نقش تمرکز در موفقیت هلند / آمار ویژه ای که ستاره نروژی را از سایر ستاره ها متمایز می کند

رسانه ها معمولا بازیکنان بزرگ را با هم مقایسه می کنند و آمار آنها را با یکدیگر مقایسه می کنند و بسیاری از هواداران فوتبال این را دوست دارند. اصولا اگر تقاضا نباشد عرضه هم نیست!

همه ما می دانیم که مقایسه بازیکنان و تیم ها یا نسل های مختلف کار علمی نیست، اما گاهی می توان از این مقایسه ها یا آمارها تحلیل علمی به دست آورد. حتما دیده اید که در تولد 23 سالگی ستاره نروژی منچسترسیتی، آمار او با رونالدو و مسی مقایسه می شود و ارلینگ هالند از نظر گلزنی از هر دو فوق ستاره فوتبال جلوتر است.

ما کاری به این مقایسه نداریم چون شرایط فوتبال زمانی که رونالدو و مسی 23 ساله بودند با امروز بسیار متفاوت بود. آنها در تیم های مختلفی بازی می کردند و نوع لیگ و رقبا هم متفاوت بود. این آمار فقط رسانه ای است و ارزش علمی ندارد، اما مراقب این آمار باشید. ارلینگ هالند در این فصل 1745 دقیقه بازی کرده و تنها یک بار در آفساید قرار گرفته است.

منظورم این است که یک مهاجم نوک چقدر باید باهوش باشد که فقط یک بار تمرکز خود را از دست بدهد و در تله آفساید گیر کند؟

این مثال به تنهایی می تواند درس بزرگی برای بازیکنان ما باشد. فوتبال بازی لحظه هاست و یک بازیکن حرفه ای حق ندارد حتی برای یک لحظه تمرکز خود را در زمین از دست بدهد. وقتی هلند در بالاترین سطح فوتبال حرفه ای موفق به انجام این کار می شود، وقتی تمام حاشیه سازی ها و بی توجهی های رسانه ای در دنیای غرب را تحمل می کند، تکلیف بازیکنان ملی ما کاملاً روشن است!

و نکته دیگر اینکه برای رسیدن به سطح ستاره های بزرگ فقط آمادگی جسمانی، تغذیه خوب و استراحت کافی ملاک نیست. بازیکن باید از نظر ذهنی و هوشمندی بسیار متمرکز باشد. دقیقا در نقطه ای که باشگاه ها و تیم های بزرگ از علم کمک می گیرند. نقش روانشناسان و اساتید دانشگاه که به تیم های بزرگ مشاوره می دهند در اینجا مشخص می شود و البته خود بازیکن باید بخواهد که دیگران به او کمک کنند!

بیشتر بخوانید: هلند برای شهروندانش تاریخ می‌سازد/ رکوردی که پس از 100 سال شکسته شد

سرویس اخبار فوتبال خارجی