چهارده تغییر رهبری استقلال در یک دهه


سرویس خبر شماره: 2018748
14 مه 1403 در 00:16
3000 امتیاز خبر|

1نقطه نظر

جابجایی نام های بزرگ و بی ثباتی مطلق

با انتخاب جانشین علی خطیر، چهاردهمین تغییر در سمت مدیرعاملی استقلال در 10 سال اخیر رقم خورد.

چهارده تغییر رهبری استقلال در یک دهه

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، علی خطیر یک شبه به طور ناگهانی از کار خود در استقلال اخراج شد تا اتفاقی که از مدت ها قبل قابل پیش بینی بود رخ داد. مدیرعامل آبی ها که از همان ابتدای حضورش درگیر چالش های سخت و بی پایان با سرمربی بود، با امضای قرارداد با سه نفر از اعضای هیات مدیره باشگاه، جایگاه مهم خود را از دست داد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که پس از روی کار آمدن هلدینگ خلیج پرسیک و خرید 85 درصد سهام استقلال، زمزمه هایی مبنی بر تغییر مدیریت در این باشگاه به گوش می رسید، اما شاید اکثر اهالی فوتبال فکر می کردند این اتفاقات در پایان فصل گذشته رخ می دهد. شب و ناگهان خبر برکناری علی خیر در رسانه ها منتشر شد.

با جدایی علی خطیر، هیات مدیره استقلال تصمیم گرفت مدیریت این باشگاه را به فرشید سمیعی واگذار کند. نایب رئیس هیئت مدیره استقلال که از دوران مصطفی آجورلو به عنوان مدیر حقوقی آبی ها وارد این باشگاه شده بود، توانست حضور خود را در جمع لیدرهای این باشگاه حفظ کند.

خطیر که تیرماه سال گذشته به سمت مدیرعاملی این باشگاه منصوب شد، اواسط اردیبهشت ماه به سمت خود پایان داد. با نگاهی به 10 سال گذشته و تغییرات مدیریتی باشگاه، مشخص می شود که با انتقال چهارده مدیرعامل به استقلال، دوازده نفر مختلف روی صندلی ریاست باشگاه نشسته اند.

علی فتح الله زاده که از خرداد 1388 به عنوان مدیرعامل استقلال انتخاب شده بود، در اردیبهشت 1392 از این سمت استعفا داد و با ابراز خوشحالی از مدیرعاملی بزرگی چون بهرام افشارزاده گفت: می ترسیدم این سمت را قبول نکنند، خدا را شکر قبول کردند و امیدوارم در کارشان موفق باشند.»

بهرام افشارزاده همچنین به مدت دو سال و سه ماه به عنوان رئیس باشگاه استقلال فعالیت کرد. مرداد ۱۳۹۴ بود که با حکم وزارت ورزش از سمت خود برکنار شد. پس از او رضا حسنیخو به این سمت منصوب شد که مدت مدیریت او تنها سه روز به طول انجامید و با انتشار نامه ای از پذیرش ریاست این باشگاه خودداری کرد. حسنیخو دلیل تصمیم خود را حضور افراد موثرتر در این سمت عنوان کرد.

پس از آن این رضا افتخاری بود که یک سال و یازده ماه به عنوان مدیرعامل استقلال فعالیت کرد. پس از جنجال های جدایی مامه تیام و سرور جپاروف، وی نیز مجبور به استعفا شد. افتخاری گفته بود: «مشکل جسمی دلیل استعفای من نبود، بلکه به دلیل ناکافی بودن تکلیف کاری مجبور به استعفا شدم.

2017585

پنجمین مدیرعامل استقلال از اردیبهشت 93 امیرحسین فتحی بود. اخراج وینفرد شفر، اولین تجربه مربیگری فرهاد مجیدی و همچنین آمدن و رفتن استراماچونی از مهمترین اتفاقات مدیریتی او بود. 28 آذر 98، مازیار ناظمی، سخنگوی وقت وزارت ورزش و جوانان درباره اینکه آیا امیرحسین فتحی از هدایت استقلال استعفا داده است، گفت: استعفای خود را اعلام کرد.

2017591

پس از فتحی، ریاست باشگاه استقلال به چهره ای جنجالی تبدیل شد. اسماعیل خلیل زاده که یکی از اعضای هیئت مدیره آبی ها بود به مدت 15 ماه مدیرعامل این باشگاه بود. سرمربی ای که وظیفه بازگرداندن استراماچونی به ایران را بر عهده داشت اما هرگز در این امر موفق نشد و در نهایت فرهاد مجیدی را به عنوان جانشین سرمربی ایتالیایی معرفی کرد. خلیل زاده پس از جنجال های متعدد، مشکلات شخصی و مسائل دیگر از سمت خود استعفا داد.

هفتمین تغییر مدیریتی استقلال بازگشت چهره ای آشنا بود. علی فتح الله زاده که یکی از اعضای هیئت مدیره بود، جانشین خلیل زاده شد، اما پس از ابتلا به ویروس کرونا و به دلیل کمبود امکانات، یک ماه بعد از سمت خود استعفا داد، بنابراین مدیریت شکننده ریاست جمهوری به احمد سعادتمند رسید.

2017590

این مدیر مطرح که پروژه های اقتصادی شاخصی مانند بلو پاف را مطرح می کرد، با فرهاد مجیدی وارد درگیری جدی شد و پس از شکست استقلال در فینال جام حذفی، از تلاش خود برای بازگشت به استراماچونی خبر داد، اما عمر مدیریتی اش کوتاه بود. وی به زودی پس از انتشار نامه ای از سوی هیئت مدیره باشگاه استقلال برکنار شد.

نهمین سرمربی استقلال در اردیبهشت 93 یکی دیگر از چهره های جنجالی بود. احمد مددی که در میان هواداران مخالفان زیادی داشت و رابطه اش با فرهاد مجیدی نیز به هم ریخته بود، از سمت خود استعفا داد. او در اردیبهشت 99 وارد شد و پس از اعتراض شدید به مدیریت، هواداران باشگاه استقلال در وزارت ورزش و جوانان تجمع کردند و خواستار برکناری احمدی از مدیرعاملی استقلال شدند. پس از این تجمع احمد مددی به ساختمان خیابان سئول رفت و با معاون وزیر ورزش و جوانان جلسه ای برگزار کرد و ساعاتی پس از این جلسه مددی از مدیرعاملی استقلال استعفا داد.

2017589

پس از آن، صندلی ریاست استقلال نامی آشنا به خود گرفت. مصطفی آجورلو به عنوان مدیرعامل آبی پوشان معرفی شد و آن تیم در نهایت توانست قهرمان لیگ برتر شود. با جدایی مجیدی، مدیران استقلال تصمیم گرفتند ساپینتو را به عنوان سرمربی جایگزین تیم قهرمان معرفی کنند، اما در نهایت آجورلو در 23 اکتبر 1401 برکنار شد.

2017588

یکی از خبرگزاری های رسمی در آن زمان نوشت که آجورلو به دلیل اینکه تمام تصمیمات را شخصا و بدون هماهنگی با هیات مدیره باشگاه استقلال گرفته بود از این باشگاه برکنار شد. اتفاقی که باعث ناراحتی برخی از اعضای هیات مدیره این باشگاه شد و در نهایت منجر به برکناری آجورلو شد.

یازدهمین تغییر رهبری، بازگشت چهره ای آشنا بود که چندین بار امتحان پس داده بود و در نهایت طبق پیش بینی ها خیلی سریع از سمت خود کنار رفت. علی فتح الله زاده که جانشین آجورلو شده بود در مدت حضور 6 ماهه خود در استقلال نتوانست درآمدزایی داشته باشد و به دلیل پرداخت نشدن مطالبات استراماچونی و حذف استقلال از لیگ قهرمانان مجبور به استعفا شد.

دوازدهمین تغییر مدیریتی استقلال، آمدن حجت کریمی بود. او با گرفتن وام از بانک شهر توانست طلب استراماچونی را بپردازد اما جنجال ها و اختلافات او و ساپینتو باعث از دست رفتن قهرمانی در هر دو جام شد. پس از آن کریمی پس از گذراندن دوران طاقت فرسایی توانست از جواد نکونام مجوز حضور در استقلال را بگیرد اما جاه طلبی های او برای جذب علیرضا بیرانوند و ناکامی بزرگ این انتقال باعث شد تا از سمت خود کناره گیری کند.

2017587

و در نهایت سیزدهمین مدیرعامل استقلال از اردیبهشت 93 تا به امروز علی خطیر بود و همه ما از اتفاقات ریز و درشتی که در دوران رهبری او رخ داده آگاه هستیم. حالا و در شرایطی که فرشید سمیعی به عنوان مدیرعامل موقت استقلال منصوب شده، چهاردهمین مدیرعامل استقلال در 10 سال اخیر است. باید دید تصمیم موقت سامی قطعی می شود یا نفر پانزدهم به عنوان رئیس باشگاه خواهد نشست.

2017586

مجله اخبار فوتبال داخلی