من هم از پرسپولیس آمدم اما نه مثل بیرانوند


سرویس خبر شماره: 2052319
12 جولای 1403 در 5:15 ب.ظ.
7.5 هزار |

1نقطه نظر

صحبت های جنجالی نگهبان پرسپولیس:

بهروز سلطانی می گوید مدیران باشگاه پرسپولیس نباید اجازه بازگشت علیرضا بیرانوند را بدهند و باید به دنبال دروازه بان جدید باشند.

من هم از پرسپولیس آمدم اما نه مثل بیرانوند

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، بهروز سلطانی، دروازه بان سابق پرسپولیس که در دهه 60 روزهای خوبی را برای این تیم سپری کرده بود، از رفتن علیرضا بیرانوند به شدت عصبانی و ناراضی است و تصمیم او را بد و غیراخلاقی می داند.

در حالی که بیرانوند به تصمیم نهایی خود نزدیک می شود، خبرنگار ما سعی کرد آنچه در ذهن سلطانی می گذرد را روشن کند و آن را با هواداران پرسپولیس در میان بگذارد.

گفتگو با سلطانی را در ادامه می خوانید:

* از شرایط آن روزهای پرسپولیس صحبت کنید.
در همان ابتدا می خواهم بگویم راز موفقیت آقای علی پروین در مدیریت ایشان بود. زمانی که بازی می کردیم 10-12 بازیکن ملی پوش داشتیم، اما در آن شرایط هم اگر یکی می خواست خوب باشد و بگوید می خواهم بروم، اصلاً دست از کار نمی کشید. البته آن روزها بچه ها از موقعیتشان لذت می بردند، اما آقا پروین با هیچکس شوخی نمی کرد. اگر من بهروز سلطانی می گفتم باید 20 هزار تومان بیشتر به من بدهیم و چاپلوسی می کردم، می گفت خوش آمدی برو کارتت را بگیر، ما در پرسپولیس هستیم و پیراهنش ارزش دارد. مشکل الان این است که بازیکنان پیراهن خود را دوست ندارند. من همیشه از آقای بیرانوند یا هر دروازه بان دیگری حمایت کرده ام، اما وقتی باشگاه به کسی باج می دهد این اتفاق می افتد. در طول دو سال گذشته، دو نفر بوده اند که مدام در حال معاشقه بودند. یکی آقای یحیی گل محمدی که البته مربی خوبی بود و نمی خواهم کلاس مربیگری و شخصیتش را کوچک کنم اما راهی را در پیش گرفت که هواداران را آزار داد و یکی آقای بیرانوند. هرکس پیراهن یک تیم را می پوشد باید به آن احترام بگذارد. آقای بیرانوند هر سال یک داستان می سازد. امروز در کشورهایی مثل رومانی، بلغارستان و… آنقدر دروازه بان خوب وجود دارد که با نصف پول بیرانوند وارد می شوند؛ اما در این میان، این دروازه بان خوب است. نمی دانم چرا آقای درویش منتظر بیرانوند است.

* یعنی می گویید بیرانوند به هیچ عنوان نباید به پرسپولیس برگردد؟
بیرانوند دروازه بان تیم ملی کشورمان است و مشکل فنی ندارد اما عملکرد او درست نیست. در این شرایط اقتصادی و در میان مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند، عکس می گیرد و در سواحل آنتالیا منتشر می کند اما این هوادار از ظهر با نان و پنیر برای تشویق او در ورزشگاه می نشیند. هر سال می گوید از ماندن لذت می برم. دو تا زرده برامون درست نکردی از همین جا می گویم آقای درویش اگر می خواهید ماندگار باشید راه علی پروین را ادامه دهید. ما در پرسپولیس هستیم و نباید به کسی اجازه داد هواداران را اذیت کند. چند سال است که این پیراهن را می پوشی و با این پیراهن به تیم ملی رفته ای و حالا به دلایل زیادی ناز شده ای؟ واقعاً مایه شرمساری است. اگر آقای درویش بایستد و کارش را انجام دهد، موفق است، اما اگر ناز بیرانوند یا بازیکن دیگری را بکشد، به دردسر می افتد.

* اگر خود بیرانوند پشیمان می شد چه؟
حتی اگر بیرانوند بزرگ به این تیم چاپلوسی کند باید برود. این راز موفقیت علی پروین بود. به همه مربیان و مدیران می گویم، اگر می خواهید موفق شوید، از این مسیر عبور کنید. شما نباید کسی را برای باج نگه دارید. آقای بیرانوند تمام شد و خداحافظ. ایشان هوادار را اذیت کرده و اگر برگردد با هر گلی که می زند فحش می دهد.

1903437

* خیلی عصبانی به نظر می رسید.
میدونی چرا؟ همه می دانیم که هیچکس تصادفی به تیم ملی نمی رسد، اما من هم در تیم ملی بودم و زحمت کشیدم و پدرم به آن رسید. آنقدر زمین خورده ام که الان در این سن به دلیل درد شانه و پا ساعت 3 بعد از ظهر از خواب بیدار می شوم و برای تسکین درد راه می روم. سپس من نگهبانانی را می بینم که حتی سطح پنج هم نیستند، این صحبت از میلیاردها است. امثال بهروز سلطانی با معماهای زیادی بازی کرده اند و حالا برای هیچکس فرقی نمی کند. این پیشکسوتان تلاش کردند و پرچم کشور را به اهتزاز درآوردند. اگه جای من بودی ناراحت نمیشی؟ به من حق بده ناراحت باشم.

* یک بار هم در دوران بازی ات از پرسپولیس رفتی تا به ساین بروی. دلیل جدایی شما چه بود؟
من در واقع به دلیل تحصیل و دانشگاهم وارد امور مالی شدم. یک دفعه دستم شکست و بعد رفتم درس بخوانم. وقتی با تیم به مسافرت می رفتیم، بچه ها در اتوبوس می خوابیدند، اما من می نشستم و درس می خواندم. دیدم آخر فوتبالم است و دیگر پول در نمی آورم. به همین دلیل تحصیلاتم را ادامه دادم و از این بابت بسیار خوشحالم. الان هم با حقوقی که می گیرم زندگی می کنم و به کسی نیاز ندارم.

*پس شما هم به دلیل شرایط مالی بهتر از پرسپولیس جدا شدید.
من نمی خواستم بروم اما آقای هاکوپیان اصرار کردند و دیدم پیشنهادشان خیلی خوب است و گفتم فقط 6 ماه بازی می کنم. در قراردادم قید شده بود که هر وقت بتوانم به تمرین بروم، چون فشار تحصیلم خیلی زیاد بود. من هم در آن تیم خوب کار کردم و در تیم سوم شدم. سال بعد دنبالم آمدند اما من خداحافظی کردم.

* آن زمان که به املاک رفتی، پرسپولیس تو را نمی خواست؟
چرا نخواست؟ او می خواست اما پرداخت نکرد. پولی که پرسپولیس داد زندگی برنمی گردد اما من در 6 ماه 350 هزار تومان از آقای هاکوپیان گرفتم. اگر 7-8 سال دیگر پرسپولیس بازی می کردم اینقدر به من پول نمی دادند. چیزی برای دادن نداشتند. باید هزینه شهریه آن شش ماه را تامین می کردم.

* با این شرایط به بازیکنانی مثل بیرانوند که منتظر پول بیشتری هستند حق نمی دهید؟
موافقم بازیکن می داند که چند سالی است بازی می کند و درس نخوانده که با آن کار کند، فوتبالش تمام می شود و بعد از آن دوباره می رود. من به آنها حق می دهم که برای پول بروند اما بازیکنی مثل آقای بیرانوند این همه سال بازی کرده و پول زیادی برده است. هر چیزی حدی دارد. این که 4-5 تومان به پیراهن احترام نمی گذارند درست نیست. بله، اگر به آقای بیرانوند می گفتند شما پارسال 15 تومان گرفتید، اما سال بعد 5 تومان به شما می دهیم، می گفتم حق دارد برود، اما در اینها اینطور نیست موقعیت.

1963256

* فکر می کنی بیرانوند آنقدر از فوتبال درآمد داشته که دیگر نباید بحث مالی داشته باشد؟
من می گویم بازیکن حق دارد پول دربیاورد اما باید طبق اصول پیش برود و ارزش قائل شود. این رفتارها بیش از حد است. مرد باید به پشت خود نگاه کند. درست است که بازیکنان زحمت می کشند و حق دارند حقوق بگیرند اما باید طبق اصول پیش بروند.

* یک بار پرسپولیس را ترک کردی و به آلمان رفتی، بعد برگشتی و بدون اینکه کسی بداند به عنوان بازیکن تعویضی در دربی وارد زمین شدی. آیا در مورد این جدایی صحبت می کنید؟
مدتی به آلمان رفتم و بعد از آن همیشه می گفتم دروازه بان های ما در اروپا موفق نبودند. خیلی سخت است. من به دسته دوم رفتم و خیلی محتاط بودم و به ندرت فرصت بازی پیدا می کردم. فیکس کننده تیم ملی بودم اما به آنجا رفتم و دیدم دنیای دیگری است. در سال های اخیر به آقای بیرانوند و عابدزاده هم گفتم نروید، آنجا خبری نیست، فوتبالیست های ما در اروپا موفق هستند، اما دروازه بان ها نه. من عمدتا روی نیمکت می نشستم و دروازه بان اول تیم هم لهستانی بود. یک سال و نیم آنجا بودم و مقداری پول گرفتم و بعد زنگ زدند و گفتند دربی است و دروازه بان نداریم. قرار بر این بود که ده دقیقه بازی بگذرد و بعد وارد زمین شوم. ظهر رسیدم تهران و ساعت 13-14 به خانه رسیدم و حتی خانواده ام هم نمی دانستند که آمده ام. فقط علی پروین و محمود خوردبین از آن خبر داشتند و بعد من را در اردوی بچه ها دیدند. در رختکن علی پروین به من گفت گرم شو بعد از پانزده دقیقه تو را به زمین می فرستم. بچه ها از کنارم رد شده بودند و کسی مرا نشناخت. چند دقیقه ای گذشت و آقای قلیچ تصادفا مجروح شد و من رفتم. وقتی از دروازه عبور کردم کاملاً متعجب شدم. زمانی که من در دروازه بودم، تیم ها به صورت هوایی بازی نمی کردند. وقتی وارد زمین شدم سیستم استقلال به هم ریخت و 3 بر صفر پیروز شدیم.

* قبل از ورودت به آلمان، پرسپولیس با جدایی تو مخالف نبود؟
پولی برای مخالفت آنها وجود نداشت. اگر به آنها می گفتم 100 هزار تومان برای خرید ماشین به من بدهند، ندارند. در این شرایط باید می رفتم. من و آقای درخشان و محمد خانی رفتیم آنجا و این دو تا قطر رفت و آمد داشتند و من ماندم. بد نبود ولی از بازی خوشم نیومد.

* نظرت در مورد دروازه بانی هایی مثل امیر عابدزاده و پیام نظام که نامشان برای جایگزینی بیرانوند مطرح می شود چیست؟
من به عنوان کسی که با دروازه بان های زیادی مثل سوشا مکانی، علیرضا حقیقی، فروزان و امیر عابدزاده کار کرده ام، می گویم امیر برای پرسپولیس خوب نیست. احمدرضا اسطوره ما بود اما پسرش نمی تواند این سمت را در پرسپولیس داشته باشد. همه نمی توانند در چارچوب پرسپولیس بایستند. اگر به تیم ملی گل می زدم به سرعت فراموش می شد اما گل هایی که در پرسپولیس زدم هنوز فراموش نشده است. در پرسپولیس شرایط سخت است و هیچکس به خاطر پدرش نمی تواند پشت دروازه بایستد. پیام نیاز به بازیکنی دارد که سپاهان نبازد و از طرفی اخیرا ضعیف عمل کرده است. گاهی اوقات پول زیاد بازیکن را خراب می کند. یکی که الان و با این سن قرارداد 40 میلیاردی ببندد متضرر می شود. او قیم بدی نیست اما برای پرسپولیس مناسب نیست، به خصوص که قطعاً 60 میلیارد از پرسپولیس می خواهد.

*پس پیشنهاد شما خارجی است؟
ما در ایران دروازه بان خوب زیادی نداریم. برخی از گلفروشان آنقدر گل ها را بد می خورند که معلوم نیست چگونه گل شده اند. من صد بار خواسته ام که یک آکادمی دروازه بان ایجاد کنم و از فارغ التحصیلان بخواهم دروازه بان های خوبی را به فوتبال معرفی کنند، اما هیچکس اهمیتی نمی دهد. در حال حاضر به نظر من کشورهایی مثل رومانی، بلغارستان و یوگسلاوی بهترین دروازه بان ها را دارند که با 100 هزار دلار می آیند و دروازه بان های بهتری نسبت به آقای بیرانوند هستند. اگر عوامل مشغول نباشند اینها گزینه های خوبی برای بازی با پرسپولیس هستند.

مجله اخبار فوتبال داخلی