چگونه شانس قهرمانی آرسنال حفظ شد

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، چه چیزی برای آرسنال شیرین تر از توقف مجدد لیورپول در دیدار شنبه مقابل وستهام است؟ اتفاقی که باعث شد تیم یورگن کلوپ با یک بازی کمتر از سه هفته مانده به پایان فصل 2 امتیاز از آرسنال عقب باشد و عملاً از قهرمانی لیگ فاصله بگیرد.

با این حال، میکل آرتتا، سرمربی آرسنال، باید در دربی لندن مقابل تاتنهام را می برد تا شانس قهرمانی خود را زنده نگه دارد، به خصوص که منچسترسیتی با یک بازی کمتر از آرسنال تنها یک امتیاز عقب بود.

بنابراین دیدار تاتنهام و آرسنال که به خودی خود یکی از هیجان انگیزترین دربی های فوتبال انگلیس است، با حساسیتی مضاعف آغاز شد.

آرتتا به ترکیب تیم برنده دست نزد

آرتتا خوش شانس بود که بیشتر بازیکنانش را در آستانه این مسابقه بزرگ در اختیار داشت. حذف از لیگ قهرمانان اروپا اگرچه برای آرسنال دردناک بود، اما باعث شد تا آرسنال تا پایان فصل تنها روی 4 بازی باقی مانده در لیگ برتر تمرکز کند. آرتتا که سه شنبه گذشته تیمش با 5 گل چلسی را شکست داد، بدون تغییر نسبت به آن دیدار مقابل تاتنهام قرار گرفت.

به این ترتیب آرتتا در ترکیب 3-3-4 بن وایت، ویلیام سلیبا، گابریل و تاکهیرو تومیازو را در خط دفاعی قرار داد، توماس پارتی، مارتین اودگارد و دکلان رایس در خط میانی و در مثلث حمله با بوکایو ساکا بازی کردند. ، لئوناردو تروزارد و کای هاورتز تشکیل شده بودند.

2016120

آنگه پستکوغلو، سرمربی استرالیایی تاتنهام با چند مصدومیت وارد این دیدار شد. از اینوما اودوجه، مدافع چپ ایتالیایی گرفته تا مانور سالومون، از طریق الیور اسکیپ و رایان سسنیون.

پستکوگلو با این محدودیت ها تیمش را با آرایش 1-3-2-4 به میدان فرستاد. پدرو پررو، کریستین رومرو، مایکی فن دی وان و بن دیویس در خط دفاع حضور داشتند.

پیرو هوبرگ و رودریگو بنتانکور دو هافبک دفاعی تاتنهام بودند و تیمو ورنر، جیمز مدیسون و دژان کولوسفسکی پشت سر سون هیونگ مین بازی کردند.

تاتنهام در 5 بازی قبلی خود 2 شکست، 1 تساوی و 2 پیروزی به ثبت رسانده است و به خصوص شکست 4-0 هفته گذشته مقابل نیوکاسل شوک بزرگی برای تیم حاضر در لیگ قهرمانان اروپا بود.

2016121

همه تحت تاثیر ضربات آزاد

25 دقیقه ابتدایی بازی یک دوره پرماجرا بود، اما این ماجراها بیشتر تحت تاثیر ضربات آزاد بود تا جریان فعال بازی.

در واقع در مرحله خلق بازی، موقعیت خاصی ایجاد نشد، بلکه چند اتفاق مهم روی ضربات ایستگاهی رخ داد که بر نتیجه مسابقه نیز تاثیر گذاشت.

در دقیقه 15، کرنر ساکا در تیرک نزدیک توسط هوبرگ قطع شد و هافبک دانمارکی توپ را به صورت اریب وارد دروازه تاتنهام کرد: 1-0 آرسنال با گل به خودی هوبرگ.

دقایقی پس از این گل، تاتنهام دو ضربه آزاد غیرمستقیم دریافت کرد که هر دو با ضربه سر رومرو قطع شد و تاتنهام را در آستانه گل تساوی قرار داد.

ضربه دوم رومرو به تیر افقی دروازه برخورد کرد و دیوید رایا، دروازه بان آرسنال، خوش شانس بود که گلی به ثمر نرساند.

آرسنال تحت تاثیر مالکیت توپ در اطراف محوطه جریمه تاتنهام دوباره مرتکب اشتباه شد و در دقیقه 23 ضربه آزاد غیرمستقیم تاتنهام در موج دوم، ون دی وان، مدافع هلند را روی توپ پشت سر گذاشت. آرسنال یک. خط دفاعی و ضربه او گل بود. این گل در بررسی ویدیویی مردود اعلام شد زیرا مدافع تاتنهام فقط چند سانتی متر در آفساید بود.

پنالتی برای تاتنهام؟ نه، گل برای آرسنال

شکل بازی تاتنهام در زمینه مالکیت و گردش توپ، یعنی در فاز هجومی نیمه اول، به وضوح بهتر و منسجم تر از آن چیزی بود که آرسنال به عنوان کار تیمی با توپ نشان داد، اما در دقیقه 27 در همان دقیقه، آرسنال در یک ضد حمله نشان داد که انتقال دفاع در مسابقات چقدر تعیین کننده است. ضد حمله ای که ساکا را از میانه میدان در موقعیت خوبی قرار داد و در نهایت ضربه پای چپ این وینگر راست جوان از داخل محوطه جریمه به گل دوم تبدیل شد.

2016123

این گل در حالی به ثمر رسید که بازیکنان تاتنهام اصرار داشتند لحظاتی قبل از شروع ضدحمله آرسنال، کولوسوفکی در محوطه جریمه این تیم خطا شده و در واقع به جای گل آرسنال، تاتنهام باید زودتر پنالتی می گرفت. ادعایی که پس از تماشای فیلم به صورت اسلوموشن چندان هم بی دلیل به نظر نمی رسید.

گوشه ای دیگر؛ گل سوم با ضربه دوم به سمت دروازه

سرنوشت بازی در نیمه اول باز هم تحت تاثیر ضربه ایستگاهی قرار گرفت و این بار کرنر آرسنال از سمت چپ باز هم به محوطه نزدیک به خط دروازه تاتنهام فرستاده شد و این بار هاورتز با ضربه سر گل سوم آرسنال را به ثمر رساند.

با این کرنر مشخص شد که آرتتا تصمیم به ارسال پاس به فضای نزدیک به بدن گولیلمو ویکاریو، دروازه بان ایتالیایی تاتنهام دارد.

آمار عجیب و نامتناسب با نتیجه پایان نیمه اول؛ 72 درصد مالکیت توپ برای تاتنهام، 8 شوت از این تیم بدون شوت به سمت دروازه و از طرفی تنها 2 شوت به سمت دروازه برای آرسنال اما 3 گل زده شد.

تاتنهام در پایان نیمه اول این دیدار به رکورد 7 گل خورده در 135 دقیقه پایانی مقابل نیوکاسل و آرسنال رسید. آمار فاجعه بار تاتنهام در مقطعی بسیار مهم از فصل.

هفت پنالتی برای تغییر سرنوشت کافی نبود

سرمربی تاتنهام که در پایان نیمه اول به دلیل مصدومیت مجبور به تعویض ورنر با په‌په سار شده بود، نیمه دوم را با یک تعویض دیگر آغاز کرد و این بار ریچارلیسون را به جای جیمز مدیسون به میدان فرستاد تا به میدان برود. از تیمش توهین آمیز تر

در جریان بازی باز هم شاهد مالکیت توپ تاتنهام و البته ضد حملات آرسنال بودیم. تیمی که عادت ندارد در این شرایط قرار بگیرد.

یک دقیقه پس از ارسال گابریل مارتینلی به سمت چپ در ترکیب آرسنال به جای تروارد، دروازه بان آرسنال مرتکب اشتباه بزرگی شد و در ابتدای بازی توپ را به رومرو داد. خطایی که باعث شد مدافع آرژانتینی تاتنهام به راحتی گل اول تیمش را به ثمر برساند.

2016125

از این نقطه به بعد، آرسنال برای حفظ برتری خود تحت فشار شدیدی قرار داشت. بازی دیگر از نظر تاکتیکی پیچیده نبود. تیمی بود که برای حفظ شانس پیروزی، دور از سبک همیشگی خود بازی می کرد و بیشتر به دفاع فکر می کرد تا مالکیت توپ.

از سوی دیگر حملات پرفشار تاتنهام که پس از بررسی ضربه سنگین رایس به دیویس، در دقیقه 86 منجر به پنالتی شد. شوت رایس قصد داشت توپ را بزند اما دیویس یک لحظه زودتر به توپ رسید و رایس به جای توپ به پای مدافع تاتنهام برخورد کرد.

اگرچه سون شانزدهمین گل خود در فصل جاری لیگ برتر را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند، اما این گل تغییر چندانی در سرنوشت مسابقه ایجاد نکرد. دیداری که در نیمه اول تکلیفش مشخص بود.

5 گل از 5 شوت در چارچوب
نکته جالب آماری در پایان بازی این است که تاتنهام 14 شوت زد و آرسنال 9 شوت زد اما تاتنهام فقط 2 شوت در چارچوب زد و هر دو شوت گل شد و آرسنال فقط 3 شوت در چارچوب زد و 3 گل زد. یکی از آنها این یک گل خودجوش بود.

آرسنال در روزی که اتفاقات فوتبالی هم به سود آنها بود 80 امتیاز گرفت و با یک بازی بیشتر از منچسترسیتی با 4 امتیاز بیشتر از این تیم در صدر جدول باقی ماند.

حالا سیتی برای بازگشت به صدر جدول باید دو بازی کمتر از آرسنال برد.

رقابت برای قهرمانی لیگ به سیتی و آرسنال محدود می شود و به نظر می رسد این رقابت سنگین تا هفته پایانی ادامه داشته باشد.

تاتنهام اکنون در دو بازی متوالی 7 گل به ثمر رسانده، 2 شکست سنگین را متحمل شده و البته تا حدودی برای حفظ رتبه پنجم خیالشان راحت شده است و هنوز شانس زیادی برای رسیدن به رده چهارم دارند.

منبع: بی بی سی

مجله اخبار فوتبال خارجی