داور دربی: طوفان آبی، شش شعله سرخ!



سرویس خبر شماره: 1922297
1 اردیبهشت 1402 ساعت 07:30
نمایش 3K |

0نقطه نظر

اسنادی که در رتبه های هشتم و سی و ششم منتشر شد

داور دربی پرسپولیس است یا استقلالی؟ کدام تیم بیشتر سوت زد؟ به یحیی احترام گذاشتی یا ساپینتو؟

داور دربی: طوفان آبی، شش شعله سرخ!

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، وی در سال های پایانی جنگ در حوالی همدان به دنیا آمد. او بدون اینکه خودش را پیدا کند وارد فوتبال شد. خیلی سریع سوت لیگ آزادگان را گرفت. او به سرعت وارد لیگ برتر شد. هیچ کس فکر نمی کرد او در 29 سالگی تیم داوری دربی را تشکیل دهد. اما او توانست با محسن ترکی، رضا سخنان و محمدرضا ابوالفضلی برای دربی وارد زمین شود. حالا قرار است ابوالفضلی در سال های اخیر داوری برای او گلزنی کند و پیام در اولین تجربه دربی او را برعهده بگیرد.

به محض اینکه نام او به عنوان داور صدمین بازی پایتخت در سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت، کانال های هواداری نیز پیش نویس مطالبی درباره صحنه های مشکوک این داور در جریان قضاوت تیمش منتشر کردند. از تیفوسی های استقلال که فکر می کرد پنالتی تیمشان مقابل ذوب آهن با قضاوت او اعلام نشد تا تیفوسی پرسپولیس که فکر می کرد زبیر نیک نفس در بازی آلومینیوم اراک اشتباهی کارت قرمز دریافت نکرد.

1854726
پیام حیدری تجربه داوری چلنج کاپ ژاپن در فیفا را دارد.

اما کار در اینجا محدود نمی شود. یکی از صفحات استقلال که به حمایت پرشورش از این تیم معروف است به چند نکته دیگر نیز اشاره کرده است: ‘عدم اعلام پنالتی برای ذوب آهن در بازی پرسپولیس’ جالب است بدانید که پیام حیدری اساسا این بازی را از تلویزیون تماشا کرده و قضاوت بازی بر عهده مود فنادی فر بوده است.

ضمن اینکه دو صحنه مربوط به گل های آفساید سپاهان و صنعت نفت که مقابل پرسپولیس اخراج شدند نیز به اشتباه با پیام حیدری مورد توجه قرار گرفت که مشخصا تشخیص آفساید بر عهده داور نیست و کمک باید سوت بزند.

البته در صفحات پرسپولیس هم شرایط چندان متفاوت نبود. در نظرسنجی منتشر شده توسط صفحه پرسپولیسی ها، تقریبا 70 درصد کاربران از انتخاب پیام حیدری به عنوان داور دربی ناراضی بودند. برخی از هواداران پرسپولیس معتقدند وقت تلف شده زیاد حیدری در دیدار رفت جام حذفی مقابل استقلال باعث شد تا محمد دانشگر در دیداری که منجر به پیروزی استقلال در ضربات پنالتی شد گل تساوی را بزند.

علیرغم همه این ادعاها، به گفته صاحبنظران این فصل، پیام حیدری روزهای درخشانی را پشت سر گذاشته است. شاید اگر بعد از بازی استقلال در هفته نهم، شکمش را جراحی نمی کرد، می توانست با اختلاف، رکورددار داوری فصل باشد، اما فعلا بازی یازدهم را انجام می دهد.

1. پرسپولیس – دیوانه (6 کارت زرد، یک کارت قرمز)
2. تراکتور – نفت آبادان (3 کارت زرد)
3. استقلال – ذوب (2 کارت زرد)
4. استقلال – نفت مسجد سلیمان (4 کارت زرد)
5. آلومینیوم – گل گهر (4 کارت زرد)
6. ذوب آهن – تراکتور (5 کارت زرد، یک کارت قرمز)
7. استقلال – ملوان حذفی (یک قرمز)
8. پرسپولیس – نفت آبادان (6 کارت زرد)
9. پرسپولیس – سپاهان (5 کارت زرد، یک کارت قرمز)
10. استقلال – آلومینیوم اراک (5 کارت زرد)
11. پرسپولیس – استقلال (???)

1854724
تنها شهرورد با قضاوت او با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید.

این داور 36 ساله 3 بازی برای پرسپولیس در لیگ بیست و دوم سوت زد که حاصل آن 4 امتیاز برای شاگردان یحیی گل محمدی بود. او در این بازی ها و به گفته کارشناسان هیچ اشتباهی نداشت.

او برای استقلال 3 بازی لیگ برتر و یک بازی حذفی جام حذفی را سوت زد و با وجود اعتراضات به استقلالی ها هیچ اشتباهی نکرد و با رکورد خوبی به دربی نزدیک خواهد شد. شاید اوج کار حیدری در بازی استقلال – نفت مسجد سلیمان و همچنین جدال این تیم مقابل ملوان بود.

قضاوت پیام حیدری در بازی تراکتور – نفت و ذوب آهن – تراکتور مورد تشویق قرار گرفت تا او به عنوان داور دربی شناخته شود. البته در همه این بازی ها سوت های بدی هم وجود داشت که در دست بررسی است و طبیعتا خود حیدری هم از آن اشتباهات درس خواهد گرفت.

1854725
از یادگار امام تا فولادشهر، از آزادی تا تختی. پیام اولین داور فصل است که دو بار در بازی های خانگی و خارج از خانه سوت زده است.

نکته جالب اینجاست که ساپینتو در این فصل علیرغم تمام درگیری هایی که با داوران داشته، هیچ گاه در بازی های داوری او اخراج نشده و اعتراض خاصی هم نداشته است. این مشکل برای یحیی گل محمدی هم صادق است و حتی او به صحنه های مشکوک دیدار مقابل سپاهان اکتفا کرد و موضع منفی نگرفت.

پیام در 36 سالگی تجربه دو داوری در شهرورد به عنوان داور مرکزی و 3 حضور در دربی به عنوان کمک داور پشت دروازه و داور چهارم را خواهد داشت تا رکوردی ویژه به ثبت برساند.

با این عملکرد و توانایی که داور جوان فوتبال ایران از خود نشان داده، شاید بهتر است هواداران ارتش سرخ او را در روزهای باقی مانده به بازی کمک کنند و بازی حساس ترین فصل پرسپولیس و استقلال را سوت بزنند. ضربه بدون کوچکترین استرس، هر یک از سوت های او می تواند بهانه ای برای جمع آوری اسناد از صفحات هواداران شود.



مجله اخبار فوتبال داخلی