سرمربی تیم ملی چک با خاطرات تلخی از فریدون فضلی!


کد اطلاعات: 2048453
25 ژوئن 1403 ساعت 04:22 |
964

0نقطه نظر

کدام مربیان یورو تجربه کار در آسیا را دارند؟

در بین سرمربیان حاضر در جام ملت های اروپا 2024 می توان رکوردهای بسیار عجیبی را مشاهده کرد.

سرمربی تیم ملی چک با خاطرات تلخی از فریدون فضلی!

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، جام ملت های اروپا امسال با نام آسیا گره خورده است و جدا از اینکه بازیکنان زیادی از لیگ های آسیایی از جمله عربستان، قطر، امارات، کره جنوبی، ژاپن و ایران دعوت شده اند. که بی سابقه بود اما جدای از آن در لیست سرمربیان شاهد چهره هایی هستیم که سابقه حضور در لیگ های آسیایی را دارند. نگاهی به سرمربیانی که پیش از حضور در این مسابقات در آسیا حضور داشتند و اکنون در مهمترین رقابت های داخلی جهان حضور دارند.

زلاتکو دالیچ – کرواسی
وی از سال 2010 تا 2017 به طور مستمر در خاورمیانه فعالیت می کرد و از سال 2010 تا 2012 سرمربی تیم الفیصلی بود و سپس به مدت یک سال سرمربی الهلال شد. این مسیر ادامه داشت تا اینکه از سال 2014 تا 2017 به امارات رفت و 3 سال سرمربی آن تیم بود. او با الهلال تنها قهرمانی جام پادشاهی را جشن گرفت اما روزهای خوبی را در العین سپری کرد و حتی قهرمان شد. البته دالیچ 4 بازی هم با تیم های ایرانی انجام داد. در فصل 2012/13 به عنوان سرمربی الهلال به مصاف استقلال رفت که یک بار استقلال و یک بار الهلال عربستان قهرمان شدند. پس از آن در فصل 2013/14 سرمربی العین امارات بود. در آن زمان در مرحله گروهی با تراکتورسازی دیدار کرد که نتیجه آن یک برد و یک تساوی برای امارات بود.

2043271

ماتیا کک – اسلوونی
سرمربی 62 ساله تیم ملی اسلوونی در فصل 2011 به مدت 11 بازی سرمربی عربستان بود و هرگز نتایج خوبی در این زمینه کسب نکرد و 3 برد، 2 تساوی و 6 باخت از عواملی بود که باعث شد. به اخراج او از این تیم در هفته نوزدهم.

2043267

دراگان استویکوویچ – صربستان
سرمربی باتجربه صربستان 5 سال در چین و 7 سال در ژاپن حضور داشت. او ۲۷۸ بازی به عنوان سرمربی ناگویا گرامپوس ژاپن انجام داد و تنها افتخارات دوران سرمربیگری خود را در ژاپن کسب کرد. اما در آسیا به جز فصل 2008/09 موفق نبود و در آن فصل به نیمه نهایی راه یافت و در مجموع 8 بر 3 مغلوب الاتحاد شد و حذف شد.

2043270

سرگئی ربارف – اوکراین
ریبرف در تیم ملی کشورش بازی درخشانی داشت اما هواداران پرسپولیس خاطرات خاصی از او دارند. ریبارف در چهارمین بازی خود برای الاهلی عربستان در فصل 2016/17 باید در مرحله یک چهارم نهایی آسیا مقابل پرسپولیس قرار می گرفت. آنها در بازی رفت به تساوی 2-2 رسیدند اما در بازی برگشت شاگردان برونکو در امارات و با یک بازیکن کمتر توانستند شرایط را به سود خود تغییر دهند تا پرسپولیس برای اولین بار به نیمه نهایی صعود کند. لیگ قهرمانان آسیا. زمان. او در الاهلی تنها 5 بار شکست خورد و یکی از مربیان خوب آن تیم بود. البته شایان ذکر است که او با تراکتور یک تقابل داشت که دو بار آن تیم را شکست داد. اما در فصل 2021/22 به آسیا بازگشت و سرمربی العین شد. او تیمی متفاوت از الاهلی داشت و العین از مقام قهرمانی دور بود اما ریبرف در این تیم معجزه کرد و العین را قهرمان امارات کرد. او پس از دو فصل حضور در امارات تصمیم به جدایی گرفت و خیلی زود به تیم ملی کشورش پیوست و حالا در قلب اروپا باید به عنوان تیمی جنگ زده به تیمش کمک کند شگفتی ساز شود.

2043269

ایوان هاسک – جمهوری چک
او بیش از همه این نام ها در آسیا حضور داشت و تنها کسی بود که توانست در مسابقات کشوری شرکت کند. او از سال 2003 تا 2005 سرمربی ویسل کوبه بود، اما پس از آن به الوصل امارات رفت و فرهاد مجیدی شاگرد او بود. هاشک در سال 2009 به آسیا بازگشت و در جریان لیگ قهرمانان آسیا سرمربی الاهلی بود که نتایج بسیار ضعیفی داشت. البته قهرمان لیگ امارات و سوپرجام امارات شد اما در گروهی شامل پاختاکور ازبکستان، الهلال عربستان و صبا باتری این تیم 1 تساوی و 5 شکست داشت. آخرین بازی او با الاهلی شکست 5-3 مقابل صبا باطری بود. یه بازی خیلی عجیب دیداری که سالم خمیس، صالح عباس و میلاد میداوودی آنها را 3 بر صفر پیش انداختند اما ناگهان از دقیقه 68 تا 87 آتش بازی قمی با فستیوال گل فریدون فضلی، شاهین شفیعی، محمد نوری، محسن یوسفی به راه افتاد. و محمد همرنگ. او به کشورش بازگشت اما در سال 2011 دوباره بازگشت و خیلی زود مورد توجه الهلال عربستان قرار گرفت. او روزهای خوبی را در این تیم سپری کرد. 13 برد، 8 تساوی و 1 باخت، در واقع یک تساوی و یک برد مقابل پرسپولیس، آمار خوبی بود که همراه با قهرمانی در لیگ این کشور بود.

2043268

هاشک 2 سال بیکار ماند و این بار بر اثر هر دو ناکامی به عنوان سرمربی قطر معرفی شد تا اینکه دوباره اخراج شد. هاسک تسلیم نشد و این بار در سال 2016 سرمربی امارات شد و بار دیگر ناکام ماند. با این حال حسک نزدیک به 4 سال بدون تیم ماند تا اینکه به پیشنهاد تیم ملی لبنان پاسخ داد. او در دیدارهای مقدماتی جام جهانی 2022 به مصاف تیم ملی کشورمان رفت که شاگردان دراگان اسکوچیچ دو پیروزی شیرین مقابل او جشن گرفتند و حالا چنین فردی سرمربی تیم ملی چک در یورو 2024 خواهد بود.

مجله اخبار فوتبال خارجی