اظهارات جنجالی داور دربی; از دوران دبیرستان به استقلال علاقه داشتم/ فتح الله زاده گفت عذرخواهی نکن!

من دو دربی را قضاوت کردم که یکی را استقلال برد و یکی را پرسپولیس. در داربی 69 که کمک داور بودم، دو روز پیش چهارشنبه به من خبر دادند که شما کمک داور می شوید. شرایط این بازی به گونه ای است که شما از قبل فرض می کنید که شما داور باشید. در آن فصل هم عملکرد خوبی داشتم و در 9 هفته قبل 3 تصمیم سخت از جمله سپاهان و استقلال گرفتم که با پیروزی 4 بر 3 استقلال به پایان رسید. قرعه به نام من افتاد و کمک داور این مسابقه شدم.

مدیران استقلال و پرسپولیس به شما چیزی نگفتند؟

از داربی 69 و آن گلی که اشتباه زدی بگو.

این صحنه هنوز برای بسیاری به یادگار مانده است. این تصمیم باعث خوشحالی 40 میلیونی استقلالی ها و 40-50 میلیونی پرسپولیسی ها ناراحت شد و با دیدن من از من گلایه می کنند.

اگر قرار بود عمدا اشتباه کنم، سود داعی و کاشانی را اشتباه می کردم چون کاشانی معلم من در مدرسه بود و با علی دایی دوست بودم.

تیم داوری مناسب این مسابقه را قضاوت کردند. مسعود مرادی داور وسط و من و کامرانی فر کمک داور بودیم. در دقیقه 5 بازی حواسم به بیلبورد کنار دروازه بود و هدفم دور کردن او از دروازه بود که یک ضربه کرنر زده شد و تمرکزم را از دست دادم و با خطا آن صحنه را آفساید کردم.

دقایقی با مرتضی کریمی کمک داور دربی جنجالی 69 گپ زدیم و درباره خاطرات و پشت صحنه این دربی گفت و گو کردیم. او در مورد حال و هوای داربی صحبت کرد و یک سری اتفاقات را فاش کرد.

تهدید نکردند، اما حرف های بد زیادی زدند.

من به خاطر اشتباه این خبرنگار سال ها در مقابل مردم و رسانه ها مسئول بودم، هرچند عمدی هم مرتکب اشتباه نشدم. اگر قرار بود از عمد کار بدی انجام دهم به نفع دایی و کاشانی می کردم. اگر قرار بود کسی به من پیشنهاد مالی بدهد، آقای مظلومی بود و کاری به قلعه‌نویی نداشت.

به نظر شما کدام داور شماره 100 داربی را سوت خواهد زد؟

این دو باشگاه هرگز با داوری روبرو نیستند و سالم ترین تیم هایی هستند که من تا به حال در آنها بازی کرده ام. حتی مدیر عامل پرسپولیس حبیب کاشانی معلم ورزش من بود. او یک روز قبل از بازی می دانست که من داور هستم اما حتی یک کلمه هم به من نگفت. بعد از بازی به من گفت عذرخواهی کنم که متاسفانه نکردم. من هم شرمنده آنها بودم.

مظلومی که من را می بیند به خاطر آن یک کیلومتر از من فرار می کند. من بعد از 20 سال به داربی رسیده بودم و آیا دیوانه بودم که عمداً آن اشتباه را انجام دهم و همه چیز را از دست بدهم؟ هیچ کس در این اشتباه نقش نداشت و تنها مقصر من بودم. پرسپولیسی ها اگر نبرند فراموش می کنند اما اگر داربی را ببازند غمگین می شوند. آنها مرا بد و بد خطاب کردند و من می دانستم که مقصرم. با این حال کدام دربی در دقیقه 5 با گل تمام شد و این دربی دوم است؟ شاید آن گل درست می شد و روند بازی دوباره تغییر می کرد. با این حال از همه هواداران پرسپولیس به خصوص کاشانی عذرخواهی می کنم.

یکی از آن حواشی را کمک داوری رقم زد که می توان او را یکی از بهترین کمک داوران تاریخ فوتبال ایران نامید، اما یک اشتباه باعث شد او کنار رفته و از اوج فاصله بگیرد. البته کریمی می گوید پول و رشوه نبوده و اشتباه کرده است. خطایی که باعث شد گل محمد نوری در دقایق ابتدایی مردود اعلام شود و در نهایت پرسپولیس در آن دیدار با گل دیرهنگام فرهاد مجیدی شکست بخورد.

این دیدار با توجه به شرایط جدول هر دو تیم و اینکه هر کدام خواهان پیروزی هستند و تیم داوری کار سختی دارد قضاوت سختی خواهد داشت و امیدوارم پیروز میدان را ترک کنند. یک روز آقای ساندرو پل به ایران آمد و گفت “مسابقه بازی است” یعنی بازی یک بازی است اما من در مورد این بازی گفتم “مسابقه بازی نیست” این بازی فقط یک بازی نیست. پرسپولیس و سپاهان می توانند بازی سختی باشند اما این بازی با توجه به هواداران دو تیم و شرایط جدول حساسیت مضاعفی دارد. داور باید باهوش باشد و از عقل سلیم استفاده کند.

بعد از 3، 4 سال که بازی سپاهان و پرسپولیس و بازی کارت به کارت اتفاق افتاد، روزنامه نگاری که با قلانویی مشکل داشت به اشتباه این را نوشت; و اینکه در حالی که داربی سرمربی استقلال مظلومی بود نه قلانوی. در سایتی نوشتند که مرتضی کریمی گفته با ال سی دی 16 میلیون گرفتم. بعداً صاحب این سایت از روزنامه نگاری که این مطلب را منتشر کرده بود درخواست مدرک کرد اما این شخص مدرکی نداشت و فقط گفت که من شنیده ام. این پرونده به کمیته اخلاق رفت و سپس سردبیر و روزنامه نگار از من عذرخواهی کردند، اما این مقاله تا امروز روی سایت ها ماند و هرکسی ما را می بیند درباره آن صحبت می کند. اگر دادند، بیا و بدون اینکه بخوری و دهانت بسوزد، به من بده. 16 میلیون در آن زمان!

شما تجربه قضاوت دو دربی را دارید. وقتی به شما گفتند قرار است داربی را قضاوت کنید چه احساسی داشتید؟

تفاوت شرایط داوری دربی با سایر بازی ها چیست؟

مشروح مصاحبه کریمی در خصوص دربی پایتخت را در ادامه می خوانید:

گواه حرف من این است که در بازی استقلال و فجرسپاسی وقتی استقلال در کوارتر اول یک بر صفر سقوط کرد، داور مسابقه را به محمود رفیعی صدا زدم و به او گفتم که گیلوری دهانش را پرت کرده و او را اخراج کرده است. نیز اتفاق افتاد. بارها پیش آمده که استقلال در قضاوت من شکست خورده است. فکر نمی‌کنم قضات اجازه دهند منافع شخصی‌شان بر قضاوتشان تأثیر بگذارد.



سرویس داخلی اخبار فوتبال

استقلالی بودی یا پرسپولیسی؟ آیا رنگ در قضاوت داوران تاثیر دارد؟

گفتند 16 میلیون و ال سی دی کار کیست؟

اکثریت داوران به یک تیم خاص علاقه دارند. من از دوران دبیرستان به استقلال علاقه داشتم. در دبیرستان از مدرسه فرار می کردیم و به بازی های بسکتبال و والیبال استقلال می رفتیم. اینکه قرار بود رنگ‌ها روی داوری تاثیر بگذارند درست نیست زیرا ما وارد صحنه‌ای شده بودیم که می‌دانستیم بازیکن پول زیادی می‌برد و چیزی به دست نمی‌آوریم، بنابراین تعصب نداشتیم که بخواهیم اعتبار خود را از دست بدهیم.

سال 69 قرار بود از تیم فوتبال نامه بگیرم، دیدم برنامه و کلاس داوری است، ثبت نام کردم و داوری را شروع کردم.

فکر می کنم وحید کاظمی شانس قضاوت این بازی را دارد چون در هفته های اخیر و این فصل در لیگ برتر عملکرد بسیار خوبی داشته است. شاید قرعه کشی به نام شخص دیگری بیفتد، اما به نظر من کاظمی بیشترین شانس را دارد.

برخی رسانه ها مدعی شده بودند که شما از مظلومی پول گرفته اید، اینطور نیست؟

به بهانه دربی شماره 100 پایتخت به سراغ کمک داور دربی جنجالی 69 رفتیم تا پس از اعلام آفساید گل نوری مقابل استقلال، خاطره ای را مرور کنیم. مرتضی کریمی خود را استقلالی می داند اما مدعی است اگر اشتباه عمدی بود به نفع پرسپولیس این کار را می کرد!

روز یکشنبه دربی شماره 100 در ورزشگاه آزادی برگزار می شود و این دیدار برای هر دو تیم از حساسیت مضاعفی برخوردار است زیرا تیم برنده می تواند در کورس قهرمانی بماند. شهرورد استقلال و پرسپولیس همیشه تیم های خاص خود را داشته اند و همین باعث شده تا رقابت دیرینه این دو تیم تا کنون ادامه داشته باشد.

آیا تهدیدی برای جان یا پول وجود داشت؟

بعد از این بازی به خانه نرفتم و تحت تاثیر صحبت های مجری که به من گفت عذرخواهی نکن، عذرخواهی نکردم و تاکید کردم که گل پرسپولیس آفساید بوده است. تا کی مورد حمله قرار گرفتم و پرسپولیسی ها این اشتباه من را نبخشیدند.

چه چیزی باعث شد که وارد داوری شوید؟

شما از مشکل فتوشاپی که آقای فتح الله زاده کردند صحبت می کنید.

در میان روزنامه ها و رسانه ها که مدام می نویسند گل آفساید نبوده، آقای فتح الله زاده و دوستانش در روزنامه استقلال جوان گفتند که عذرخواهی نمی کنیم و ما مشکل را برطرف می کنیم. چند روز بعد فتوشاپ کردند تا بنده خدا محمد نوری از خط 2 متری آفساید عبور کند!