سربازان؛ آدرس دقیق حساس ترین انگیزه/ال کلاسیک سال های اخیر تکلیف را برای خیلی ها روشن خواهد کرد.



در دهه 1930، زمانی که باشگاه‌های فوتبال به تدریج در شهرهای بزرگ ایران مستقر شدند، دوقطبی بودن تهران باعث شد تیم‌ها در شهرهای دیگر نیز مستقر شوند. باشگاه تاج در آن سال ها تقابلی مثال زدنی با باشگاه شاهین داشت، مثل دو مکتب با دو شیوه مدیریتی که در سراسر ایران جوانه زد و تکثیر شد. باشگاه شاهین در نیمه دوم دهه 40 منحل شد، پرسپولیس در تهران میراث شاهین را به دست گرفت و با کمک بازیکنان و هواداران خود جای شاهین را گرفت و در شهرهای دیگر، بزرگترین نام برای این نمونه سپاهان بود.

و کیست که نداند در دهه های بعد، چه در سال هایی که فقط جام حذفی برگزار می شد و چه با تولد لیگ در ایران، تقابل تیم بزرگ اصفهان و دو تیم سرشناس تهرانی همیشه مشخص بوده است. به عنوان لو کلاسیکو فوتبال ایران، همتراز با دربی پایتخت و یک مسابقه همیشه مهم.

دیدار پرسپولیس و سپاهان ربطی به برنامه فعلی و شرایط دو تیم ندارد. مهم نیست چه کسی روی نیمکت هر دو تیم است و چه بازیکنانی لباس های دو تیم را بر تن می کنند، مسابقه در کدام شهر و تحت کدام تورنمنت برگزار می شود، این بازی هر هفته و در هر شرایطی اوج مسابقات است. . اما این بار در سحرگاهی هستیم که انگیزه در آن سر به فلک کشیده است. انگیزه ای برای هر دو تیم و علیرغم آرزوی میلیون ها هوادار هر دو باشگاه که حاضرند هر فصل دست خالی بروند اما در این تک مسابقه پیروز شوند! در بسیاری از ادوار تاریخی، یکی از این دو تیم در شرایط بحرانی قرار گرفته است، اما به ندرت می توان فهمید که هر دو تیم انگیزه یکسانی برای پیروزی داشته باشند.

به میز نگاه کن؛ پرسپولیس با 52 امتیاز دوم و سپاهان با 45 امتیاز در رده سوم قرار دارند. هر دو تیم هر دو در دور اول تا اینجای فصل مشکلات زیادی داشته اند و امتیازهای زیادی از دست داده اند اما ویژگی تیم های بزرگ این است که در همه شرایط عالی می مانند. انگیزه رده بندی پرسپولیس کسب پیروزی در 6 بازی باقیمانده و امید به از دست دادن عنوان قهرمانی مانند بهار گذشته است. بلایی که فصل قبل بر سر سپاهان آمد مقابل ملوان متوقف شد تا پرسپولیس قهرمان شود!

برای سپاهان بعد از شکست‌های متوالی، اکنون روزگار متفاوت است. سرمربی پرتغالی مسلمان شد و سپاهان با حذف استقلال و پرسپولیس به جمع هشت تیم برتر جام حذفی رسید. او در لیگ در دو بازی اخیر متوالی ذوب آهن را در دربی نیمه جهانی و ملوان را در انزلی شکست داد تا با این شش امتیاز امید قهرمانی را زنده نگه دارد. اما نتیجه دور به انگیزه هر دو تیم بستگی دارد. 30 آبان، ورزشگاه سپاهان نقش جهان با گل رضا اسدی، پرسپولیس را شکست داد. پیش از این دیدار دو تیم در مجموع 19 امتیازی شده بودند و مقام های دوم و سوم جدول رده بندی را به خود اختصاص دادند. پس از آن پرسپولیس به رده چهارم سقوط کرد و هفته بعد سپاهان استقلال نیز در صدر جدول رده بندی قرار گرفت.

اما اکنون پرسپولیس با 22 امتیاز در صدر جدول رده بندی قرار دارد و سپاهان با 14 امتیاز در رده چهارم قرار دارد. امتیازاتی که به راحتی از دست تیم اصفهانی گذشت. صحبت از مردان معمولی روی نیمکت و زمین هر دو تیم فایده ای ندارد. رضا اسدی، رامین رضاییان، فرشاد احمدزاده و شهریار مغانلو بازیکنان سابق پرسپولیس هستند که اکنون پیراهن سپاهان را بر تن می کنند و در کنار بازیکنان سابق استقلال، کاوه رضایی، میلاد زکی پور، امید نورافکن، محمد دانشگر و سیاوش یزدانی انگیزه های زیادی مقابل پرسپولیس دارند. به خصوص که سرمربی برزیلی پرسپولیس از آنها به عنوان بازیکنان مورد علاقه خود و نامزدهای بازگشت به پرسپولیس یاد کرد.

البته هنوز مشخص نیست کدام یک از این بازیکنان فرصت حضور در ترکیب اصلی تیم های خود را دارند اما در لیست پرسپولیس در این فصل مسعود ریگی، سروش رفیعی، دانیال اسماعیلی فر، گئورگی گولسیانی، یاسین نیز حضور دارند. سلمانی و عیسی آل کثیر با پیراهن سپاهان. آل کثیر که بازیکن سپاهان بود انگیزه شخصی دو چندانی دارد.

دوئل دو مربی خارجی فوتبال ایران برزیل و پرتغال در نوع خود جذاب و دیدنی خواهد بود. اما هیچ کدام از این دلایل بزرگتر از نام پرسپولیس و سپاهان نگیزه نیست تا این درگیری رودررو توضیح دهد.



سرویس داخلی اخبار فوتبال