این همه شانس قهرمانی و بقا در لیگ برتر ایران/ شانس ماندن خوزستانی ها و نساجی ها چقدر است؟



در آستانه آغاز هفته بیست و ششم رقابت ها دو تیم بالای جدول برای قهرمانی و 4 تیم انتهای جدول برای بقا می جنگیدند. استقلال و پرسپولیس دو مرکز پرطرفدار پایتخت با یک امتیاز اختلاف در صدر جدول رده بندی و به لطف فاصله 8 و 7 امتیازی با سپاهان در رده سوم، عملا خود را تنها یک مانع می دیدند. در قهرمانی و حتی روی کاغذ شانس قهرمانی سپاهان به کمتر از 10 درصد رسیده بود.

حالا که 12 امتیاز از این فصل باقی مانده و با توجه به تفاضل گل مساوی استقلال، پرسپولیس و سپاهان با عدد 21، سپاهان تنها باید در 4 بازی باقی مانده پیروز شود و منتظر سه شکست و یک بازی بدون هیچ یک از مغربی های تهران باشد. قهرمان شدن، اتفاقی جدا دور از انتظار و تصور است.

اما تکلیف رقابت در انتهای جدول و جنگیدن برای بقا به همان اندازه که در بالای جدول است مشخص و محدود به دو تیم نیست. پیش از شروع دیدارهای این هفته صنعت نفت با 16 امتیاز در رده آخر قرار گرفت. استقلال خوزستان 21 امتیازی شد و در رده پانزدهم، نساجی و فولاد 22 امتیازی شدند و نساجی به لطف بهترین تفاضل گل در رده سیزدهم قرار گرفت. این یعنی سه تیم خوزستانی در سه رده انتهایی رده بندی ….

البته روی کاغذ پیکان با 25 امتیاز همچنان در خطر سقوط قرار داشت، اما همانند شانس قهرمانی سپاهان، شانس سقوط خودروسازان نیز از نظر درصدی تک رقمی است.

اما این هفته با باقی ماندن نتایج، فاصله تیم های بالای جدول بیشتر شد. استقلال و پرسپولیس بردند و سپاهان تا اینجای کار به تساوی رسیدند، اختلاف تیم سوم با تیم اول دو رقمی است اما اتفاق بزرگتری در انتهای جدول رخ داد.

صنعت نفت با گل خانگی مس را برد. تیمی که از شروع دور دوم با محرم نوید کیا شکست نخورده و حالا آبادانی 19 امتیازی شده است. آنها همچنان در انتهای جدول رده بندی هستند اما فاصله آنها با سه تیم برتر تنها به 3 امتیاز در یک بازی رسیده است.

فولاد این هفته با دو گل مغلوب تراکتور شد. همچنین تا اهواز یک پله سقوط کرده و با 22 امتیاز اکنون در رده پانزدهم قرار دارد. یعنی در جدول فعلی این فولاد و صنعت نفت هستند که به لیگ آزادگان سقوط کرده اند، اتفاقی که هر دو تیم تجربه آن را دارند.

استقلال خوزستان با گلی که در اصفهان به ثمر رساند مقابل سپاهان به تساوی رسید و 22 امتیازی شد و با تفاضل گل بهتر دو پله صعود کرد و جای نساجی را در رده سیزدهم گرفت. خود نساجی در خانه مقابل پرسپولیس شکست خورد و با همان 22 امتیاز در رده چهاردهم قرار گرفت.

اکنون سه تیم با 22 امتیاز در انتهای جدول رده بندی داریم. تفاضل گل استقلال خوزستان منهای 10 و تفاضل گل نساجی منهای 16، تفاضل گل فولاد منهای 21 است، یعنی اگر هر چهار تیم در چهار بازی باقی مانده با یک نتیجه پیروز شوند، فولاد و صنعت نفت سقوط خواهند کرد. .

اما مثل این هفته با نتایج باقیمانده فولاد و نساجی، این رقم یک پله پایین آمد و استقلال خوزستان دو پله صعود کرد، در هفته های آینده هم ممکن است اتفاقی بیفتد. صنعت نفت می تواند با کسب پیروزی و در صورت شکست دیگر فولاد – چون تفاضل گل هر دو تیم منهای 21 است – پس از هفته ها از قعر جدول جدا می شود و جای خود را به اهوازی می دهد. .

و البته این قانون همچنان برای استقلال خوزستان و نساجی پابرجاست. آنها در صورت شکست احتمالی دیگر و با پیروزی صنعت نفت نیز با این تیم امتیاز خواهند گرفت. همانطور که پیکان با 25 امتیاز حاشیه ایمنی ندارد و تنها با سه تیم دنباله دار 3 امتیاز فاصله دارد که در صورت پیروزی از بین می رود و بازنده سازندگان می شود.

پیکان هم تفاضل گل منفی 10 دارد یعنی در تفاضل گل با استقلال خوزستان برابری می کند و فارغ از نتیجه ای که خوزستان ببازد و استقلال ببرد جایگاه این دو تیم عوض می شود. اگر به میز دور دوم نگاهی بیندازیم، می بینید که شاگردان پورموسوی و عنایتی هر دو در نیم فصل دوم نتایج و امتیازات بسیار بهتری نسبت به دور اول کسب کردند، پس هر اتفاقی ممکن است بیفتد!

بیشتر بخوانید: او با تکرار نتایج دور شد. استقلال قهرمان می شود یا پرسپولیس؟



سرویس داخلی اخبار فوتبال