ساکت: با استقلال و پرسپولیس هم هستیم


سرویس خبر شماره: 1838680
25 اوت 1401 @ 8:07 ب.ظ
4.5 هزار امتیاز خبر|

دهنقطه نظر

پاسخ پخش کننده نامربوط بود.

محمدرضا ساکت که در انتخابات آتی نیز کاندیدای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال است، در پاسخ به این سوال که آیا برای آوردن فناوری VAR به لیگ برتر تلاش خواهد کرد یا خیر، افزود: کاملا امکان پذیر است. می تواند حتی توسط شرکت های دانش بنیان داخل کشور طراحی شود و البته تاییدیه فیفا را نیز کسب کند. کاری که فروردین امسال در ورزشگاه نقش جهان انجام دادیم در همین راستا بود اما متاسفانه فدراسیون فوتبال ما را 20 میلیون جریمه کرد. ما این فناوری را به‌صورت آفلاین و از طریق یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، بدون حضور داور و بدون تأثیر بر رقابت، آزمایش کردیم. قبل از آزمون با فدراسیون مکاتبه کردیم اما متاسفانه فدراسیون از دست ما عصبانی بود که چرا در مسیر خودکفایی پیش رفتید! حتی به فدراسیون گفتیم که می توانیم از کسب و کارهای دانشی حمایت کنیم. اتفاقاً این سؤال یکی از شعارهای محوری حضرت آقا در سال جاری بود. این دقیقاً همان کاری است که به نظر می رسد فدراسیون می تواند انجام دهد. امیدوارم شرایط فدراسیون به سمتی برود که محصولات مورد نیاز باشگاه ها از طریق شرکت های دانش بنیان بومی سازی شود. ما قبلاً برخی از محصولات را خودمان بومی سازی کرده ایم. از جمله دستگاه پرتاب توپ که در زمان کویروس در ایتالیا خریدیم و آقای بیرانوند قبل از جام جهانی با این دستگاه تمرین کرد. ما امروز این فناوری را بومی سازی کردیم و باشگاه ها می توانند از آن استفاده کنند. یکی از مشکلات این روزها جی پی اس است. همین جا اعلام می کنم که جی پی اس را از طریق بنگاه های دانش بنیان تولید می کنیم و شرکت فولاد مبارکه پشتیبان ماست. ما در مورد VAR نیز اقدام کرده ایم و اکنون آماده ایم. امیدواریم فدراسیون هم در این زمینه جدی باشد.
در نهایت سوال پایانی مدیرعامل مربوط به عدم حضور تماشاگر در دیدار هفته اول قهرمانی و اینکه آیا باشگاه سپاهان زیرساخت های لازم برای تامین شرایط ورود بانوان به ورزشگاه ها را دارد یا خیر؟ چرا بازی ها بدون تماشاگر برگزار شد؟ بحث سیستم ها پیش اومد و نمی دونم چی گفتی. ما تابع مقررات و مصوبات مسئولان، سازمان لیگ و هیات تامین هستیم و هر چه تصمیم بگیرند انجام می دهیم.



مجله اخبار فوتبال داخلی

در حاشیه مراسم معارفه کادر فنی تیم های مختلف باشگاه سپاهان، محمدرضا ساکت مدیرعامل این باشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار “مجله اخبار فوتبال” سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: امروز یک یک سوم از تیم های ورزشی کشورمان که در ورزش قهرمانی ما حضور دارند، کادر فنی، اداری و اجرایی جدید خود معرفی و از برترین های سال گذشته تجلیل شد. سال گذشته 93 تیم ورزشی و 2400 ورزشکار داشتیم. 93 ورزشکار مرد و 57 ورزشکار زن به تیم ملی راه یافتند. رسالت بزرگ باشگاه فولاد سپاهان به عنوان یک باشگاه ورزشی و نه یک باشگاه فوتبال توجه به همه رشته هاست و امروز یک سوم این تیم ها در قالب ورزش قهرمانی معرفی شده اند و مورد تجلیل قرار گرفته اند.
مدیرعامل سپاهان درباره اینکه آیا برنامه ای برای هفتادمین سالگرد تاسیس تیم فوتبال سپاهان با دعوت از باشگاه های معتبر دنیا دارد، گفت: به نکته خوبی اشاره کردید. این اولین بار است که از طریق برنامه و دوربین شما این را می گویم. سال آینده هفتادمین سالگرد تاسیس باشگاه سپاهان است. باشگاهی که با نام شاهین شروع به کار کرد و بعدها به سپاهان تبدیل شد و سال هاست که به عنوان قطب فوتبال کشور با سایر باشگاه ها فعالیت می کند. برای هفتادمین سالگرد برنامه ویژه ای در نظر داریم که یکی از آن ها در حوزه فوتبال است. هر روز پیمان های برادری ما چند برابر می شود. در حال حاضر که با شما صحبت می کنم علاقه ای به برگزاری بازی های دوستانه با زنیت سن پترزبورگ و همچنین سنگال و باشگاه ورزشی النجف عراق وجود دارد و مذاکراتی برای برگزاری یک بازی دوستانه انجام شده است. طبیعتا برنامه ریزی ویژه ای خواهیم داشت و از توان بین المللی خود و کارکنان خود استفاده خواهیم کرد و به موقع این برنامه ها اعلام خواهد شد.
ساکت در پاسخ به این سوال که آیا این سیاست باشگاه برای حضور مجدد در جام باشگاه های جهان است، توضیح داد: به هر حال این یکی از افق های طولانی باشگاه سپاهان است. این علاقه به طور جدی وجود دارد و افق مجموعه ما به این سمت می رود.
مدیرعامل سپاهان در خصوص نگاه باشگاه در رشته های والیبال و فوتبال اینگونه واکنش نشان داد: افت والیبال اصفهان در ده سال اخیر باعث شده تا والیبالیست های بومی کم داشته باشیم و این مشکل در تیم والیبال سپاهان مشهود بود. سال گذشته به همین دلیل با پروژه های جدید، تقویت کادر فنی و انتقال دانش برتر والیبال را در دستور کار قرار دادیم و تلاشمان بر این است که استعدادهای جدیدی را به والیبال سپاهان و ایران شناسایی، پرورش دهیم و اضافه کنیم.


وی سپس درباره فوتسال نیز بیان کرد: با توجه به تنوع تیم های فوتسال، سنتز درون هیات مدیره به گونه ای بود که دیگر در این حوزه فعالیتی نخواهیم داشت.
سوال بعدی مدیرعامل باشگاه سپاهان در مورد چالش ایجاد شده بین استقلال و پرسپولیس با سد و سیما بود. ساکت در پاسخ به این سوال که باشگاه سپاهان در این دعوا در کدام سمت قرار دارد، گفت: معتقدم هر رویداد ورزشی محصول یک باشگاه است و آن باشگاه صاحب آن رویداد است و هرکس می خواهد این رویداد را پخش کند باید آن را بخرد. دیدار هفته اول استقلال و سپاهان متعلق به باشگاه استقلال بود. این قانون فوتبال حرفه ای است و معتقدیم این قانون و قانون باشگاه ها باید رعایت شود. ما در این کارگروه حضور داریم و با سایر باشگاه ها برای احقاق حقوق باشگاه ها و البته حقوق خودمان همکاری خواهیم کرد.
وی سپس با رد ادعای صدا و سیما برای پرداخت حق پخش مسابقات فوتبال توضیح داد و تاکید کرد: باید خودم توضیح بدهم. این یک پاسخ بی معنی است. در برنامه چهارساله توسعه که به طور کلی طراحی شده، این بحث مطرح شده است که صدا و سیما شماره ای را به عنوان تبلیغات ورزشی از محل تبلیغاتی که در مسابقات ورزشی انجام می شود به وزارتخانه اختصاص دهد. که الان شنیده ام 15 میلیارد است که عدد بسیار کمی است. به طوری که وزارتخانه این عدد را به فدراسیون ها بدهد و فدراسیون ها به باشگاه ها بدهند. البته این اتفاق نیفتاد. اگر پولی به وزارت داده شده چرا وزارت این پول را به سازمان لیگ و باشگاه ها نداده است؟

مدیرعامل باشگاه سپاهان خاطرنشان کرد: صدا و سیما برای پخش مسابقات فوتبال باید حق پخش این رویدادها را از باشگاه ها خریداری کند.


وی سپس سخنان خود را با قاطعیت ادامه داد و گفت: در ضمن حق پخش نیست. این پولی است که از درآمد تبلیغات در مسابقات ورزشی به دست می آید. سخنرانی ما به خوبی پخش می شود. مبلغی است که باید به تولید کننده محصول یک باشگاه پرداخت شود که رویداد مسابقه است. صدا و سیما به باشگاه ها بدهد و بخرد. این نقطه تفاوت است. حق پخش واقعی به این معنی است که تهیه کننده باشگاه است. تولید مسابقه ورزشی است و خریدار کسی است که می خواهد این رویداد را پخش کند. پس باید با باشگاه قرارداد ببندد و پول را به باشگاه بدهد. به عنوان یک اصل قطعی در عرصه بین المللی وجود دارد. ما در کارگروهی که با باشگاه‌های برتر ایران مثل استقلال و پرسپولیس تشکیل شده‌ایم، مثل تراکتور، مثل گل‌گر، فولاد خوزستان و بقیه عزیزان با مسیری که در حال طراحی است، تلاش می‌کنیم حقوق باشگاه‌ها را احیا کنیم.
سوال بعدی از محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان مربوط به درخواست هواداران این تیم مبنی بر پخش HD مسابقات این تیم از شبکه اصفهان بود و وی در پاسخ به این سوال: واقعیت این است که گروه شرکت فولاد مبارکه با درخواست باشگاه در این زمینه به صدا و سیما کمک کرده است که البته فولاد مبارکه هر زمان که تشخیص بدهد اطلاعات دقیقی در این زمینه ارائه خواهد کرد. اما این اتفاق افتاد. از صدا و سیمای مرکز اصفهان نیز این انتظار را داریم که برای ارتقای کیفیت تصاویر و دوربین های خود تلاش کند. البته این را هم بگویم که بچه های فنی صدا و سیما با دست خالی تمام تلاش خود را می کنند. از این به بعد آنها را دستان مریزاد می نامم. اما انتظار داریم مسئولان صدا و سیما برای ارتقای امکانات و کیفیت تجهیزات تلاش کنند.