پرسپولیس استاد مطلق دربی های آذر/ از پایان امتیاز ستاره داربی تا شکست طلسم قلعه نویی

یک سال بعد دومین دربی آذر در ورزشگاه شیرودی با قضاوت محسن زمانی برگزار شد. دربی که آخرین حضور آلن راجرز روی نیمکت پرسپولیس بود و با برتری آنها همراه بود. تک گل غلامحسین مظلومی به صفرهای ایرانپاک و اسماعیل حجرهیمی پور باعث برتری پرسپولیس شد. در این بازی جعفر کاشانی برای آخرین بار کاپیتان دربی شد.

دربی بعدی آذرماه، مسابقه ای بود که در 11 آذر 1393 برگزار شد و در نهایت رکورد امیر قلعه نویی شکسته شد و او برای اولین بار در دربی شکست خورد. استقلال پس از 4 تساوی بدون گل نیمه اول را با گل سجاد شهباززاده برد اما گل های محمد نوری و امید عالیشاه باعث پیروزی پرسپولیس در آخرین حضور حمید درخشان روی نیمکت در تاریخ دربی شد. در تنها دربی که یدالله جهانبازی سوت زد، امید عالیشاه از بازی اخراج شد. این اولین و آخرین باری بود که امیرحسین صادقی در دربی بازوبند کاپیتانی را بست.

سومین دربی آذر آخرین دربی برگزار شده قبل از انقلاب است. در 27 آذر 1356 با سوت داور آلمانی این تقابل در ورزشگاه آزادی آغاز شد. صفر ایرانپاک در آن بازی یک گل زد و پاسخ استقلال تنها گل حسن روشن برای برد دوباره پرسپولیس بود. جگیچ در این بازی برای آخرین بار در دربی روی نیمکت استقلال نشست اما مهمترین اتفاق بازی پایان گل صفر ایرانپاک بود که هنوز به گل نرسیده به ازای هر نفر و او را سلطان دربی می دانند. گلزنان مهراب شاهرخی برای اولین بار به عنوان سرمربی پرسپولیس در دربی حاضر شد.

آخرین دربی که در آذرماه برگزار شد به سال قبل در 22 آذر 1400 برمی گردد که بازی سرد و خسته کننده دو تیم با نتیجه بدون گل به پایان رسید و بازی جذابی به نتیجه نرسید. از مجموع 7 بازی انجام شده در نهمین ماه سال، پرسپولیس 4 برد و استقلالی ها یک بار پیروز شدند. ضمن اینکه دو بازی این دو تیم با تساوی به پایان رسید.



سرویس داخلی اخبار فوتبال

اولین دربی بعد از انقلاب که در نهمین ماه سال برگزار شد، دربی بود که در 26 آذر 1368 برگزار شد و طبق معمول در دربی های این ماه، پرسپولیس دوباره پیروز شد. شاگردان علی پروین در اولین دربی خود با هدایت محمد پنجعلی موفق شدند با تک گل رضا عابدیان که برای اولین بار در دربی بازوبند را به شاهرخ بیانی بازوبند، پورحیدری را شکست دهند.

استقلال برای پیروزی در اولین دربی خود در آذرماه باید تا سال 90 صبر می کرد. 27 آذر 1389 بود که شاگردان مظلومی در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی با 3 گل پرسپولیس را شکست دادند تا آخرین حضور حمید استیلی روی نیمکت قرمزها در دره تلخ ترین بازی او باشد. تساوی بدون گل در 90 دقیقه و در ادامه با دو گل فرهاد مجیدی و گل اسماعیل شریفات به بردهای پیاپی مظلومی مقابل پرسپولیس پایان داد و در اواخر بازی شاهد اشک های استیلی و چند بازیکن این تیم بودیم.

این هفتمین دیدار دو تیم در ماه نوامبر است. نکته جالب بازی پرسپولیس و استقلال در این ماه برتری مطلق قرمزهاست و آذر ماه خوبی برای پرسپولیس بود. اولین دربی آذر در سال 1352 بود. استقلال برای انتقام باخت 6 گل پرسپولیس در لیگ برتر وارد زمین شد اما این بازی برنده نداشت و با تساوی به پایان رسید. کاپیتان ها برای هر دو تیم گلزنی کردند: علی جباری برای استقلال و همایون بهزادی برای پرسپولیس. داور سوئیسی این دیدار محمدرضا عادلخانی را مردود اعلام کرد تا استقلال بازی را 10 نفره به پایان برساند.

قرار بود در هفته دوازدهم لیگ برتر پایتخت به میزبانی استقلال برگزار شود اما به دلیل برگزاری اردوی تیم ملی و جام جهانی پیش رو، این بازی و سایر بازی های لیگ برتر به تعویق افتاد و به بعد از جام جهانی موکول شد. جام. طبق اعلام سازمان لیگ، بازی پرسپولیس و استقلال در چارچوب هفته دوازدهم لیگ برتر 8 آذرماه برگزار می شود.