یک وکیل دادگستری در گفت و گو با خبر اشاره کرد؛ آیا باشگاه ها می توانند به سازمان لیگ شکایت کنند؟



به گزارش خبروژی، کارگروه نظارت بر قراردادهای حقوقی در دستورالعمل خود به باشگاه ها اعلام کرد که تمامی حقوق تبلیغات محیطی را در انحصار خود دارد. البته این تنها بند عجیبی نیست که به میان آمده و قوانین عجیب دیگری نیز وضع شده است که در این زمینه رسول باختر، وکیل ورزشی در گفت و گو با خبروزی از این ابهامات گفت.

باختر ابتدا با یادآوری اینکه این قانون جدید نیست، خاطرنشان کرد: پیش از این در آیین نامه برگزاری مسابقات چنین انحصاری ذکر شده بود اما قانونگذاران در بخشنامه جدید خود جزئیات بیشتری را منتشر کردند و به نظر می رسد راه کوچکی برای دستیابی باشگاه ها وجود دارد. این. راه دستیابی به تبلیغات محیطی بسته است.»

او همچنین درباره اینکه سه فصل پیش استقلال توانست این انحصار را از بین ببرد، پاسخ جالبی هم دارد: «اگر استقلال در آن سال توانست از این تجارت منتفع شود، به لطف فشار و روشی بود که مدیریت این باشگاه در پیش گرفت. نمی دانم چرا ادامه پیدا کرد، متأسفانه بسیاری از باشگاه ها به دلیل اینکه ظرفیت جذب اسپانسر را ندارند، به دنبال آن نیستند از تنش، هرچند باورنکردنی است که یک تیم استادیوم را اجاره کند و در آنجا بازی کند، اما پول تبلیغات را به سازمان لیگ بدهد!

این وکیل ورزشی درباره اینکه اگر باشگاه های لیگ برتری متحد شوند و در این باره به فیفا شکایت کنند، چه اتفاقی می افتد، گفت: مشکل اینجاست که فیفا سازوکاری برای رسیدگی به این شکایات ندارد، زیرا اساساً این یک مشکل نادر در دنیای فوتبال است. تیم هایی که قصد دارند حقوق خود را احقاق کنند، باید به فیفا اعتراض کنند، در این صورت احتمالاً به فدراسیون ایران می نویسند تا در این مورد شفاف سازی کنند.

باختر همچنین درباره بخش دیگری از اساسنامه جدید که باشگاه ها را از عقد قرارداد با بازیکنان بالای 30 سال منع می کند، گفت: این یکی از آن قوانین خنده دار است، مدیران به جای اینکه محدودیتی برای بازیکنان تعیین کنند، باید این محدودیت ها را رعایت کنند. از حضور آنها، چنان ضربات آسیب پذیر و قراردادهای نجومی می بندند که زیر مجموعه ها نمی توانند از عهده تعهدات ایجاد شده برآیند».

بیشتر بدانید: قانون عجیب در ایران; سازمان لیگ حقوق تبلیغات را در انحصار خود درآورد



سرویس داخلی اخبار فوتبال