مقایسه جایگاه تیم ها با دور جدول / استقلال یک امتیاز بیشتر گرفت اما یک پله سقوط کرد / 6 تیم پیشرفت کردند، فولاد در رده پانزدهم یخ زد!


آخر هفته گذشته مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی در شهرهای مختلف برگزار شد. ماهیت جام حذفی باعث حساسیت بیشتر مسابقات می شود به ویژه اینکه تیم بزرگ دیگر تهران در این مرحله حذف شد و هفت نماینده لیگ برتر و همچنین یک تیم از لیگ آزادگان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی رسیدند. حالا با برگزاری دیدارهای هفته بیست و پنجم دوباره جو لیگ برتر داغ می شود. هفته ای که دو فینال بزرگ قهرمانی را در خود جای داده است، دو دیدار پرسپولیس – سپاهان و تراکتورسازی – استقلال که می تواند تا حدود زیادی تکلیف بالای جدول را مشخص کند.

اما حالا که در آستانه 6 بازی پایانی فصل هستیم، بد نیست مقایسه ای کلی بین تیم های پنج و شش بازی اخیر لیگ داشته باشیم. 24 هفته از لیگ 30 هفته ای یا پنج ششم کل مسابقات گذشته و تیم ها 9 بازی در نیم فصل اول و دوم انجام داده اند. با مقایسه جایگاه تیم ها در پایان هفته نهم دور اول و هفته نهم دور برگشت می توان به اطلاعات بسیار ارزشمندی دست یافت که نقشه راه 6 هفته گذشته را در اختیار ما قرار می دهد.

در پایان هفته نهم این تور، استقلال با 20 امتیاز صدرنشین شد. سپاهان و پرسپولیس با 19 امتیاز به لطف تفاضل گل دوم و سوم شدند، گل گهر 16 امتیازی شد و چهارم شد. سه تیم ملاوان، تراکتور و ذوب آهن با 15 امتیاز به دلیل تفاضل گل متفاوت در رده های پنجم تا هفتم قرار گرفتند. شمس آذر و مس با 14 امتیاز و تفاضل گل مساوی به لطف گل های زده در رده های هشتم و نهم و آلومینیوم با 13 امتیاز در رده دهم آخرین تیمی بودند که امتیازات آنها دو رقمی شد. یعنی او در هر بازی حداقل یک امتیاز کسب کرده است.

در بین شش تیم انتهای جدول، سه تیم هوادار، پیکان و صنعت نفت با 7 امتیاز با تفاضل گل در رده های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم قرار گرفتند. نساجی و فولاد 6 امتیازی شدند و در رده های چهاردهم و پانزدهم قرار گرفتند و استقلال خوزستان تنها با 3 امتیاز در انتهای جدول قرار گرفت. اما در دور دوم که تیم ها همدیگر را می شناسند و امتیاز گرفتن خیلی سخت تر است، جالب است که تیم های بالا و پایین نسبت به دور اول امتیاز بیشتری دارند! لیدر هفته نهم دور برگشت 22 امتیاز و آخرین مرحله 5 امتیاز یعنی هر دو 2 امتیاز بیشتر از نمونه مشابه خود در پایان هفته نهم کسب کرده اند!

مقایسه جایگاه تیم ها با دور جدول / استقلال یک امتیاز بیشتر گرفت اما یک پله سقوط کرد / 6 تیم پیشرفت کردند، فولاد در رده پانزدهم یخ زد!

در دور دوم پرسپولیس با 22 امتیاز صدرنشین است. استقلال 21 امتیازی است و با 15 امتیاز در رده سوم قرار دارد. سپاهان، پیکان و ملوان سه تیم با 14 امتیاز هستند که به ترتیب در رده های چهارم و ششم قرار دارند. تراکتورسازی و استقلال خوزستان 12 امتیازی هستند و دو تیم آخر نیمه اول جدول هستند.

سه تیم گل گهر، هوادار و شمس آذر در صدر نیمه دوم جدول با 11 امتیاز به ترتیب نهم، دهم و یازدهم هستند. نساجی با 9 امتیاز از 9 مسابقه دوازدهم، ذوب آهن و آلومینیوم با 8 امتیاز در رده های سیزدهم و چهاردهم قرار دارند و در نهایت دو تیم آخر دو نماینده خوزستان، فولاد و صنعت نفت به ترتیب با 6 و 5 امتیاز هستند.

از تصویر کلی این جدول می توان حقایق زیادی را استخراج کرد. کدام تغییرات و تحولات در تیم ها مثبت و کدام نتیجه منفی بود. کدام تیم ها پیشرفت کرده اند و کدامیک عقب افتاده اند. حضور دو نماینده خوزستان در انتهای جدول در دور برگشت دردناک است، سقوط ذوب آهن که در 9 هفته برگشت کمتر از نیمی از امتیازات دور برگشت را جمع آوری کرد. اما در مجموع پرسپولیس، مس، پیکان، استقلال خوزستان، هوادار و نساجی 6 تیمی هستند که در این 9 هفته به دور برگشت صعود کردند و فولاد با همان 6 امتیاز دور رفت در همان رده پانزدهم تنها تیم است. بدون آن تغییر کرده است!

9 تیم دیگر در سراسر لیگ نتایج کمتری در دور برگشت کسب کردند. حالا چه مثل سپاهان فقط دو جایگاه را از دست داد، چه مثل ملوان و چه تراکتور یک مکان را از دست داد و البته استقلال تنها پارادوکس این جدول است که در 9 مسابقه نسبت به دور اول یک امتیاز بیشتر کسب کرد، اما جایگاهی را در رده بندی از دست داد!



سرویس داخلی اخبار فوتبال