چگونه لیورپول 7-0 منچستریونایتد را شکست داد: نقش گاکپو، هافبک باکس و دفاع عمیق – لیورپول اف سی

لیورپول با شکست 7-0 منچستریونایتد در آنفیلد انتظارات را زیر پا گذاشت، اما دقیقا چگونه عملکرد تاریخی خود را به دست آورد؟

یکی از ویژگی های تحسین برانگیز یورگن کلوپ رویکرد او به رهبری است.

وقتی تیم خوب بازی می کند، بیشتر به کادر او بستگی دارد، بازیکنان – همه به جز او. وقتی تیم ضعیف عمل می کند، کاملاً تقصیر اوست.

در این فصل، کلوپ به عنوان یک نتیجه، ضربه های زیادی زده است. بخش آوازی از طرفداران، علیرغم چندین نتیجه ویرانگر، به استفاده مداوم از ترکیب 4-3-3 پایان داده است.

گاهی اوقات کلوپ در ذهن هواداران نماینده یک مایک باست آلمانی دیوانه است که فریاد می زند ‘4-3-f***ing-3!’.

اما از آنجایی که تغییر ترکیب کلوپ بود که منجر به پیروزی معروف مقابل منچستریونایتد شد، بیایید به او گل بدهیم و بررسی کنیم که چگونه این کار را انجام داد.

در جعبه چیست؟

لیورپول، انگلیس - یکشنبه، 5 مارس 2023: ترکیب بازیکنان لیورپول قبل از بازی لیگ برتر اتحادیه فوتبال بین باشگاه لیورپول و منچستریونایتد در آنفیلد.  کاپیتان (LR) جردن هندرسون، دروازه بان آلیسون بکر، فابیو هنریکه تاوارس 'فابینیو'، ابراهیما کوناته، اندی رابرتسون، ویرجیل فن دایک، هاروی الیوت، کودی گاکپو، داروین نونیز، ترنت الکساندر-آرنولد، محمد صلاح.  (عکس از دیوید راکلیف/تبلیغات)

روند تاکتیکی امسال، خط هافبک باکس است که توسط آرسنال، من سیتی و بارسلونا در میان دیگران به کار گرفته شده است.

ایده این است که یک شکل جعبه در خط میانی با چهار بازیکن ایجاد شود – چه مدافعان کناری معکوس، چه نه ها کاذب یا وینگرهای باریک.

لیورپول با دو “تمام کننده”، مو صلاح و داروین نونز، در موقعیت های گسترده شروع کرد. این به آنها اجازه داد تا دویدن های بیرون به داخل انجام دهند، شبیه به شراکت صلاح با سادیو مانه.

در همین حال، کودی گاکپو و هاروی الیوت – وینگرهای حرفه ای – وارد شدند تا به عنوان شماره 10 عمل کنند. این امر توسط فابینیو و جوردن هندرسون لنگر انداخت و به لیورپول هافبک باکس خود داد.

این به طرز درخشانی با ساختار پرس یونایتد مقابله کرد که باعث می‌شود آن‌ها بازیکن به بازیکن در سراسر زمین بازی کنند.

مدافعان میانی مهاجم حریف را دوبرابر می کنند و یک مدافع کناری را آزاد می گذارند. لیورپول می دانست که اگر بتواند آن مدافع کناری را پیدا کند، یک هافبک باکس می تواند این رویکرد را آشکار کند و موقعیت هایی ایجاد کند.

این را برای گل اول دیدیم. وقتی لیورپول پیشرفت می کند، گاکپو (18) نزدیک به نیمه راه می افتد.

مدافعان میانی یونایتد نمی توانند دنبال کنند و هیچ کس نمی داند چگونه خود را وفق دهد و او را کاملا آزاد می گذارد.

هنگامی که اندی رابرتسون توپ را به دست آورد، مدافع کناری حریف به سمت بالا حرکت می کند تا او را به چالش بکشد. در حالی که نونیز مدافعان میانی را اشغال می کند، گاکپو می تواند به فضای سمت چپ بدود.

فرد می افتد تا بپوشد، اما عرض گاکپو – همراه با دریبل رابرتسون در داخل – او را متحیر می کند.

توپ درخشان رابرتسون، گاکپو را در نیمه چپ پیدا کرد، جایی که او به عنوان وینگر برای پی اس وی آیندهوون پیشرفت کرد.

از آنجا او به راحتی از مدافع پوششی، رافائل واران، گول می زند و یک پایان علامت تجاری را به گوشه ای دور خم می کند.

گاکپو به خوبی با نقش روبرتو فیرمینو سازگار شده است، اما حکمت امضای قرارداد با یک فوروارد ویرانگر و استقرار او در جایی دیگر زیر سوال رفته است.

این تغییر شکل باعث شد لیورپول از تمام نقاط قوت او بهره ببرد.

حملات پایدار

لیورپول، انگلیس - یکشنبه، 5 مارس 2023: آنتونی ماتئوس دوس سانتوس (L) از منچستریونایتد توسط کودی گاکپو از لیورپول در جریان بازی لیگ برتر اتحادیه فوتبال بین باشگاه لیورپول و منچستریونایتد در آنفیلد به چالش کشیده شد.  (عکس از دیوید راکلیف/تبلیغات)

فوتبال در چهار مرحله انجام می شود: حمله، دفاع، انتقال حمله و انتقال دفاعی.

هدف لیورپول و یونایتد ایجاد یک بازی انتقالی برای گلزنی در برابر یک خط دفاعی بی نظم است. اما در این بازی، هافبک های عمقی لیورپول در محوطه جریمه عملکرد بی نقصی در انتقال دفاعی داشتند.

این حملات آنها را تداوم بخشید و مانع از ایجاد حملات یونایتد شد.

گل دوم نمونه خوبی از این موضوع بود. در ابتدا، کازمیرو توپ فابینیو را برای هندرسون مهار می‌کند، اما به جای رها کردن، این دو دو برابر می‌شوند تا فوراً توپ را به دست آورند.

سپس فابینیو آن را روی تیرک عقب می برد، جایی که کات بک صلاح مسدود می شود. اما الیوت برای تصاحب آن توپ شل و حفظ حمله آماده است.

در همین حال، فابینیو به داخل محوطه جریمه ادامه داده و در واقع در کنار گلزن نهایی نونز قرار می گیرد.

اما اگر آن سانتر دفع شده بود، دو بازیکن در لبه محوطه بودند که آماده بودند تا توپ شل شده را جمع کنند و فشار را بالا نگه دارند.

بزرگترین تهدید هجومی یونایتد – انتقال هجومی آنها – هرگز نتوانست به راه بیفتد.

دفاع عمیق

لیورپول، انگلستان - چهارشنبه، 1 مارس 2023: ویرجیل فن دایک از لیورپول در جریان بازی لیگ برتر اتحادیه فوتبال بین باشگاه لیورپول و ولورهمپتون واندررز در آنفیلد.  (عکس از دیوید راکلیف/تبلیغات)

یک کلمه هم در مورد عملکرد لیورپول در فاز دفاعی که به طور قابل درک پس از پیروزی 7-0 مورد توجه قرار گرفته است.

شکست 5-2 مقابل رئال مادرید عدم موفقیت لیورپول در دفاع عمیق را برجسته کرد. اما این بازی نشان داد درس هایی آموخته شده است.

در 1-0، لیساندرو مارتینز با یک توپ عالی، برونو فرناندز را در جناح چپ آزاد کرد. اما لیورپول بلافاصله شش بدن را به محوطه جریمه بازگرداند، سه بازیکن پشت آلیسون دروازه را پوشانده و سه بازیکن توپ را هدف قرار داده اند.

این را با رویکرد ناکارآمدی که علیه مادرید به کار گرفته شد، مقایسه کنید.

ضربه مهار می شود و رابرتسون آن را مانند گل زده جشن می گیرد. با توجه به اینکه بلوک مانع از گل تساوی 1-0 شد، به همین راحتی ارزشمند بود.

و سپس پرچم آفساید به هر حال بالا رفت. بالاخره هنوز لیورپول است.

چگونه همه کار کرد

لیورپول، انگلیس - چهارشنبه، 1 مارس 2023: ویرجیل فن دایک (C) از لیورپول پس از به ثمر رساندن اولین گل در جریان بازی لیگ برتر اتحادیه فوتبال انگلیس بین باشگاه لیورپول و ولورهمپتون واندررز در آنفیلد، با هم تیمی هایش جشن می گیرد.  (عکس از دیوید راکلیف/تبلیغات)

در هر دو فاز دفاعی بازی، ما عمیق ترین هافبک های لیورپول را می بینیم که از خط دفاع حمایت می کنند.

این امر باعث ایجاد اطمینان در بلوک دفاعی شد و امکان سیالیت و چرخش در حمله را فراهم کرد.

این منجر به یک کلین شیت، 6 گل از سه گل جلو، یک پاس گل برای الیوت و بازیکن تعویضی فیرمینو شد که از روی نیمکت گلزنی کرد.

به خصوص یک روز خوب در دفتر برای کلوپ – حالا به روز بعد.

https://www.thisisanfield.com/2023/03/gakpo-klopps-box-midfield-and-a-deep-defence-how-liverpool-beat-man-united-7-0/ منبع: