عجیب ترین بند نقل و انتقالات فوتبال جهان در ایران

مدیرعامل سابق باشگاه ذوب آهن با انتشار یادداشتی از قوانین جدید نقل و انتقالات فوتبال ایران انتقاد کرد.

عجیب ترین بند نقل و انتقالات فوتبال جهان در ایران


سرویس خبر شماره: 1940124
ژوئن 06, 1402 در 01:26
21.6 هزار امتیاز خبر|

2نقطه نظر

باشگاه می تواند بدون رضایت بازیکن قرارداد را تمدید کند.

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، در پی انتشار ویژه نامه سازمان لیگ به باشگاه ها و ابلاغ مجموعه دستورالعمل های مربوط به قرارداد بازیکنان، مجتبی فریدونی مدیرعامل سابق ذوب آهن یادداشتی را نوشته است.

یادداشت فریدونی را بخوانید:

اخیرا بخشنامه مربوط به قراردادهای باشگاه با بازیکنان ابلاغ شده است که شامل عناصر مختلفی است، اما یکی از عجیب‌ترین بندها مربوط به این گزینه است. باشگاه ها می توانند بر اساس تمایل خود باشگاه قرارداد یک ساله بازیکنان را تمدید کنند و بازیکن اختیاری ندارد و شایان ذکر است سقف افزایش مبلغ قرارداد 25 درصد است.
هر کسی (از جمله خود من) با حداقل اطلاعات حقوقی، فوتبالی و اقتصادی می تواند بفهمد که این بند نه قانونی است و نه با اصول اقتصادی و رویه ها و قوانین فوتبال سازگار است.
طبق قانون مدنی و رویه قضایی، شرط صحت عقد یا معامله، ارائه پیشنهاد از طرف طرف معامله (درخواست) و قبول و رضایت برای انجام این معامله (قبول) توسط طرف مقابل است. قرارداد. بنابراین هر قراردادی که با این شرایط مطابقت نداشته باشد باطل است.
از نظر اقتصادی در حالی که طبق آمار رسمی تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین ماه سال جاری (55) درصد اعلام شده است، افزایش (25) درصدی مبلغ قرارداد مطابقت ندارد. نسبت به واقعیت های اقتصادی و ناعادلانه است.
از نظر فوتبالی، زمانی که قرارداد مارک بوسمن با باشگاه لیژ بلژیکی در سال 1990 به پایان رسید، اما آنها مانع از انتقال این بازیکن به باشگاه جدید شدند، بوسمن دست به اقدامات قانونی زد و این پرونده را که پنج سال به طول انجامید ادامه داد. موفق به اخذ رای دادگاه برای دریافت غیرقانونی بودن باشگاه لیژ شدند و از آن زمان بازیکن آزاد در فوتبال به قانون تبدیل شد و بازیکنان در پایان قرارداد خود آزادند به هر باشگاهی که می خواهند بروند و دیگر هیچ باشگاهی وجود ندارد. راهی برای جلوگیری از این مشکل در نتیجه قانون بوسمن شکل گرفت و شرایط را به کلی تغییر داد و بازیکنان زیادی با استفاده از این قانون آزادانه به باشگاه های مورد علاقه خود منتقل شدند.
اما به نظر می رسد اجرای این بند و برخی بندهای دیگر این بخشنامه با چالش های جدی حقوقی، فوتبالی و اجتماعی مواجه شود.



مجله اخبار فوتبال داخلی

فریدونی که یکی از چهره های فعال و آگاه فوتبال ایران در عرصه حقوق و مدیریت به حساب می آید، ضمن انتقاد از تغییرات پیش رو، به نکته بسیار مهمی در این مجموعه قوانین اشاره کرد. از جمله الزامی که در موضوع قرارداد مطرح می شود و افزایش احتمالی آن.

نکته جالبی که فریدونی به آن اشاره کرد، امکان تمدید یک ساله باشگاه ها با این بازیکن است بدون اینکه خود بازیکن در این زمینه گزینه ای داشته باشد. مشکلی که در تاریخ فوتبال جهان بی سابقه به نظر می رسد اما هر چه فکر می کند از سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ایران می آید!