هیچکس از اتفاقات باشگاه استقلال خبر ندارد. حتی ما!/چرا برای استقلال دروازه بان خارجی می خرند؟/دوست ندارم ببینم یک نفر سر استقلالی ها کلاه بگذارد.


رضا حسن زاده کاپیتان و مربی سابق تیم استقلال در گفتگو با خبروژی در مورد وضعیت فعلی استقلال در بازار نقل و انتقالات و شرایط حاکم بر مدیریت این تیم حرف های جالبی زد که در ادامه می خوانید:

شرایط نقل و انتقالات استقلال را تا اینجا چگونه دیدی؟ فکر می کنی استقلال در این فصل بتواند بازیکنان مورد نظر خود را جذب کند یا خیر؟
از آنجا که هیچ اطلاعاتی در داخل مجموعه فاش نمی شود، ما نیز مانند شما در جهل هستیم و نمی دانیم چه خبر است. هیچ کس به درستی به ما اطلاع نمی دهد یا به کسی اجازه نمی دهد اطلاعات کسب کند. مدتی است که هفته ای دو یا سه بار پیرمردها را می بینیم و در مسابقات بزرگسالان در رده های سنی مختلف بازی می کنیم. سوال اصلی و مهم همه فارغ التحصیلان این است که در باشگاه چه می گذرد.

و پاسخ شما به این سوالات چیست؟
طبیعتاً همه ما به هم نگاه می کنیم و شانه هایمان را بالا می اندازیم. هیچ کس نمی داند در باشگاه استقلال چه می گذرد. ناسالم ما اعضای سابق این تیم هستیم و دوست داریم حداقل بدانیم وضعیت فعلی باشگاه چگونه است. چه کسی مدیر خواهد شد؟ کی قراره بیاد؟ کی قراره بره همه اینها اولین چیزهایی هستند که باید بدانیم و از آنها آگاه باشیم. ما حتی نمی توانیم از کمیته پیشکسوتان حاضر در باشگاه بشنویم، زیرا آنها نیز اطلاعات زیادی ندارند.

فرشید سمیعی گفت به دلیل نبود دست و قیمت بازیکن مخفیانه در مورد مسائل نقل و انتقالات جلو می روند. آیا به آنها این حق را می دهید که در بازار نقل و انتقالات آشفته نسبت به این مسائل حساس تر باشند؟
آره. حساسیت در چنین مواردی خوب است. درسته که نمیذاریم دلال ها با قیمت بازیکنا بازی کنن و بالا و پایین کنن ولی حداقل میدونیم کی این کارها رو میکنه! ما حق داریم بدانیم. چگونه استخدام می کنند؟ مثلا چرا می خواهند یک دروازه بان خارجی برای استقلال بیاورند وقتی ما دو دروازه بان داریم! در هر صورت، هر چقدر هم که از این باشگاه دور باشیم، دلمان با تیم مان است و نمی خواهیم ببینیم کسی سر باشگاه ما کلاه بگذارد.

میشه بیشتر توضیح بدی
مهم‌ترین کلاه‌هایی که به باشگاه تعلق می‌گیرد مربوط به فصل نقل و انتقالات است. بارها و بارها در سال های اخیر شاهد بوده ایم که فوتبالیست های بی ارزش و بی ارزش خارجی با 200، 300 یا حتی 400 هزار دلار از پول باشگاه به اینجا آمدند و نه تنها کاری برای ما نکردند، بلکه پس از خروج از ایران با شکایت هایی که کردند، حداقل. دو برابر پولشان را از ما گرفتند. اینها را می توان پوشید! چرا باید همان اشتباهات گذشته را تکرار کنیم؟

هیچکس از اتفاقات باشگاه استقلال خبر ندارد.  حتی ما!/چرا برای استقلال دروازه بان خارجی می خرند؟/دوست نداریم کسی روی استقلال کلاه بگذارد؟

چگونه می دانید که آیا چیزی قرار است اشتباه پیش برود؟ در آن سال ها استقلال بازیکنان خوبی مثل تیام و دیاباته یا حتی کوین یاماگا و سیلوا را به خدمت گرفت. فکر می کنی برخی از بازیکنان خارجی استقلال برای این تیم خیلی مفید بوده اند؟
آره. دور هم جمع نشدم و همه را با یک چشم نگاه کردم. گفتم بازیکنانی بودند که به خاطر حضورشان در استقلال مورد انتقاد قرار گرفتند. آیا در باشگاه های معروف و تیم های بزرگ این اتفاق می افتد! یک فوتبالیست برای پیوستن به تیم از چندین فیلتر عبور می کند و در نهایت به تیم اضافه می شود. اما در اینجا کافی است که فروشنده شما قوی باشد. هنگامی که یک دلال قوی دارید، می توانید بازیکن خود را هر طور که می خواهید وارد تیم کنید و برای او اهمیتی ندارد که بازی کند یا نه. وقتی امضا و مهر باشگاه روی قرارداد باشد، از روی پل رد می شوند و هر کاری می خواهند انجام می دهند.

چه کسی می تواند جلوی این مشکلات را بگیرد؟
یک مدیر شایسته قطعا می تواند از این مشکلات جلوگیری کند. او باید کسی باشد که فوتبال درون و بیرون را بشناسد و به قول فوتبالی ها اینطور باشد. این مدیران کاری ندارند اما حتی اگر قرار باشد این بازیکنان را به تیم نزدیک کنند، ارتباطشان قطع خواهد شد. وقتی مدیر باشگاه کارش را بلد باشد و فوتبال بلد باشد یا حداقل یک تاجر روی صندلی مدیرعاملی بنشیند، اجازه نمی دهد کسی هزار تومان روی باشگاه بگذارد، چه برسد به 300 هزار دلار یا بیشتر یا کمتر. اگر نگران هستیم و ابراز نگرانی می کنیم به خاطر همین مشکلات است. چون همین افراد فردا می روند، فیفا شکایت می کند، پنجره باشگاه را می بندند و بعد اتفاقات سال های اخیر تکرار می شود. ما نمی توانیم بازیکن پیدا کنیم یا وقتی به دلیل مصدومیت نیاز به بازیکن داریم باید با همان افرادی که در تیم هستند برویم.

چرا مدیرعامل جدید انتخاب نمی شود؟ به نظر شما دلیل آن چیست؟
من در ابتدای صحبتم گفتم ما همه بی معرفتیم! ما نمی دانیم چه اتفاقی افتاده است. بد نیست حداقل مالکان جدید و آنهایی که الان می خواهند باشگاه را حفظ کنند با پیشکسوتان کاملاً سپر رسانه ای و خیلی خصوصی جلسه عمومی می گذاشتند، می آمدند و می گفتند چه می خواهند بکنند و کاری که آنها نمی خواهند انجام دهند به خدا در بین بچه های استقلالی ها افراد مدیریت بلد هستند و در فوتبال خوب هستند و می توانند در این زمینه ها به مسئولان جدید استقلال کمک کنند. مثلا آقای روشن بارها گفته که وجود کمیته فنی در باشگاه در چنین لحظاتی به تیم کمک می کند. اگر مالکان جدید به این نکته توجه کنند، آن روزها هیچکس نمی تواند برای استقلال بازیکن بیاورد و ببرد. تشکیل کمیته فنی با حضور افراد دلسوز و شایسته قطعا می تواند کمک کند تا استقلال در جذب بازیکن به هیچ وجه متضرر نشود. اینها همه چیزهای کوچکی است که خیلی راحت به دست می آید اما متاسفانه خبری از اتفاق نظر بین باشگاه استقلال و پیشکسوتانش نیست و همیشه ما را با چشم دیگری دیده اند.

نگاه آنها به پیشکسوتان چگونه است؟
که ما سهم می خواهیم. نه! به خدا ما نمی خواهیم به اشتراک بگذاریم. به لطف خدا عزت و احترام استقلال را به دست آورده ایم و همین برایمان کافی است. اگر الان همدلی می کنیم و حرف می زنیم فقط به خاطر همین مردم و تیم عزیزمان است. ما نمی خواهیم تیم ما در شرایطی قرار بگیرد که باعث ایجاد ترس در هوادارانش شود. ما نمی خواهیم نتیجه بگیریم چون مثلا دروازه بان، مدافع یا مهاجم نداریم. در حالی که بهترین فوتبالیست های ایران و منطقه عاشق بازی در تیم محبوبی مثل استقلال هستند، وقتی در ورزشگاه آزادی قدم می زنند، حداقل 50 تا 70 هزار نفر آنها را تشویق می کنند. بنابراین می بینیم که چنین تیمی با داشتن کمیته فنی و یا مشورت با پیشکسوتان می تواند از چنین مشکلاتی جلوگیری کند و با اقتدار در فصل جدید حضور داشته باشد. اما اکنون می دانیم که گروهی از واسطه های رسانه ای و غیر رسانه ای دور باشگاه را گرفته اند و می خواهند بازیکنانش را در لیست استقلال قرار دهند. بالاخره باشگاه داری؟ مدیرعامل باشگاه باید هر چه زودتر مشخص شود تا از این دردسر نجات پیدا کنیم.



سرویس داخلی اخبار فوتبال