رای تحسین برانگیز فدراسیون تاج!


سرویس خبر شماره: 2020109
20 مه 1403 ساعت 4:50 ق.ظ.
380 امتیاز خبر

0نقطه نظر

او در سطح نایب رئیس AFC بود

تصمیم فدراسیون فوتبال در خصوص اتفاقات دیدار پرسپولیس و سپاهان با تمجیدهای زیادی همراه بود.

رای تحسین برانگیز فدراسیون تاج!

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، تصمیم کمیسیون انضباطی فدراسیون فوتبال که شامگاه سه شنبه در اختیار رسانه ها قرار گرفت، نه تنها فضای فوتبال را متاثر کرد، بلکه جامعه ورزش و هواداران را نیز متاثر کرد؛ تصمیمی که امروز سه شنبه در اختیار رسانه ها قرار گرفت. این تصمیم برخلاف قاعده فوتبال و برخلاف ذهنیتی که حداقل هفته گذشته ایجاد شد، گرفته شد.
ماجرا از بازی پرسپولیس و سپاهان شروع شد. دیدار حساس هفته بیست و پنجم لیگ برتر که نتیجه آن قرار بود نقش تعیین کننده ای در معرفی قهرمان لیگ داشته باشد. این دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید اما اتفاقی جنجالی نه در زمین فوتبال که در سکوها رخ داد. دقایقی پس از بازی، فضای مجازی چهره مردی مثله شده را نشان داد که بدون هیچ آموزه اخلاقی به تماشاگران فحاشی می کرد. البته این همه ماجرا نبود، زیرا ویدئوهایی از تنش بین هواداران زن و مرد در جایگاه ها منتشر شد و به سرعت سر و صدای زیادی به پا کرد. این ویدئوها و نه رنگ ها، کل جامعه را تحت تاثیر قرار داد و این سوال کلیدی را مطرح کرد: آیا این نوع رفتارها در استادیوم های فوتبال تکرار می شود و توهین ها عادی می شود؟ اما نگرانی اصلی چیز دیگری بود. آیا با اتفاقاتی که در دیدار پرسپولیس و سپاهان رخ داد، تماشاگران زن فوتبال بار دیگر با مشکل حضور در ورزشگاه ها مواجه خواهند شد؟ طبق معمول فیلمنامه ها نوشته شد. برخی مدعی شده اند که این اتفاق بر اساس خواست گروهی مخالف حضور زنان در ورزشگاه ها برنامه ریزی و اجرا شده و قطعا نتیجه آن حذف دوباره زنان خواهد بود. برخی از حریفان دوباره زمین را خالی دیدند، وحشی شدند و فریاد زدند که حق با ماست و ورزشگاه جای زنان نیست.

2019876

اما در میان تنش ها و شبهاتی که به وجود آمد، کمیته انضباطی تصمیمی دور از تصور گرفت. بر اساس این نظر، فصل آینده دیدارهای خانگی و خارج از خانه پرسپولیس و سپاهان در تهران و اصفهان بدون تماشاگر مرد و با حضور بانوان برگزار می شود. این حکم را می توان بهترین حکم این کمیته در چند دهه اخیر دانست. حکمی که تحسین همگان را برانگیخت. در حافظه تاریخی نسل کنونی درگیر فوتبال، تقریبا اکثر احکام به جریمه و محرومیت منجر می شود و با اعتراض همراه است. اما اگرچه این تصمیم گروهی از مردان را از حضور در 2 دیدار تماشایی محروم کرد اما فعلا مخالفتی وجود ندارد. چون عادلانه و شاید از دید خود مردان این رای به نظر بهترین راه برای دلجویی از زنان توهین شده باشد.
این حکم زنان را به 2 درخواستی که در این چند سال داشته اند می رساند. هر زمان که موانعی برای جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه ایجاد می‌شد، پیشنهاد می‌کردند که یک یا دو مسابقه بدون حضور مردان و تنها با تماشاگران زن برگزار شود. در زمانی که واژه زن و استادیوم تابو شده بود، اندیشیدن و اجرای این ایده و حتی تصور تماشای ورزشگاه بانوان غیرقابل تصور بود.. اما تجربه یک فصل از مسابقات با حضور تماشاگران زن، هرچند شکست خورده، فدراسیون و سایر مسئولان را متقاعد کرده است که برخی از مسابقات بدون حضور مردان و تنها با حضور زنان برگزار می شود. همان اتفاقی که بارها در فوتبال همسایه هایی مانند ترکیه رخ داده است. شاید زنان نمونه بهتری از تماشاگران فوتبال باشند.
در سال های اخیر فوتبال به عنوان یک ورزش مردانه مطرح شده است که فقط مردان اجازه تماشا و اظهار نظر در مورد آن را دارند. حتی در فصلی که سپاهان و پرسپولیس در سکوهای خارج از تهران و اصفهان و به دلیل بی اخلاقی بدون تماشاگر بازی می کردند، هیچکس فکر نمی کرد که تماشاگران زن بتوانند سکوها را پر کنند، چرا که زنان را دور از فوتبال می دیدند، هرچند سال ها زن بودند. تیم ملی فوتبال داشت. اما این تصمیم و البته استقبال پرشور بانوان در مسابقات قهرمانی نشان می دهد که این بازتاب کم کم رنگ خود را از دست می دهد.
حکمی که صادر شد، غیر از زنان، برنده دیگری داشت. فدراسیون فوتبال فدراسیون در سال های اخیر و به خصوص در روزهای اخیر متهم به ضد زن بودن است و دیدار سپاهان و پرسپولیس این شبهه را تقویت کرد که مسئولان فوتبال از محرومیت بانوان با آغوش باز استقبال می کنند اما رای کمیته انضباطی فدراسیون. آنها را تبرئه و به این موسسه منتقل کرد.
حالا می توان پیش بینی کرد و منتظر ماند تا در 2 بازی فصل آینده اتفاق خاصی بیفتد. شاید در این 2 مسابقه ورزشگاه آزادی 100 هزار نفر نباشد و نقش جهان روز آرام تری داشته باشد اما هم زن تجربه جدیدی خواهد داشت و هم فوتبال ایران. از این پس بانوان برای این 2 مسابقه لحظه شماری می کنند.
منبع: همشهری

مجله اخبار فوتبال داخلی