در قطر نخواهد داشت. بازیکنانی که در رقابت های مختلف با کی روش کار کرده اند از جمله احسان و کریم با سرمربی پرتغالی به دنبال سه گانه جام جهانی هستند.

* وینگرها؛ فقط جهانبخش فیکس است

در حالی که دعوت رامین رضاییان به اردوی تیم ملی با حضور کارلوس کی روش در راس کادر فنی ایران توسط بسیاری به حضور فیکس این بازیکن در ترکیب تعبیر شد، ماندن مدافع سپاهان در تیم ملی. اردو در کنار نمایش درخشان محرمی مقابل اروگوئه و حضور ستاره هایی مانند نونز صدیق در لیست اصلی تیم ملی بیش از هر احتمالی به واقعیت نزدیک است. محرمی که این روزها در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی اروپا در دیناموزاگرب بازی می کند و اتفاقا مقابل چلسی و میلان نیز بازی موفقی داشته است، اگر بتواند در مقابل سنگال فرم خوبی داشته باشد، این امر برای رامین بسیار سخت خواهد بود. دوباره جایگاه خود را در جام جهانی روسیه به دست آورد.

اولین بازی تیم ملی با کی روش در بازگشت این سرمربی امتیازات ویژه ای را برای پرتغالی ها در راه هدایت ایران در جام جهانی به ارمغان آورد.

ده نکته ویژه ایران و اروگوئه برای جام جهانی

* حضور هواداران اسکوچیچ در قطر قطعی است

* شناسه شماره یک؛ دوباره بیرانوند

به گزارش “ورش سه”، پیروزی تیم ملی در دیدار تدارکاتی مقابل اروگوئه، علاوه بر امید و اشتیاقی که در بین هواداران این تیم برای موفقیت در جام جهانی ایجاد کرد، حاوی نکات خاصی بود. تیم، فرم بازی و چیدمان ترکیب که قابل بررسی است. هر کدام در بازی با سنگال می توانند اطمینان را در این زمینه بیش از پیش افزایش دهند. در ادامه به ده نکته خاص از پیروزی تیم ملی مقابل اروگوئه می پردازیم.

ترکیب ایران مقابل اروگوئه با حضور همیشگی ترابی در ترکیب اصلی تکمیل شد. سامان قدوس به عنوان بازیکن ده پست و علیرضا جهانبخش به عنوان وینگر راست پشت سر سردار آزمون قرار گرفتند. در این بین وولورین های ایران طبق سیستم تیم ملی جام جهانی را با یک مهاجم که احتمالا طارمی یا آزمون خواهد بود به میدان می روند. تکلیف وینگر چپ تیم ملی شاید با حضور ترابی، قلی زاده یا وحید امیری مشخص شود. در این بین اگر مهدی طارمی به عنوان مهاجم تکامل یابد، جایگاه بازیکن تیم ملی در ده قدوس یا آزمون خواهد بود. تجربه ای که برای مهاجم ایرانی لورکوزن که پشت پاتریک شیک قرار دارد بیگانه نخواهد بود. با این حساب می توان گفت در میان خط سه نفره پشت سر مهاجمان تیم ملی، تنها حضور جهانبخش در پست وینگر راست قطعی است.

شاید حضور میلاد محمدی یا احسان حاج صفی به عنوان مدافع چپ تیم ملی مقابل اروگوئه بتواند به معنای فصلی از لفاظی ها در گمانه زنی ها برای حضور در این تیم ملی در جام جهانی باشد. اما حضور ابوالفضل جلالی جوان و البته عملکرد قابل قبول مدافع استقلال مقابل اروگوئه تردیدها را برای انتخاب نهایی کادر فنی بیشتر کرد. دور ماندن امید نورافکن از اردوی تیم ملی در اتریش و بازی نکردن کی روش با میلاد محمدی شواهدی است که می تواند این فرضیه روشن شدن تکلیف مدافع چپ تیم ملی در اردوی ملی پوشان قبل از شروع جام جهانی را تایید کند.

* شجاع – کنعانی; به قلب دفاع نزدیک تر است
عملکرد ضعیف اسکوچیچ زوج دفاعی محبوب در فهرست تیم ملی با حضور کارلوس کی روش، احتمال ظهور آنها به عنوان مدافعان پیشتاز تیم ملی را بیش از پیش افزایش می دهد. علیرغم پیش بینی ها مبنی بر عدم دعوت خلیل زاده به اردوی تیم ملی با روی کار آمدن کی روش، سرمربی پرتغالی زوج دفاعی تیم ملی را دست نخورده رها کرد تا بتوانیم دوباره در نمایش دو تن از مدافعان الاهلی در قلب حضور داشته باشیم. دفاع از ایران انتخابی که تا حدودی نشان از نگرش کی روش برای هماهنگی خط دفاعی تیم ملی با این زوج داشت و باید دید در دیدار مقابل سنگال یا زمان باقی مانده تا جام جهانی، مرتضی پورعلیگنجی و مجید حسینی موفق به تغییر شدند. ذهن سی کیو یا نه.

* شکل بازی. دفاع کردیم اما در دفاع بازی نکردیم!