سیدی: بیرانوند باید دروازه بان اول تیم ملی باشد

* با شرایط فعلی به نظرت کدام دروازه بانی بهتر است در بازی فردا فیکس شود؟
در این بحث ها باید در تیم حضور داشته باشید تا بتوانید نظر صریح بدهید، اما با سیستمی که آقای اسکوچیچ بر اساس آن استوار است، اگر نمی خواهید نتیجه را از دست بدهید، بیرانوند باید بازی کند. اگر من در کادرفنی بودم و اختیارات کامل داشتم به مربی می‌گفتم آقای حسینی که در تیمش فیکس است و در دربی هم بازی کرده است را رها کند، اما مربی می‌تواند برای تجربه بیشتر تصمیم بگیرد که با بیرانوند یا عابدزاده بازی کند. .



مجله اخبار فوتبال داخلی

* امیر عابدزاده نیز در همان دیدار دو سیو تماشایی انجام داد و دروازه تیم ملی را نجات داد.
طبیعی است که یک دروازه بان در طول 90 دقیقه واکنش های خوبی از خود نشان دهد و بسیار مهم است که یک دروازه بان حتی اگر گل خورده باشد اجازه 2 گل به ثمر ندهد یا اگر گل سومی زده شود نگذارد. دو گل دریافت می کند این می تواند یکی از مهم ترین عوامل روانی برای هر دروازه بانی باشد. آقای عابدزاده با شروع نیمه دوم با دو سیو خود نشان داد گل دریافتی را فراموش کرده و این یکی از فاکتورهای خوب هر دروازه بانی است.

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، تیم ملی ایران فردا در حالی به مصاف لبنان می رود که باخت 2 بر صفر این تیم مقابل کره جنوبی انتقادهایی را نسبت به عملکرد امیر عابدزاده در پی داشت. عابدزاده که در 4 بازی اخیر تیم ملی مقابل سوریه، عراق، امارات و کره جنوبی به ترکیب تیم ملی رسیده و در سه بازی توانسته دروازه تیمش را بسته نگه دارد.

* به نظر شما علیرضا بیرانوند همچنان باید دروازه بان اول تیم ملی باشد؟
من به عنوان یک کارشناس که مربی این بازیکن هم بوده ام این نظر را دارم. علیرضا بیرانوند رزومه خاص خود را دارد و تجربه و روند رو به رشد او در نفت تهران، پرسپولیس و تیم ملی مسائلی است که نباید نادیده بگیریم. علیرضا هنوز پیر نشده و یکی از مطرح ترین دروازه بان های آسیا و کشورمان است. از طرفی نمی توان تغییرات زیادی در پست دروازه بانی ایجاد کرد و هرگز نمی توان دروازه بان را برای یکی دو بازی روی نیمکت نشاند، مگر اینکه اتفاقی بیفتد.خاص، مثل زخم. اما بسته به شرایط می توان از دروازه بان های دیگر برای شناسایی گزینه های جایگزین استفاده کرد. مثلا در زمان مرحوم ناصر حجازی آقای منصور رشیدی که خیلی بازی می کرد اما الان همه یاد آقای حجازی می افتند یا در زمان آقای عابدزاده که دروازه بان استثنایی بودند آقای نکیسا غلامپور. حسین تراب پور بازی کرد اما عابدزاده به شماره یک واس معروف است. من همه دروازه بان های تیم ملی را دوست دارم و در مقاطع مختلف با آنها کار کرده ام و نظر مربی مهم است اما نباید در میادین بین المللی قدرت خود را به راحتی از دست بدهیم. از طرفی خود بازیکنان باید به کارشان اهمیت بدهند.


سرویس خبر شماره: 1817086 |
08 فروردين 1401 ساعت 18:52 |
3,931 امتیاز خبر|

دهنظرات

حضور عابدزاده در تیم اتفاق خوبی بود.

* پس با وجود اینکه علیرضا بیرانوند دروازه بان اول است، باید با سایر دروازه بانان هم بازی کنیم؟
آره. چه اشکالی داشت که تیم ما مقابل آقای نیازمند بازی کند که او صعود کرد؟ من اگر جای آقای اسکوچیچ بودم برای آقای نیازمند بازی می کردم و دو بازیکن دیگر را در پست های دیگر قرار می دادم. درست است که ایران و کره رقیب یکدیگر هستند اما باید بدانم بازیکنان در چه سطحی هستند. با احترام به جایگاه همه بازیکنان باید در چنین مواقعی از نیروهای دیگر استفاده کنیم.

محسن سیدی، مربی سابق دروازه بانان نفت و پرسپولیس که مدت ها با علیرضا بیرانوند همکاری می کرد، درباره عملکرد دروازه بانان و بازیکنان تیم ملی در این پست با خبرنگار ما صحبت کرد.

* به نظر شما با توجه به اینکه عابدزاده در سه بازی کلین شیت کرده است، آیا انتقاد از او منصفانه است؟
انتقاد از عملکرد فنی بازیکنان در همه جای دنیا وجود دارد و اجتناب ناپذیر است و اگر سازنده باشد و مخرب نباشد می تواند کمک کند. در کل در فوتبال نتیجه مهم است و در شرایطی که دیده شد تیم ملی با شرایط سختی که داشت به بهترین شکل صعود کرد، باز هم پس از باخت در یک مسابقه، منتقدان به سمت بازیکنان هجوم آوردند. و مربی بر این اساس لازم است مربی و بازیکنان ظرفیت خود را افزایش دهند و بتوانند تحمل کنند و شرایط بهتر و ویژه ای را برای خود ایجاد کنند.

در ادامه این گفتگو را مرور می کنیم:

* نظر کلیت درباره تغییر خط دروازه بعد از بازی با لبنان چه بود؟
بعد از گلزنی بیرانوند در بازی با لبنان که البته تحت تاثیر باد قرار گرفت، بازی امیر عابدزاده و ایجاد رقابت اتفاق خوبی بود اما این را هم باید در نظر بگیرید که تغییر خط دروازه شامل حال است. اگر به عقب برگردیم می بینیم زمانی که آقای احمدرضا عابدزاده دروازه بان تیم ملی بود هیچ دروازه بان دیگری در تیم ملی بازی نمی کرد و بعدها نیما نکیسا توانست کمی این رویه را تغییر دهد. اگر مصدوم نمی شد می توانست 10 تا 15 سال دروازه بان تیم ملی بماند. در تیم فعلی با حضور علیرضا بیرانوند چنین اتفاقی افتاد اما آماده سازی امبر عابدزاده آن را وارد چارچوب کرد. از طرفی حتی پیام نیازمندان هم می توانست کمک کند. باید ببینیم چه کسانی را داریم و عملکرد فنی، اخلاقی و روانی آنها را بسنجیم و ببینیم توانایی هر بازیکن چیست و بر اساس آن از بازیکنان استفاده و آزمایش کنیم. مثلاً وقتی دروازه بان اصلی تیم شما علیرضا بیرانوند است، اما ممکن است در دوره ای که خدای ناکرده است مصدوم شود یا سرما بخورد. در این زمان نباید به این فکر کنیم که چه کسی را در تیم قرار دهیم. ما باید از قبل تعیین کنیم و کیفیت آنها را بسنجیم. به همین دلیل استفاده از امیر عابدزاده در چند مسابقه اتفاق خوبی بود و حتی می گویم باید پیام نیاز می گذشت.

* تیم ملی ایران در بازی مقابل کره دو گل دریافت کرد که انتقاداتی را نسبت به عملکرد امیر عابدزاده در پی داشت. نظرت در مورد دو گل خورده چیست؟
اگر بخواهم منحصرا به عملکرد دروازه بان بپردازم باید بگویم روی گل اول آقای عابدزاده قطعا در موقعیت نامناسبی قرار داشت و بدنش عملا روی خط و داخل دروازه بود. در حالی که این کانال مخصوص دروازه بان هاست که نباید توسط بازیکن میزبان یا حریف شلوغ شود اما در گل دوم دیدیم که دروازه بان ما کانالی برای واکنش یا گرفتن توپ و تراکم بازیکنان ایران و کره ندارد. بالا بود که باعث شد بازیکنان کره ای گل مدرسه یا به اصطلاح کوچک گل بزنند. برای این منظور خط دفاعی تیم ملی که شامل دروازه بان ها و مدافعان می شود عملکرد خوبی نداشته است. درست است که در برخی از گل ها می توان در قسمت فنی دروازه بان را زیر سوال برد اما در قسمت دفاعی تیم حریف نباید حق ارسال و شوت را داشته باشد.

محسن سیدی فکر می کند علیرضا بیرانوند باید دروازه بان اصلی تیم ملی باشد اما استفاده از سایر بازیکنان در خط دروازه می تواند به ما کمک کند در صورت پیش آمدن شرایط.