پرسپولیسی ها نگران بیرانوند و ترابی نباشند/ رفتن همزمان 4 ستاره، پرسپولیسی ها نگفتند!



به گزارش خبروشی، محسن عشوری نامی شناخته شده در فوتبال ایران است و پرسپولیسی ها او را به خوبی می شناسند. هافبکی که به عنوان بهترین پاسور تاریخ پرسپولیس شناخته می شود و مدتی به عنوان مربی و سرمربی در این تیم فعالیت می کرد. عاشوری چند سالی است که به کانادا سفر می کند و در این کشور استعداد پرورش می دهد. شخصیتی که بازیکن، کاپیتان، مربی و سرمربی پرسپولیس بوده و بی شک یکی از ماندگارترین چهره های تاریخ باشگاه پرسپولیس است.

شرایط این روزهای فوتبالی باعث شد تا پس از مدت ها گفتگویی را با محسن عشوری ترتیب دهیم و از شرایط پرسپولیس بگوییم.

من 2 سال است که در کانادا هستم

پس از قطع همکاری با تیم فوتبال خیبر در لیگ دسته اول ایران، به کانادا مهاجرت کردم و دیگر در ایران فعالیتی نداشتم. با اینکه تا زمانی که ویزای کانادا را گرفتم یکی دو پیشنهاد دریافت کردم، اما به خاطر شغل و فرزندانم اینجا را انتخاب کردم. دو سال است که از فوتبال ایران حذف شده ام اما اخبار فوتبال را در تمام سطوح باشگاهی و ملی کاملا دنبال می کنم. از لیگ برتر تا لیگ های پایین تر.

شرایط کار در فوتبال ایران

سال ها در پرسپولیس بازی کردم و 6 فصل در تیم های آماتور پرسپولیس به عنوان مربی کار کردم و به عنوان مربی و سرمربی در لیگ های مختلف به فعالیت ادامه دادم. در سال های اخیر به عنوان سرمربی با تیم های خوشه طلایی، بادران و خیبر کار کردم و تیم خوبی ساختیم و تجربه فوق العاده ای بود. با این حال همه می دانند که فوتبال ایران مشکلات زیادی دارد و ممکن است شرایط کاری برای همه مربیان فراهم نباشد. به خصوص مربیانی که برای کار تسلیم هیچ شرایطی نمی شوند. این البته نظر من است. شرایط باید رعایت شود. فرقی نمی کند در کدام دسته باشد. مهم این است که شرایط فراهم باشد. فصل گذشته 3 تیم در لیگ مذاکرات نیم فصل داشتند که به جایی نرسید. الان هم چند تیم پیشنهاد داده اند که اگر شرایط مهیا شد به ایران برگردم و در آنجا مربیگری کنم وگرنه اینجا کار می کنم.

باشگاه باید وضعیت بیرانوند را مشخص کند

بیرانوند باید برای خودش دلایلی داشته باشد و به عنوان بازیکن این دلایل را منطقی بداند. به هر حال بیرانوند بازیکن بزرگی است و ردپای او در تمام مسابقات قهرمانی پرسپولیس در سال های اخیر نمایان است. اما این رفتارها در فوتبال حرفه ای جایی ندارد و کمتر شاهد چنین برخوردهایی در فوتبال امروزی هستیم. با این وجود معتقدم در صورت صحت اسناد باشگاه باید در این قسمت از حق باشگاه دفاع شود تا حق به صاحب حق برسد و یک بار برای همیشه در این مورد تصمیم گیری شود. از یاد نبریم که چه متولیان بزرگی در پرسپولیس حضور داشتند و آنها هم از این تیم رفتند اما پرسپولیس به راه خود ادامه داد و کوچکترین آسیبی به عظمتش ندید.

هواداران نباید نگران جدایی ترابی و دانیال باشند

من در مورد مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی فر همین نظر را دارم. پرسپولیس همیشه تیم بزرگی بوده است و خیلی از بازیکنان عادی به پرسپولیس آمدند و بعد از مدتی راه درست را یاد گرفتند. به تیم ملی رسیدند یا انتقال دادند. ترابی و اسماعیلی فر هم برای پرسپولیس تلاش کردند و حالا در این مقطع تصمیم به جدایی گرفته اند. اجازه بدهید به اولین سال حضورم در پرسپولیس در سال 66 برگردم. پرسپولیسی که فصل قبل تمام جام ها را با قاطعیت به دست آورده بود و پر از بازیکنان بزرگ و تاثیرگذار بود. بالاخره 4 بازیکن می خواستند بروند و علی پروین هم با جدایی موافقت کرد. چه مردم بزرگی محمد پنجعلی، ناصر محمدخانی، حمید درخشان و شاهرخ بیانی 4 ستاره هایی بودند که تصمیم به جدایی گرفتند. بازیکنانی که بی شک فوق ستاره های فوتبال ایران و آسیا بودند. اما پرسپولیس به راه خود ادامه می دهد. پرسپولیس وقتی نمی تواند جایگزین مناسبی برای این نفرات پیدا کند با مشکل مواجه می شود. من، کرمانی، مجتبی محرمی و کریم باوی نفراتی بودیم که به تیم اضافه شدیم و آن سال تمام جام ها و افتخارات را به دست آوردیم و جامی نبود که نبرده باشیم. به طور خلاصه به هواداران پرسپولیس می گویم نگران نباشند. این تیم همیشه راهش را پیدا کرده است و در این فصل هم خواهد یافت. من فکر می کنم درویش و گروه ابن قدرش تجربه تشکیل یک تیم خوب را دارند.

بهترین مربیان در ایران کار نمی کنند

من واقعا معتقدم که نیازی نیست به سراغ بهترین مربیان دنیا برویم. چرا که تعادلی بین امکانات و شرایط فوتبال ایران و مربیان صاحب نام دنیا وجود ندارد. شکی نیست که مربیان معمولی هم در فوتبال ایران حضور دارند. چون فوتبال کشورهایی مثل ایتالیا و اسپانیا آنقدر پیشرفت کرده که مربیان عادی این کشورها هم می توانند به تیم های باشگاهی ما کمک کنند. اما شرایط کاری مربیانی که در این سطح کار کرده اند با امکانات فوتبالی ما سازگاری ندارد و باید دید این مربی جدید پرسپولیس که رزومه بدی ندارد و امروز از فوتبال آمده است، می تواند. با امکانات فوتبال ما کنار بیاییم یا نه. در هر صورت او ابتدا مشکل دارد. او باید توانایی های بازیکنان پرسپولیس و فرم بازی این تیم در سال های اخیر را بشناسد. فکر می کنم او برای نشان دادن توانایی هایش در پرسپولیس به زمان نیاز دارد.

من طرفدار جوانسازی ناگهانی تیم نیستم

جوانسازی باید در طول زمان اتفاق بیفتد. تیمی که سال ها قهرمان شده است یعنی باشگاه، مربیان و بازیکنان کار خود را به خوبی انجام داده اند. من هم قبول دارم که سن پرسپولیس بالا رفته و باید جوانی را به تیم تزریق کنیم اما نتوانستم تیم را از بازیکنان باتجربه خالی کنم. بازیکنان جوان باید به تدریج به فهرست اضافه شوند. باید چند جوان اضافه کنیم تا بزرگان تیم تجربیاتشان را به آنها تزریق کنند و عادات و رسوم قهرمان شدن و قهرمان ماندن را به آنها منتقل کنند.

مبارزه با فساد یک مشکل قدیمی است

این مبارزه با فساد جدید نیست. از زمانی که پول وارد شد و فوتبال حرفه ای شد این بحث ها وجود داشت. یادم هست یک زمانی پرونده چند مربی و مدیر برنامه باز شد اما بعد از مدتی پرونده نیمه تمام شد و همه سر کار برگشتند. الان هم فکر می کنم باید یک جایی به فلانی پول می دادند و ندادند و این شخص هنوز چندین مورد را گزارش کرده و این چیز جدیدی نیست. امیدوارم یک بار برای همیشه این موضوع ریشه کن شود. به هر حال تاریخ نشان داده که این موضوع به جایی ختم می شود و به جایی نمی رسد.



سرویس داخلی اخبار فوتبال