گل های زیبای زیادی زدم اما گلم به پرسپولیس در خاطره ها ماند/ 6 بازی دربی را به عنوان مربی بردم.

تنها مشکل ما در دربی صدم این است که چرا فقط 15 هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور دارند، چرا 30 هزار تماشاگر به ورزشگاه نیایند؟ در بازی هفته گذشته ما 30 هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند، بنابراین در این دیدار نیز 30 هزار تماشاگر وجود داشت. نمی گویم به 70 هزار تماشاگر نیاز داریم چون طبقه دوم ورزشگاه مشکل دارد اما می توانستیم این مسابقه را با 30 هزار تماشاگر برگزار کنیم. این نقطه سیاه صدمین دربی است.

دو کار خوب ساپینتو در استقلال

در زمان ما در فوتبال پول نبود. ما به عشق هواداران، تیم و به عشق خودمان فوتبال بازی کردیم. همه چیز الان است. زندگی فوتبالیست ها، پولی که به دست می آورند، زندگی آنها، همه ما می دانیم که یک فوتبالیست چقدر باید کار کند. این هنر یک فوتبالیست است. وقتی یک نقاش یک تابلوی نقاشی را می کشد و آن را به طلا می فروشد، هنرش را می فروشد. در فوتبال هم همینطور است به جز اینکه چند نفر می توانند از 40 یاردی گل بزنند یا هشت نفر را دریبل بزنند و گل بزنند این هنر یک فوتبالیست است پس پولی که می گیرند برای زندگی شان کافی است، اما ای کاش این فوتبالیست ها به دیدار قدیمی هایی می رفتند که به دام افتاده اند. به یاد داشته باشید که غلام فتح عبید، هم تیمی هایش و بازیکنانی که آموزش داده باید به دیدار او رفته و از وضعیت او جویا شوند.

استقلال فوتبال مدرن به خصوص در پرسینگ و بازیابی توپ را فعال و کاربردی انجام می دهد. اکثر تیم های بزرگ دنیا مثل بارسلونا و رئال به این شکل بازی می کنند. هل دادن و فشار دادن برای بازیابی توپ؛ روز فوتبال دنیاست که باید از کادر فنی و مربی جوان بدنساز تیم استقلال تشکر کنیم چون خبری از مربی بدنساز نیست. مگر اینکه یک تیم در دقیقه 80 تسلیم شود که در این صورت همه می گویند بدنساز تیم چه کار کرد اما بعد می بینیم که استقلال 90 دقیقه پرس می کند.

120 هزار نفر در دربی مصدوم شدند

دربی 100 روز یکشنبه برگزار می شود، بازی که با توجه به شرایط موجود در جدول رده بندی یکی از حساس ترین بازی های دو تیم است. بهتاش فریبا بازیکن و سرمربی سابق استقلال در مورد این دیدار صحبت هایی کرد که در ادامه می خوانید.

بازیکنان استقلال میل زیادی برای برد دارند. این شاید یکی از مهم ترین کارهایی باشد که ساپینتو در استقلال انجام داده است و این موضوع را به بازیکنان واگذار کرده است که باید برای برد بازی کنند. کار دوم و مهم ساپینتو بازسازی بازیکنان بود. مقایسه آرش رضاوند و ارسلان مطهری که حتی مجبور به جدایی از استقلال شدند یا قیدی و چشمی را الان با شروع فصل مقایسه کنید. این افراد اکنون از بهترین افراد تیم هستند. محمد محبی از اروپا آمده و ما منتظر او هستیم اما حالا می بینید که آرش رضاوند پاسور خوبی است. روزبه چشمی یکی از بهترین هافبک هایی است که توپ را می گیرد و عملکرد بسیار خوبی دارد. در خط دفاع همه چیز خوب است و مشکلی نیست.

نبرد اصلی در عمق دفاع پرسپولیس است

سپاهان یک امتیاز جلوتر است

من خودم بازیکن بودم، می دانم پرس 90 دقیقه چقدر سخت است. در کنار کار خوب بدنساز استقلالی باید به تعویض ها هم اشاره کرد. اینکه بازیکنان اصلی و ذخیره استقلال فاصله زیادی با هم ندارند. بازیکنانی مانند میرزایی، مهدی پور، بابایی، رمضانی، جلالی و… همه در هنگام ورود به زمین در حال اجرا و فعالیت هستند.

من گلهای زیبای زیادی را برای استقلال مشخص کردم. گلی که با قیچی به هما زدم، ضربه به شاهین و… همه گل‌های فوق‌العاده‌ای بودند، اما فقط گلی که به پرسپولیس زدم را بیشتر فوتبالی‌ها به یاد دارند. در این بازی غلام فتح آبادی برای استقلال گلزنی کرد و در دقیقه 84 یا 85 بعد از یک – دو با حسن روشن دروازه پرسپولیس را باز کردم و بازی مساوی شد. این گل یکی از خاطرات خوب من است. در مورد غلام فتح آبادی هم باید بگویم که این روزها می بینیم مشکلات زیادی دارد. فدراسیون و وزارت ورزش او را نمی شناسند اما خودش می گوید بازیکنانی که تربیت کرده او را هم نمی شناسند. دوست دارم به دیدارش بروند.

در دربی 100، تیم ها مراقب نخواهند بود

من از سال 59 تا 68 یعنی هشت سال برای استقلال بازی کردم. در این دیدار بین 14 تا 17 دربی به عنوان بازیکن شرکت کردم. فقط در دربی سال 62 که 120 هزار تماشاگر در ورزشگاه بودند و با گل پرویز مظلومی پیروز شدیم، مصدوم شدم و بازی نکردم. این تنها دربی بود که به دلیل مصدومیت در آن غایب بودم.

روند تیمی تیم های استقلال و پرسپولیس خوب بود. استقلال برنده 11-12 بازی است در حالی که نتایج خوبی می گیرد از نظر فنی هم عملکرد خوبی دارد. با اینکه جنگ در میانه میدان است اما به نظر من مهمترین قسمت جنگ 40-50 متری خط مقدم استقلال است. جایی که قائدی و محبی حضور دارند. سرعت این وینگرها غلبه بر دفاع میانی پرسپولیس را ممکن می کند. دفاع چپ و راست پرسپولیس اسماعیلی فر و امیری سرعت خوبی دارند حتی نعمتی هم سرعت خوبی دارد اما قائدی و محبی از مدافعان پرسپولیس سریعتر هستند و ساپینتو به خوبی می داند که نبرد اصلی در عمق خواهد بود. دفاع پرسپولیس

به نظر من دربی با توجه به شرایط جدول رده بندی یکی از حساس ترین دربی هاست، هرچند این بازی همیشه حساسیت های خود را دارد و حتی گاهی نتیجه در ماندن یا ترک تیم ها روی مربیان تاثیر می گذاشت. با توجه به وضعیت مساوی جدول در دربی 100، هیچ یک از دو تیم سودی نخواهند برد و سپاهان از آن بهره خواهد برد. به همین دلیل احتیاط که سال ها پیش در دربی رعایت می کردیم در این بازی وجود نخواهد داشت چرا که تیم ها ابتدا برای گل نخوردن و سپس برای گلزنی بازی می کنند. تیم ها به دلیل شرایط روی میز بازی امنی ندارند. البته در نیمه اول شرایط می تواند به گونه ای باشد که تیم ها گل نخورده باشند، بنابراین در نیمه دوم که نیمه مربیان است، می توانند ببینند چه کاری می توانند انجام دهند.

تنها نقطه ضعف دربی 100

نقطه قوت استقلال ترکیب ثابت است

هافبک های دو تیم از نظر تکنیک و دریافت توپ برابر هستند. پرسپولیس هم تیم بزرگی است و انسجام تیمی خوبی دارد. استقلال در نیم فصل دوم نتایج بسیار خوبی کسب کرد، یعنی بعد از شناخت بهتر ساپینتو با فوتبال ما و بازیکنان استقلال. 10-12 بازی است که لیست استقلال تغییر نکرده مگر اینکه بازیکنی مصدوم یا محروم باشد. اینها نشانه های پیشرفت به سمت استقلال است. من در ابتدای فصل گفتم که باید به ساپینتو زمان داده شود تا فوتبال ما را بهتر بشناسد، چون به استراماچونی وقت ندادیم. استقلال در 4-5 بازی اول با آسترا عملکرد خوبی نداشت. به هر حال این مربیان از قاره دیگری آمده اند و شناختشان از فوتبال ما کامل نیست.

اگر استقلال در دربی پیروز شود باید منتظر لغزش سپاهان باشد چرا که همانطور که می گفتند در صورت تساوی امتیاز، بازی یک بر یک ملاک است و سپاهان تیم های استقلال و پرسپولیس را شکست داد. بنابراین می توان گفت او یک امتیاز بیشتر دارد و جلوتر است. روی کاغذ سپاهان بازی های راحت تری نسبت به استقلال و پرسپولیس دارد. استقلال باید با مس رفسنجان و تراکتور تبریز بازی کند. پرسپولیس هم بازی آسانی ندارد اما سپاهان با تیم هایی که در انتهای جدول هستند و برای بقا تلاش می کنند بازی دارد و شاید قدرتشان به سپاهان نرسد.

من هم به عنوان مربی در دربی شرکت کردم و به عنوان مربی 6 بار پرسپولیس را بردم. چهار بار با پرویز مظلومی، یک بار با علیرضا منصوریان و یک بار با نصرالله عبداللهی، این عدد 4 هم به چهار برد متوالی ما اشاره دارد و هم به حضور استقلال در آسیا. ما به عنوان مربی فقط یک بار در همان دربی 3 بر 2 شکست خوردیم که سرمربی پرسپولیس دنیزلی بود و به خاطر اشتباهات خودمان هم شکست خوردیم.



سرویس داخلی اخبار فوتبال

استقلال در همه جای دنیا فوتبال بازی می کند

من به عنوان مربی 6 بار پرسپولیس را برده ام

گل های زیبای زیادی برای استقلال زدم اما فقط گلم به پرسپولیس در خاطرم ماند