فرار لیگ برتر از دو ستاره بزرگ!


سرویس خبر شماره: 1973973
29 اکتبر 1402 ساعت 08:00
3.1 هزار امتیاز خبر|

0نقطه نظر

تهدید شدید موریس و هشدار ملایم خمس;

لیگ برتر پس از یک وقفه طولانی از سر گرفته شده است اما مشکلات مختلف آن همچنان پابرجاست و اجازه نمی دهد کیفیت مسابقات بهتر شود.

فرار لیگ برتر از دو ستاره بزرگ!

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، باشگاه ها با امکانات محدودی برای کسب درآمد وارد رقابت ها شدند اما وقفه های طولانی مدت و مشکلات خارج از زمین اجازه نمی دهد همان کیفیت متوسط ​​را نشان دهند.
بعد از مشکلات مالی که تیم ها در ابتدای فصل با آن مواجه بودند، بزرگترین بحرانی که امروز لیگ برتر را درگیر کرده، کیفیت پایین زمین های چمن است. دیدار این هفته پیکان و پرسپولیس مهر تاییدی بر این بحران بود و دو تیم تهرانی به دلیل کمبود چمن باید بازی خود را در قزوین برگزار می کردند.

پرسپولیس در این دیدار برخی از بازیکنان خود را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت و نمی توان از کیفیت بد چمن ورزشگاه آزادی در مصدومیت آنها چشم پوشی کرد.. در جریان دیدار حساس پرسپولیس – نصر، کیفیت زمین چمن ورزشگاه آزادی فاجعه بار بود و مهدی ترابی و وحید امیری دو ستاره سرخ پوشان در جریان این دیدار مصدوم شدند. زمین چمن این ورزشگاه برای بازی نساجی – الهلال تعمیر شد اما همچنان با شرایط استاندارد فاصله دارد.

1928158

حتی زمین چمن ورزشگاه قزوین هم که ظاهراً وضعیت خوبی دارد، چندان مساعد نیست سروش رفیعی هافبک پرسپولیس پس از پایان بازی در این باره گفت: بازی را خوب شروع کردیم اما متاسفانه شکل زمین همان چیزی بود که فکر می کردیم خوب بود. خطرناک است. این باعث افزایش درصد آسیب دیدگی و خطای بازیکنان می شود.”

دانیال اسماعیلی فرد با تایید صحبت های هم تیمی اش گفت: برای ما عجیب است که در تهران اینقدر بزرگ هستیم و باید در قزوین بازی کنیم، زمین زیبا بود اما شرایط جالبی نبود.

مربیان ایرانی تا حدودی به شرایط این چمن ها عادت کرده اند. آنها مربی تیم های مختلفی بوده اند و می دانند که باید خود را با این شرایط وفق دهند. اما برای مربیان خارجی این کیفیت چمن غیرقابل تصور است و نمی توانند بپذیرند که فوتبال ایران یکی از قطب های آسیا و تیم بیست و یکم رده بندی فیفا، زمین های چمن استانداردی برای برگزاری مسابقات لیگ برتر نداشته باشد.

1927456

خوزه مورایس، سرمربی سپاهان که مصاحبه مفصلی در زادگاهش پرتغال انجام داده، درباره کیفیت پایین چمن ایران گفت: او می‌گوید: «من با سازگاری فرهنگی مشکل زیادی نداشتم، زیرا قبلاً در کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان سعودی کار کرده‌ام. اما مواردی وجود دارد که فکر می‌کردم کمی بهتر باشد. برای مثال باید به وضعیت این کشور اشاره کنم. کشوری که قدرت مالی بالایی دارد نباید چنین مشکلاتی داشته باشد، اما بین کیفیت بازیکنان و کیفیت زیرساخت ها فاصله قابل توجهی وجود دارد، فکر می کنم فوتبال ایران هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارد و امیدوارم شاهد آن باشیم. در آینده ی نزدیک.”

او در بخشی دیگر از این گفت و گو از تمایل خود برای بازگشت فوری به فوتبال پرتغال صحبت کرد. که شاید نشانه ای از نارضایتی او از وضعیت موجود باشد. مهمترین قسمت مصاحبه او ابراز تعجب از مقررات نقل و انتقالات و تعیین سقف بودجه اعلام شده در آستانه شروع فصل جدید و همچنین گلایه صریح از زمین های چمن با کیفیت است. حتی الگوی بازی سپاهان نسبت به فصل گذشته تغییر کرده و مورایس روی توپ های بلند تاکید دارد و این نمی تواند به دلیل کیفیت پایین چمن باشد.

1933238

پاکو خمس دیگر مربی مطرح خارجی است که دو سال است در لیگ برتر فعالیت می کند. سرمربی اسپانیایی تراکتورسازی رک تر از مورایس در نشست خبری پیش از دیدار مقابل شمس آذر اعلام کرد که به دلیل کیفیت پایین چمن حتی می تواند تصمیم به جدایی بگیرد. خمس بر بازی از پشت زمین و مالکیت فوتبال تاکید زیادی دارد و اجرای این ایده در زمین های ناهموار تقریبا غیرممکن می شود.

نظر خمس در مورد شرایط لیگ برتر قابل تامل است: “همه ما دوست داریم قهرمانی ایران پیشرفت کند. فوتبال ایران پتانسیل پیشرفت بسیار خوبی دارد. مثلاً در زمین های بازی می تواند پیشرفت کند و تماشاگران بیشتری را به فوتبال ایران جذب کند. حتی ما خارجی ها هم باید کمک کنیم لیگ ایران بیشتر شود. حرفه ای.”
وی درباره تمرین روز چهارشنبه تیمش در ورزشگاه یادگار امام گفت: احساس می کردم زمین نرم و بی کیفیت است، سال گذشته گفتم باید این چمن را عوض کنیم، گاهی فکر می کنم آیا ارزشش را دارد که در آن بمانم. ایران با این وضعیت نامناسب چمن یا نه؟ زمستان امسال هم مثل پارسال مشکل داریم.”

باشگاه های لیگ برتری حقوق بالایی به مربیان خارجی می پردازند، اما فوتبال ایران به جای بهره مندی از تجربه و نگاه حرفه ای آنها، حتی شرایط اولیه برای برگزاری یک مسابقه استاندارد را ندارد، بنابراین عاجزانه می خواهند تیم خود را رها کرده و بروند.

هر ساله در لیگ برتر هزینه های زیادی برای نقل و انتقالات بازیکنان هزینه می شود اما باشگاه ها حاضر نیستند بخشی از این پول را صرف ارتقای کیفی تجهیزات کنند و فدراسیون و سازمان لیگ به عنوان سرپرست به خوبی به وظایف خود عمل نمی کنند. .

ورزش ایران

مجله اخبار فوتبال داخلی