پیش بینی جسورانه نایب قهرمان لیگ بیست و دوم

حالا در صورت تکرار نتایج نیم فصل اول حداقل دو تیم با میانگین امتیاز بالای دو امتیاز در هر بازی شناخته می شوند و اگر استقلال بتواند باخت بازی رفت مقابل تراکتورسازی را جبران کند، سه تیم تیم های 60 امتیازی و بیشتر به رسمیت شناخته می شوند، 22 تیم در لیگ حضور خواهند داشت و میخ پایانی بر تابوت تئوری دو امتیازی برای قهرمانی خواهد بود.

اما نبود نظریه جایگزین برای آمار تیم قهرمان و همچنین عملیاتی شدن ۱۹ ساله نظریه «میانگین دو امتیازی» برای تیم قهرمان، باعث شد نظریه مذکور در این فصل برنامه ریزی شود. اما اکنون در 7 بازی اخیر شواهد بیشتری برای رد قطعی این استدلال به دست آمده است.

* سپاهان: (4 برد، 2 تساوی)/ 14 امتیاز (63 امتیاز)
* استقلال: (3 برد، 3 تساوی) 12 امتیاز (57 امتیاز)
* پرسپولیس: 5 برد، 2 تساوی / 17 امتیاز (62 امتیاز)

سال جدید فوتبال ایران احتمالا با رد رایج ترین تئوری برای تیم قهرمان همراه خواهد بود و دیگر هیچکس از آن صحبت نخواهد کرد.

پیش بینی جسورانه نایب قهرمان لیگ بیست و دوم

اولین تخلف استدلال در لیگ بیستم رخ داد. جایی که پرسپولیس با میانگین 2.23 و سپاهان در کمال ناباوری 2.16 به مقام قهرمانی دست یافتند اما موفق به کسب عنوانی بهتر از دوم نشدند. در فصل بعد، استقلال 2.26 امتیاز از هر بازی کسب کرد و قهرمانی را جشن گرفت، در حالی که نایب قهرمان پرسپولیس با کسب 2.1 امتیاز از کسب جام بازماند.

برای بررسی این استدلال، شاید بررسی ساختار آن اشتباه نباشد. مقدمه برهان به شرح زیر است: «فقط یک تیم در پایان فصل در هر بازی دو یا چند امتیاز کسب می کند» و نتیجه: «بنابراین تیمی که به این حد نصاب برسد مقام اول را کسب خواهد کرد». اما در این نوع استدلال (استقرایی) بین مقدمه و نتیجه ارتباط لازم وجود ندارد. یعنی اگر فرض یک بار نقض شود دیگر دلیل موجه نخواهد بود.

سپاهان برای عبور از شاخص 60 امتیازی به 4 برد نیاز دارد و استقلال و پرسپولیس فقط 5 برد می خواهند. حالا فقط نتایج 7 بازی اخیر این سه تیم در دور اول را بررسی کنید:

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، لیگ بیست و دوم در حالی به تعطیلات رفته است که سپاهان با 49 امتیاز، استقلال با 46 امتیاز و پرسپولیس با 45 امتیاز خود را به عنوان مدعی قهرمانی معرفی کرده اند و شاید دور از انتظار باشد که چه تیمی غیر از آنها. برنده می شود. جام قهرمانی در پایان فصل تصاحب می شود. یعنی سه تیم رقیب با میانگین امتیازات 2.13، 2 و 1.95 در بازی های باقی مانده این فصل حضور خواهند داشت.

در این صورت شاید فوتبال ایران باید تئوری دیگری برای شناسایی تیم قهرمان اتخاذ کند، زیرا به نظر می رسد هر فصل فاصله تیم های رقیب با تیم های انتهای جدول بیشتر و بیشتر می شود و این فاصله است. که امتیاز بیشتری به تیم های رقیب می دهد.



مجله اخبار فوتبال داخلی

به زبان ساده، پرسپولیس و سپاهان می توانستند با این میانگین امتیاز در 17 دوره لیگ برتر قهرمان لیگ شوند، اما در فصل های اخیر نسبت به قهرمانان فعلی لیگ برتر در رده پایین تری قرار گرفته اند.


سرویس خبر شماره: 1896458
Mar 27, 1401 @ 5:28 PM
2.6 هزار امتیاز خبر|

2نقطه نظر

هیچ کس به نظریه برتری اعتماد ندارد.

میانگین امتیازات در هر بازی جالب است زیرا منعکس کننده یک نظریه قدیمی در مورد قهرمانی است: “هر تیمی که در هر بازی دو امتیاز کسب کند، برنده خواهد شد.” البته این نظریه تا همین اواخر در فوتبال ایران کاربرد خاصی داشت اما به یکباره از سطح اعتبار پایین آمد و حالا برای سومین سال متوالی مصداق تخلف را می بیند.

البته با توجه به اینکه پرسپولیس و استقلال رویارویی با سپاهان ندارند و بیشتر با تیم های انتهای جدولی بازی خواهند کرد، شاید دور از انتظار نباشد که شاخص 60 و شاید هم 4 پیروزی برای سپاهان خیلی راحت. بنابراین پیش بینی تیم دوم و سوم با شصت امتیاز کار سختی نخواهد بود.