واکنش کمیته انضباطی به رای بی سابقه پرسپولیس و سپاهان



محمد حسنوند درباره دلایل این تصمیم در خصوص بازی پرسپولیس و سپاهان و محرومیت تماشاگران آقا در بازی برگشت فصل آینده و همچنین جرایم مالی دو باشگاه و محرومیت تعدادی از لیدرها توضیح داد: متاسفانه تخلفات متوالی در این بازی بی سابقه بود که گاهی اتفاقات بدی در دیدارهای این دو تیم رخ می داد و در برخی موارد منجر به نابینایی یک سرباز و مرگ یکی از هواداران می شد. این بار هم این اتفاقات تکرار شد و رفتارهایی که در فرهنگ ایرانی وجود ندارد و خلاف شئون اسلامی است صورت گرفت.

وی ادامه می دهد: ناظران بازی و ناظر انتظامی این موارد را گزارش کردند و بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت. به همین دلیل کمیسیون انضباطی طبق تکالیف قانونی خود شکایتی را مطرح کرد. ما به هر دو باشگاه این فرصت را دادیم که دفاعیات خود را ارائه کنند و در مسابقه حضور پیدا کنند. رویه همچنین نشان داد که تخلفی از سوی هواداران دو تیم صورت گرفته که بر این اساس برای باشگاه ها و مدیرانی که نقش تحریک آمیز داشتند، تحریم های مالی در نظر گرفته شد.

عضوکمیسیون انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: بخشی هم مربوط به انجام یک مسابقه بدون تماشاگر بود که به عنوان مثال در مسابقات فصل گذشته این دو تیم سابقه داشت، تفاوت این است که چون این بار زنان در ورزشگاه حضور داشتند و تقصیر آنها نبود، فقط مردان بود. آنها از مسابقات آتی محروم شدند و به برگزاری مسابقات رفت و برگشت با حضور هواداران زن دستور داده شد. هدف از این قضاوت، بسترسازی برای برگزاری مسابقات بر اساس اخلاق ورزشی و ایجاد فضای اخلاقی خوب روی سکوها و زمین مسابقه بود.

حسنوند در پاسخ به اینکه دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان با این تصمیم مخالفت کردند، گفت: کمیته انضباطی یک رکن شبه قضایی است. ما بر اساس اصول و رویه هایی که در دسترس ماست رای می دهیم. آرای ما بر اساس گزارش مقامات مسابقه است. سپس به فیلم ها، اظهارات متخلفان و مستندات طرفین اشاره می کنیم. آرای ما بر اساس این اسناد و گزارش ها بود. احزاب ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشند، اما ما هر یک از طرفین متخلف را فقط برای جلب رضایت یکی از آنها مجازات کردیم. ما طرف مقابل را جریمه نکردیم.

وی در خصوص ضمانت اجرایی تصمیمات کمیته انضباطی و اینکه آیا امکانات لازم برای جلوگیری از ورود متخلفان به ورزشگاه های لیگ ایران وجود دارد، گفت: ضمانت اجرایی برای بازیکنان و مربیان مشخص است. جرایم مالی باید در زمان عقد قرارداد حل و فصل شود اما بحث ممنوعیت ورود به ورزشگاه زیاد بوده است. ما هم به دنبال راه حل اجرایی هستیم، راهکارهای مختلفی مانند مسدود شدن کد ملی این افراد در سامانه سازمان لیگ و عدم امکان خرید بلیت وجود دارد. راهکار دیگر اجرای این تصمیم با همکاری باشگاه هاست. این افراد لیدر باشگاه ها هستند و با همکاری باشگاه ها و سازمان لیگ می توان این آرا را اجرایی کرد.

بر اساس مصوبه کمیسیون انضباطی، پرونده تخلف رئیس کانون هواداران باشگاه سپاهان مفتوح است. عضو کمیسیون انضباطی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال اعلام کرد: از طریق مدیرعامل باشگاه ها ویژگی های لیدرها را شناسایی کرده ایم. در مورد سرپرست یکی از باشگاه ها، متاسفانه رئیس کانون هواداران این باشگاه همکاری نکرده و هویت برخی از آنها هنوز مشخص نشده است، اما قطعا با همکاری نهادهای رسمی، این افراد شناسایی و احکام آنها مشخص خواهد شد. تلفظ خواهد شد.

حسنوند با بیان اینکه کمیته انضباطی تلاش می کند حداقل مجازات را اعمال کند، یادآور شد: در برخی برنامه ها و رسانه ها گفته می شود که کمیته انضباطی ظرف چند روز 45 میلیارد تومان حکم صادر کرده است، اما واقعا اینطور نیست. بسیاری از آرا را می توان در دادگاه تجدید نظر باطل کرد. بسیاری از این آرا تعلیقی هستند. هدف ما بازدارندگی است و قوه قضاییه به هیچ وجه به دنبال درآمدزایی نیست.

عضو کمیسیون انضباطی اضافه کرد: تجربه نشان داده که تاثیر بحث جریمه روی بازیکنان بسیار بیشتر از محرومیت است. شاید جالب باشد بدانید که برخی از بازیکنان معروف و محبوب وقتی جریمه می شوند به روش های مختلف پیام می دهند که ای کاش ما را محروم می کردید اما جریمه نمی کردید! این بدان معنی است که برای برخی از بازیکنان از دست دادن منافع مالی سنگین تر از محرومیت است. جالب اینجاست که همین بازیکنان بعداً در فضای مجازی خود را به عنوان بازیکنان متعصب نشان می دهند و هواداران را علیه مراجع قضایی تحریک می کنند، در حالی که خودشان در صحبت های خصوصی می گویند ما را محروم کنید، اما جریمه ای برای ما نگذارید.

وی با اشاره به جریمه دو میلیارد تومانی عبدالله ویسی افزود: این تصمیم کمیته انضباطی نیست و با ما هم نیست. در برخی رسانه ها این تصمیم به اشتباه به کمیته انضباطی نسبت داده شد. من نمی دانم این دستور از کجا صادر شده است.

عضو کمیته انضباطی یادآور شد: نیازی نیست مستقیم بگویم. مذاکرات کمیسیون انضباطی بی طرف است. اکثر اعضای کمیته انضباطی قاضی هستند و تاکنون ندیده ام اراده کسی در آرا تاثیر بگذارد. رسانه ها باید تصمیمات را از نقطه نظر فنی پوشش دهند. مثلاً اگر قرار است در یک پخش رسانه ملی یک رای بررسی شود، باید توسط یک وکیل انجام شود، نه توسط مدیران عامل دو باشگاه که می توانند از هر دو طرف اعتراض کنند. این بررسی ها باید فنی باشد و خیالی نباشد. هدف ما پیشگیری است. ما احساسات فوتبال را درک می کنیم و بسیاری از صحبت های بعد از بازی طبیعی است، اما هدف ما حفظ زیبایی فوتبال در چارچوب اخلاقی است.

بیشتر بخوانید: تکلیف 3 پرسپولیسی مشخص شد



سرویس داخلی اخبار فوتبال