بازی ایران در بدترین زمین چمن آسیا!


سرویس خبر شماره: 2010678
7 آوریل 1403 ساعت 04:27
18.1 هزار |

12نقطه نظر

در هیچ کجای عشق آباد سیگار نکشید

شاید یکی از سخت ترین کارها در دنیا اطلاع از وقایع جاری در ترکمنستان باشد. چیزی شبیه به آنچه در کره شمالی اتفاق می افتد!

بازی ایران در بدترین زمین چمن آسیا!

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، تیم ملی فوتبال ایران پس از 9 سال به مصاف همسایه شمال شرقی خود می رود و به اولین پیروزی خود در خاک ترکمنستان دست می یابد. کشوری که نزدیک به 8 میلیون جمعیت آن اسب سواری و انواع کشتی را به هر ورزش دیگری از جمله فوتبال ترجیح می دهند.

پیش از بازی برگشت ایران و ترکمنستان از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی 2026 و با توجه به فاصله زیاد کیفیت فنی دو تیم، شاید بحث در مورد این سوالات چندان جالب نباشد، هرچند سابقه تقابل بین دو تیم نشان می‌دهد که قلعه‌نوی و شاگردانش احتمالاً بازی آسانی مقابل میزبان خواهند داشت، اما نخواهند داشت، اما شناخت کشوری با ویژگی‌های ترکمنستان قطعا جالب خواهد بود. به خصوص اگر بدانیم که اطلاعات این نقطه جغرافیایی بسیار نادر و تقریبا غیرقابل جستجو است!

2004279

صفت پرسپولیسیک تردید بزرگ در مورد پایتخت ترکمنستان
در هیچ یک از متون معتبر تاریخی و ادبی، اشاره ای به عشق آتشین اعم از عاشق و معشوق و مادر و فرزند و حتی سرباز و دیار (مثل آرش کمانگیر) در این منطقه جغرافیایی دیده نمی شود، که البته از نظر هنری و بویژه موسیقی بومی جایگاه قابل توجهی دارد. این اتفاق نیفتاد.

از زمان فتح ترکستان توسط امپراتوری روسیه، این شهر که در 21 سپتامبر 1881 به موجب عهدنامه آهال با ایران، رسماً به روسیه پیوست، اسخ آباد نام گرفت. این نام تا سال 1919 باقی ماند.

کمتر از صد سال است که عشق آباد با این نام شناخته می شود. تنها 2 سال پس از تغییر نوشتار آنها از حروف فارسی-عربی به لاتین! (شاید تعجب کنید اگر بدانید که افراد مسن در این کشور زبان فارسی را از روی قلب می دانند، اما با تغییر خط رسمی، اکنون آنها را بی سواد می دانند.)
جالب ترین قسمت ماجرا این است که حتی در منابع روسی هم آمده است که نام پایتخت ترکمنستان از زبان فارسی گرفته شده است! در واقع همانطور که از شواهد تاریخی مستقل استنباط می شود، نام این شهر از نام اشک اول (سلسله اشکانیان) گرفته شده است. موضوعی که روس ها و حتی ترکمنستان قبل و بعد از استقلال از آن استقبال نمی کنند و از آن به عنوان آشغال یاد می کنند.

2004280

صفت پرسپولیسدر زمین چمن مصنوعی ورزشگاه عشق آباد برگزار شد
مشکلی که امیر قلانوی در نشست خبری قبل از بازی مطرح کرد، بازی در زمین چمن ورزشگاه دوم ترکمنستان است. البته دومی از نظر کیفیت. چرا که بازی فردا در زمینی برگزار می شود که از نظر زیبایی، فنی و حتی کیفیت پایین تر از ورزشگاه المپیک پایتخت ترکمنستان است. در مقایسه چیزی شبیه به دو ورزشگاه سامان و امام رضا در مشهد! با این تفاوت که بازی روی چمن مصنوعی کار را برای تیم ملی سخت می کند. چمن مورد انتقاد بازیکنان و کادر فنی ازبکستان.

در حالی که ظرفیت سالن برگزاری مسابقات فردا 20 هزار نفر است و به دلیل پذیرایی اجباری احتمال می رود ظرفیت آن پر شود و ظرفیت پذیرش 30 هزار تماشاگر را داشته باشد.

اما ترکمن‌هایی که انصافاً از نظر مهمان‌نوازی با هموطنانمان برابری می‌کنند، پس از تعطیلات دو روزه نوروز برای تماشای بازی ایران به ورزشگاه می‌آیند، آن هم در شرایطی که خبری از عکس‌ها و خبرهای ویژه خبری نیست. کنفرانس سرمربی این کشور منتشر نشده

سر پیچدر نهایت توجه داشته باشید که اگر موفق به اخذ ویزای ترکمنستان و سفر به این کشور شدید، سیگار کشیدن در معابر عمومی، پارک ها و اماکن عمومی تحت پوشش دولت ممنوع بوده و جریمه خواهد شد. همچنین مهمانی و مهمانی در محل سکونت بعد از ساعت 23 ممنوع بوده و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

مهدی بچکی

مجله اخبار فوتبال داخلی