کالبد شکافی گل جنجالی سپاهان مقابل گل گهر

تاکتیک قو در حال مرگ
در حالی که تصمیم رامین رضاییان برای ادامه بازی بحث های زیادی را به راه انداخته است، این اقدام او مدافعانی دارد. چرا که تاکتیک «قوی در حال مرگ» از دیرباز در فوتبال مورد استفاده قرار گرفته و به یک ابزار تاکتیکی تبدیل شده است. این تاکتیک ساده است: “تظاهر به مصدومیت به منظور مجبور کردن حریف به توقف بازی.”
همه باشگاه ها نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا گاهی در دام این تاکتیک می افتند. اما راه حلی برای آن نیز وجود دارد: اجازه دهید داور تصمیم بگیرد که بازی به دلیل آسیب دیدگی بازیکن متوقف شود. در بیشتر موارد، داوران می توانند ارزیابی و تعیین کنند که چه زمانی بازی باید متوقف شود و بازیکن نیازی به توقف بازی ندارد.
عبدالله عبداللهی داور ملی و فوتبالیست سابق



مجله اخبار فوتبال داخلی


سرویس خبر شماره: 1868259
13 فوریه 1401 @ 9:27 ب.ظ
25.2K امتیاز خبر|

12نقطه نظر

تصمیم داور برای ادامه بازی بد نبود.

آیا داور باید بازی را متوقف می کرد؟
تیم ها و بازیکنان باید خودشان تصمیم بگیرند که به خاطر بازی جوانمردانه به توپ ضربه بزنند یا در چنین موقعیت هایی به بازی ادامه دهند. اگر بازیکنی روی زمین بیفتد، داور فقط در یک مورد بازی را متوقف می کند: “اگر داور فکر می کند که آسیب به اندازه کافی جدی است که نیاز به درمان فوری دارد، باید بازی را متوقف کند. اگر آسیب جزئی است، باید اجازه دهد بازی ادامه پیدا کند. .
در این صحنه دروازه بان آسیب جدی ندید. بنابراین لزومی ندارد که داور بازی را متوقف کند و تصمیم داور برای ادامه بازی اشتباه نبوده است.

1797635

حال این سوال پیش می آید که هرگاه بازیکنی روی زمین می افتد، آیا بازیکنان باید به توپ لگد بزنند و اگر بازیکنی این کار را نکرد آیا این بازی ناعادلانه است؟
باید گفت که از مدت ها قبل فدراسیون جهانی فوتبال به بازیکنان توصیه می کرد در چنین مواقعی (آسیب دیدگی خفیف بازیکنان) بازی را قطع نکنند. بلکه تشخیص جزئی بودن مصدومیت بازیکن و ادامه بازی و یا توقف بازی در صورت آسیب دیدگی شدید به عهده داور است. در واقع فقط یک نفر در زمین است که می تواند تصمیم به توقف بازی بگیرد و آن داور است. در این صحنه داور دلیلی برای توقف بازی و توقف حمله سپاهان نمی دید. چون مشخص بود که این دروازه بان آسیب جدی ندیده است.
اگر بازیکن آسیب دیده تاثیر مستقیمی بر جریان بازی داشته باشد، بازیکنان می توانند به توپ ضربه بزنند و رفتار منصفانه را الگوبرداری کنند. به عنوان مثال، اگر بازیکن مصدوم خط آفساید را پر کرده باشد و تیم مهاجم این فرصت را داشته باشد که بدون نگرانی از آفساید شدن، حمله کند.

1797636

اما بازی جوانمردانه را چگونه تعریف می کنید؟
این احتمالا سخت ترین سوالی است که می توان پرسید. اما می توان آن را به عنوان یک توافق داوطلبانه بین دو تیم نه تنها برای رعایت قوانین بلکه برای قدردانی و احترام به حریف توصیف کرد.

در روزی که اعتراضات به تصمیمات داوران در لیگ برتر به تب و تاب رسیده بود، در بازی سپاهان و گل گهر نیز شاهد اتفاقی جنجالی بودیم. اما شخصیت اصلی این جنجال داوری نیست که رامین رضاییان بود.

کالبد شکافی گل جنجالی سپاهان مقابل گل گهر

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، وی در صحنه گل اول تیم سپاهان در جریان درگیری بازیکن گل گهر با رامین رضاییان مدافع گلگهر در میانه میدان به زمین افتاد و بازیکن سپاهان بدون توجه به این اتفاق به بازی ادامه داد و با یک گلوله ادامه داد. پاس به شهریار مقانلو تیم سپاهان گل اول را به ثمر رساند. پس از این لحظه است که بازیکنان تیم گل گهر به شدت به رضاییان اعتراض می کنند و بازی برای دقایقی متشنج می شود.
صحنه ای که به بازی جوانمردانه و سوءتفاهم های انسانی مرتبط است.

آیا رامین رضاییان رفتار ناشایستی انجام داد؟
از یک طرف قوانینی برای بازی فوتبال و سایر ورزش ها وجود دارد، اما از طرف دیگر بازی جوانمردانه نیز وجود دارد که فراتر از اجرای صرف قوانین بازی است.