50 میلیارد از درآمد پرسپولیس از بین رفت!



هفته گذشته باشگاه پرسپولیس از عقد قرارداد با شرکت ایرانسل خبر داد و با افشای این قرارداد در سامانه کدال اعلام کرد که این قرارداد اسپانسری در مدت یک سال 120 میلیارد درآمد مالی برای ارتش سرخ به همراه دارد.

نکته حائز اهمیت این است که رقم 120 میلیارد مدنظر پرسپولیس در حالی است که پیش از آن بودجه ایرانسل برای مسئولیت اجتماعی در ورزش برای سال جاری 130 میلیارد تومان اعلام شده بود و این موضوع سوالاتی را در اذهان هواداران پرسپولیس و فوتبالدوستان ایجاد کرده بود. . .

به نظر می رسد باشگاه پرسپولیس نتوانسته حق تبلیغات محیطی فصل جاری را بگیرد و این حق به سازمان لیگ داده شده است.

چهار سال پیش تبلیغات محیطی منبع درآمدی برای سازمان لیگ بود اما با درخواست پرسپولیس و استقلال برای اعطای حق تبلیغات محیطی، سازمان لیگ این امتیاز را به دو باشگاه ارغوانی اعطا کرد. اما این موضوع با جنجال های فراوانی همراه شد و دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نتوانستند آن طور که می خواستند کار خود را پیش ببرند و همیشه سایه مشکلات مرتبط با اقدامات سازمان لیگ را بر سر داشتند.

نکته جالب اینجاست که حتی در زمان اعطای حق تبلیغات محیطی به پرسپولیس و استقلال، سازمان لیگ 30 درصد سهم خود را دریافت کرد. یعنی اگر دو باشگاه از هر بازی خانگی 10 میلیارد درآمد داشتند، 3 میلیارد به سازمان لیگ می دادند، 2 میلیارد به اجاره ورزشگاه آزادی می رفت و دلال هم حدود 25 درصد سهم خود را می گرفت. که درآمد کل پالشپوها به کمتر از 3 میلیارد خواهد رسید.

سازمان لیگ سال گذشته برای هر مسابقه 1000 تا 2000 ثانیه تبلیغات محیطی به پرسپولیس داد و شیرهای سرخ تمام فضای خود را به ایرانسل فروختند و 20 میلیارد تومان برای 15 مسابقه در اقامتگاه دریافت کردند. یعنی برای هر مسابقه حداکثر 33 دقیقه و حداقل 16 دقیقه تبلیغات محیطی داشتند.

باشگاه پرسپولیس فصل گذشته 110 میلیارد از ایرانسل دریافت کرد که 90 میلیارد آن مربوط به تبلیغات پیراهن و 20 میلیارد آن مربوط به تبلیغات محیطی بود که اگرچه کفاف هزینه های باشگاه را پرداخت نکرد، اما مهمترین منبع درآمدی باشگاه به حساب می آمد. .

باشگاه پرسپولیس در این فصل با موفقیت تبلیغات پیراهن را از 90 میلیارد به 120 میلیارد رساند، اما به دلیل از دست دادن حقوق تبلیغات محیطی، درآمد بیشتری را برای خود از دست داد.

باشگاه پرسپولیس امیدوار بود نیمی از تبلیغات محیطی فصل جاری را در اختیار بگیرد و درآمد خود را از فروش تابلوهای ورودی به 170 میلیارد تومان برساند اما این امر به نتیجه نرسید و در نهایت نشد.

حالا پرسپولیس که 400 میلیارد تعهدات پرداختی به بازیکنان و مربیان خواهد داشت و احتمالاً 100 میلیارد هزینه اضافی به آن اضافه می شود، باید دید مدیریت خود را چگونه پیش خواهد برد.



سرویس داخلی اخبار فوتبال