خیابان و تصحیح یک خطای تاریخی روی عابدزاده


سرویس خبر شماره: 2019708
18 مه 1403 در 10:35 ق.ظ.
22.1 هزار |

8نقطه نظر

دهداری نه، عسگرزاده او را به تیم ملی برد

جواد خبانی در یادداشتی ویژه برای مجله اخبار فوتبال، غفلت تاریخی در تاریخ نگاری فوتبال ایران را برجسته کرد.

خیابان و تصحیح یک خطای تاریخی روی عابدزاده

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، با اکران فیلم پرویز خان، صحبت از نسلی از ملی پوشان است که به لطف پرویز دهداری راه سربلندی را پیدا کردند، فیلمی که اگرچه چندان به تاریخ وفادار نبود، اما اثر مثبتی را رقم زد. تلاش برای روایت داستان از فوتبال ایران.
اما نکته مهم مستندات چگونگی کشف احمدرضا عابدزاده است که چندان صحت ندارد. جواد خبانی گزارشگر و پژوهشگر فوتبال ایران در یادداشتی این ماجرا را دقیقا توضیح می دهد:

*در همان روزی که فینال جام باشگاه های تهران بین شاهین و استقلال برگزار شد، 2 دی ماه 1392، بهروز سحابا از ریاست فدراسیون فوتبال و نصرالله سجادی مدیر کل فیزیک آموزش و پرورش مدارس سراسر کشور برکنار شدند. او به دستور اسماعیل داودی به ساختمان قدیم فدراسیون در ورزشگاه ملی رفت تا ایده جدیدی را در فوتبال ایران مطرح کند..

با گذشت دو هفته از این فینال، رقابت های دور اول لیگ قدس کشور به پایان رسید و دو تیم تهران الف و تهران ب که در واقع بازیکنان استقلال و پرسپولیس بودند در دو تیم انتخاب شدند. آنها در مرحله نیمه نهایی تیم های مازندران و خوزستان را شکست دادند. و روز جمعه 11 بهمن 1364 در ورزشگاه آزادی به میدان رفتند که به تساوی یک بر یک رسیدند و ضربات پنالتی تیم قهرمان را مشخص کرد که تهران الف بود.

محمد پنجعلی و ناصر محمدخانی در این دیدار غایب بودند زیرا روز قبل به همراه تیم منتخب آسیا در دوحه به مصاف تیم ملی مجارستان رفتند که اروپایی ها با نتیجه 3 بر صفر به برتری رسیدند.. تنها سه روز از فینال لیگ قدس گذشته بود که ورزش ایران شوکه شد و ناگهان اعلام شد اسماعیل داودی شمسی توسط نخست وزیر ایران برکنار شده و احمد درگاهی در راس سازمان تربیت بدنی ایران منصوب شده است. به ریاست جمهوری

نکته مهم و قابل درک در سال 1364، حضور بازیکنانی بود که برخی از آنها در مسابقات جوانان ایران در تیم های منتخب استان ها حضور داشتند، برخی در مراسم بزرگداشت روز دانش آموز در سال های 63 و 64 و برخی دیگر هنوز هم حضور داشتند. . آنها در مسابقات باشگاهی در تهران و شهرستانها. حضور در لیگ قدس کشور؛ به عنوان مثال احمدرضا عابدزاده در مسابقات جام روز دانشجو که در آبان ماه 1395 در تهران برگزار شد، دروازه بان جوانان اصفهان بود و با تیمش قهرمان باشگاهی اصفهان شد و حالا در تیم ملی اصفهان در لیگ قدس، جایگزین دروازه بان معروف شد. رسول گربکندی. این شهر شده بود.

2019196
روز پنجشنبه 3 بهمن 1364 احمد عابدزاده در تیم ملی حضور داشت.

سایر چهره ها: پیروز جغتاپور، حسین مسگر ساروی، نادر دست نشان و مهران نجفی (مازندران)، فرزاد آحک پور، سیاوش بختیاری زاده و سیامک رحیم پور (خوزستان)، سیروس تهیتران، امید هرندی (گیلان)، کریم باوی، نادر و مراحمیت زاده و نادر میراهمیتیان. زاده، نادر محمد خانی، مجتبی محرمی، مهدی ابطحی، حسن انصاری فر (تهران)، محمد اعظم (مشهد)، احد شیخ لاری و امیر داداش ضیایی (آذربایجان شرقی) و…

همه این بازیکنان به اردوی تیم های منتخب یا ملی رفتند. مربی پرتلاش و خوش آتیه ای که این بازیکنان را از مسابقات جوانان و لیگ قدس انتخاب و برای اولین بار به بازیکنانی خوش آتیه و با انگیزه تبدیل کرد، فریدون عسگرزاده بود که در سال 1364 به عنوان مربی تیم ملی فوتبال انتخاب شد. فدراسیون بهروز، سحابا کار کرد.

نام فریدون فریدون عسگرزاده کمتر در تاریخ فوتبال ایران به چشم می خورد چرا که اهل مصاحبه و جنجال نبود و در سلامت کامل کار می کرد. او همچنین ویژگی های اخلاقی و انضباطی بسیار خاصی داشت.

عسگرزاده در فوریه 2014 فهرستی متشکل از 66 بازیکن را برای حضور در اردوی تیم ملی فوتبال ایران اعلام کرد. بهروز سحابا در دوران ریاست جمهوری خود اقدام به برگزاری مسابقات دوستانه با تیم باشگاهی دینامو درسدن آلمان شرقی و مسابقات ویژه بزرگداشت دهه انقلاب با شرکت سوریه، لهستان، غنا، پاکستان و رومانی در بهمن 1393 در تهران کرد. بگذارید ایران به فیفا ثابت کند که می تواند میزبان مسابقات بین المللی باشد.

تلاش او باعث شد تا این مسابقات در تهران به ریاست نصرالله سجادی برگزار شود.. در اولین بازی در 25 بهمن 1364 در حضور 15000 تماشاگر تیم ملی ب میزبان دینامو درسدن آلمان شرقی بود و دو تیم به تساوی 0-0 رسیدند. جغتاپور که در لیگ قدس خوش درخشیده بود، دروازه بان اصلی این تیم بود و احمدرضا عابدزاده روی نیمکت نشست و سپس بازی بعدی را مقابل رومانی انجام داد. و صفحه ی تمیز آیا این درست نیست که دیگران (پرویز دهداری) او را کشف کردند و در محله های اصفهان به دنبال خانه او بودند.

2019203
در فیلم پرویزخان صحنه ای هست که دهداری و رسول کربکندی عابدزاده را از زمین اصفهان کشف می کنند که صحت ندارد.

در تیم ب نیز حسین مسگرسراوی، مهدی ابطحی، امیر قلعه نویی، مجید نامجو مطلق و کریم باوی حضور داشتند. برای عسگرزاده نشان دهید که برای آینده فوتبال ایران به جوانان زیادی فکر می کند. چهره معروف تیم درسدن در این منطقه این ماتیاس سامر بود که بعدها به یکی از ستاره های فوتبال آلمان تبدیل شد و قهرمان اروپا شد..

دو روز بعد در هجدهم بهمن ماه تیم ملی الف به مصاف آلمانی ها رفت و این بار 2 بر 2 مساوی شد. 50000 نفر برای دیدن آن آمده بودند. سیامک رحیم پور، سیروس طاهیران، مهران نجفی، مرتضی یکه و محمود پازوکی آنها از چهره های جدید تیم ملی فوتبال بودند که با ایده های عسگرزاده در کنار بهترین بازیکنان ایران به میدان رفتند..

جام بزرگداشت دهه فجر از جمعه 25 بهمن آغاز شد. ایران الف، لهستان، سوریه و پاکستان در گروه اول و تیم های ایران ب، رومانی، غنا و خوزستان در گروه دوم قرار گرفتند. ایران الف با نتیجه 5-0 و 2-0 پاکستان را شکست داد، با لهستان 0-0 مساوی کرد و در ضربات پنالتی 3-1 پیروز شد تا در نیمه نهایی به مصاف غنا برود.
تیم ب ابتدا خوزستان را شکست داد و سپس 3 بر صفر غنا را شکست داد. در نهایت با غلبه بر رومانی راهی نیمه نهایی شدند.. لهستان و ایران الف به فینال رسیدند و ضربات پنالتی این بار به سود لهستانی ها به پایان رسید و ایران در ضربات پنالتی با نتیجه 5 بر 2 بازی را 2 بر 2 واگذار کرد و جام فجر به تیم یو لهستان رسید. 21. تیم ملی.

2019202

با وجود حضور خوب تیم ملی فوتبال در جام گرامیداشت دهه فجر که در بهمن 1364 صورت گرفت، در حالی که در بهار 1365، به گفته نصرالله سجادی، رئیس فدراسیون فوتبال، فریدون عسگرزاده برکنار شد. پرویز دهداری را به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی کنید. شکی نیست که رئیس هر سازمانی حق تعیین و انتخاب افراد تحت حمایت خود را دارد. اما چرا دلیل برکناری مربی موفقی که بدون درگیری و جنجال، نسل جدیدی را در کنار قدیمی ها به میدان فرستاد، اعلام شد؟

2019197
لیست اعلام شده توسط عسگرزاده در بهمن 64. دو ماه قبل از تصمیم مربیگری دهداری.

چرا عسگرزاده رفت و دهداری چرا آمد؟ آیا عسگرزاده منادی بداخلاقی بود و پرویز دهداری منادی اخلاق و انضباط؟ گروهی از جامعه فوتبال ایران نگران و گروهی دیگر از بازگشت دهداری به فوتبال ملی خوشحال بودند و آرزوی قهرمانی در بازی های آسیایی 1986 سئول را در سر می پرورانند.

آدر نهایت کسانی که نگران بودند درک دقیقی از ذهن دهداری داشتند و می دانستند که در دهه 1340 در کنار عباس اکرامی، مسعود برومند، حسین فخری و حسین سرودی یکی از ارکان اصلی نابسامانی تیم ملی فوتبال و … در آستانه المپیک 1964 توکیو. که اجازه حضور بازیکنان شاهین در تیم ملی را نداد و با همین اتفاق تیم ایران ضعیف و پیشاپیش شکست خورده راهی المپیک شد. این گروه همچنین می دانستند که انحلال باشگاه شاهین به دلیل اختلاف دهداری و اکرامی و زمانی که اتحاد در این باشگاه به دلیل اختلاف نظر در امر آماتوری و حرفه ای به هم خورده است. و پرطرفدارترین تیم تاریخ فوتبال ایران از دست رفت. باز هم او بود که نقش مهمی در اختلافات و درگیری های مربوط به پیکان و ایجاد پرسپولیس داشت.

این گروه نگران بودند که به یاد داشتند پرویز دهداری در آستانه حضور ایران در جام ملت های آسیا 1972 بانکوک و سپس المپیک 1972 مونیخ به دلیل درگیری با مصطفی مکری، رئیس وقت فدراسیون، سرمربی تیم ملی بوده است. ، محمد رنجبر کمک مربی و ناصر حجازی دروازه بان این تیم در مسابقات مقدماتی. او بلافاصله المپیک را ترک کرد و از بانکوک به تهران بازگشت.

از سوی دیگر گروهی که از حضور دهداری در تیم ملی خوشحال بودند، دکترین دهداری با اخلاق و حرفه ای بودن و رعایت مسائل انضباطی در تیم ملی را تضمینی در برابر بازیکنان می دانستند و فکر می کردند او می تواند فوتبال ملی را نجات دهد. اما این تظاهر به انضباط و اخلاق برانگیخته شده است او بازی های آسیایی 1986 سئول، جام ملت های 1988 دوحه، المپیک 1988 سئول و جام جهانی 1990 ایتالیا را از دست داد. و نسل قدیم و جدید تیم ملی از حضور پرافتخار در این مسابقات محروم خواهند شد.

2019201

این دسته از بازیکنان برجسته تقریباً نسل بعدی فوتبال ایران را تشکیل می دادند. نسلی که در بازی های آسیایی پکن قهرمان آسیا شد و دروازه بان آن تیم کسی نبود جز جار احمد عابدزاده.. دروازه بانی که البته اولین زمین بزرگ خود را در دوران دهداری (در بازی با کویت) دید، اما آنقدر با بقیه هم نسلانش تفاوت داشت که نمی توانستیم او را ببینیم!

آبراهام لینکلن گفت: شما می توانید برای همیشه به یک نفر دروغ بگویید و می توانید یک بار به همه دروغ بگویید، اما نمی توانید همیشه به همه دروغ بگویید.

جواد خیابانی

مجله اخبار فوتبال داخلی