نیازهای استقلال در بازار نقل و انتقالات

** در و دفاع بسته است

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، افت فنی استقلال در چند بازی گذشته چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. اگر چه محرومیت ها و مصدومیت ها در این زمینه بسیار موثر است و باعث شده چند بازیکن در بازی های گذشته در اختیار کادرفنی قرار نگیرند، اما این محدودیت دلیل نمی شود که ضعف های استقلال در خطوط مشخص دیده شود.

** ستاره های خط حمله و تعداد گل ها کم است

بدون شک دیدار ساپینتو و فتح زاده در این زمینه موثر است. سرمربی پرتغالی علاوه بر اینکه باید درباره باخت مقابل تراکتورسازی توضیح دهد، موظف است در نقل و انتقالات نیز به مدیرعامل اطلاع دهد. باید دید در این جلسه چه تعاملاتی در زمینه جذب بازیکن صورت می گیرد و آیا استقلال نیم فصل حرکت خاصی خواهد داشت یا خیر.



مجله اخبار فوتبال داخلی

بحث تقویت تیم استقلال در کادرفنی از مدت ها قبل مورد توجه کادر فنی بوده و این را می شد از مصاحبه های مدیرعامل و سرمربی آبی ها فهمید. البته زمانی که ساپینتو با سوالی در مورد جذب بازیکنان جدید مواجه شد، اعلام کرد که باید با مدیرعامل صحبت کند تا مشخص شود آیا بودجه ای برای جذب بازیکن وجود دارد یا خیر.

** تصمیم ساپینتو و فتح الله زاده چیست؟

**چه کسی موضع خواهد گرفت؟

با وجود اینکه گمانه زنی هایی مبنی بر جدایی چند بازیکن مانند عزیزبک امانوف و یکی دو بازیکن دیگر وجود دارد اما هنوز چیزی رسمی نشده است. اینکه استقلال تا زمانی که هر بازیکنی از لیست خارج نشود نمی تواند بازیکن جدیدی به خدمت بگیرد موضوع مهمی است که می تواند به دغدغه بزرگی برای کادر فنی و به خصوص ریکاردو ساپینتو تبدیل شود.

1789314

در سمت راست خط دفاعی، صالح حردانی بازیکن متخصص و کوین یاماگا نیز توانمند است. به عنوان سمت چپ، با بازگشت جلالی و حضور جعفر سلمانی، خیال کادرفنی تا حد زیادی راحت می شود.

از سوی دیگر اگرچه استقلال بازیکنان زیادی در لیست خود دارد اما به نظر می رسد نیاز به جذب بازیکنان جدید در پست های خاص وجود دارد. پست هایی که برای کسب عنوان قهرمانی لیگ بسیار مهم هستند و بدون شک ساپینتو هم این مشکل را می داند. حالا فرض می کنیم قول سران باشگاه برای باز شدن پنجره نقل و انتقالات درست است و آبی ها می توانند وارد بازار شوند. در این شرایط استقلال در کدام پست ها به بازیکن جدید نیاز دارد؟

1789313

از مجموع 15 گلی که استقلال تا پایان نیم فصل اول لیگ برتر به ثمر رساند، تنها 7 گل توسط مهاجمان به ثمر رسید که 4 گل آن را محمد محبی به ثمر رساند. مهدی قیدی، پیمان بابایی و ارسلان مطهری نیز هر کدام یک گل به ثمر رسانده اند و آرمان رمضانی، سجاد شهبازادا و دیگر مهاجمان هنوز پای خود را برای گلزنی باز نکرده اند.

مشکل اصلی الان از نظر بازیکن قطعا در خط دروازه و خط دفاع نیست. آبی ها دو دروازه بان باتجربه سیدحسین حسینی و علیرضا رضایی در دروازه دارند و سینا سعیدی فر نیز در کنار آنها حضور دارد که در مواقع نیاز می توان از آنها استفاده کرد. حضور همزمان حسینی و رضایی می تواند به تقویت خط دفاعی کمک کند. البته زمزمه هایی مبنی بر جدایی علیرضا رضایی از این تیم به گوش می رسد و بعید است مسئولان استقلال در شرایط فعلی از این موضوع خوشحال باشند. با این حال شاید برخی اختلافات بین ساپینتو و رضایی همچنان در ذهن سرمربی پرتغالی باقی بماند. البته اولویت جذب بازیکن برای استقلال قطعا روی خط دروازه نیست.

در چنین فضایی شاید اگر کادر فنی استقلال به این نتیجه برسد که نتواند با اعضای فعلی کار خود را پیش ببرد، بازیکن دیگری اضافه شود. ساپینتو در ابتدای فصل تردیدی برای اضافه کردن یک مهاجم خارجی خوب به تیم نداشت و شاید الان هم همین تصمیم را دارد. هرچند جذب یک بازیکن خوب خارجی با توجه به نرخ فعلی ارز و سایر مشکلاتی که این روزها خارجی ها برای فوتبال ایران ایجاد کرده اند، سختی های خاص خود را خواهد داشت.

بنابراین می توان گفت استقلال در دروازه و دفاع به بازیکنان زیادی نیاز نخواهد داشت.

یکی از دغدغه های هواداران استقلال در ابتدای فصل ترافیک سنگین خط حمله آن تیم بود. با ابقای ارسلان مطهری، آرمان رمضانی و امیرعلی صادقی و اضافه شدن بازیکنانی چون محمد محبی، سجاد شهبازاده، پیمان بابایی و مهدی قیدی، انتظار می رفت استقلالی ها هیچ نگرانی خاصی در خط حمله نداشته باشند اما در ادامه بازی ها. در ادامه مشخص شد که مشکلاتی در آن ساختار وجود دارد.

از سوی دیگر پنجره نقل و انتقالات استقلال به دلیل پرداخت نشدن مطالبات سنگین استراماچونی به این مربی ایتالیایی و برخی پرونده های دیگر فیفا بسته شد و تا زمان پرداخت این مبالغ، آبی ها حق جذب بازیکن جدید را ندارند.

تغییرات مکرر ساپینتو در خط حمله نشان می دهد که او ممکن است به جز محیبی از عملکرد سایر مهاجمان تیمش راضی نباشد. در ساختار تهاجمی استقلال می توان گفت آرمان رمضانی تنها مهاجم متخصص است. چون بازیکنانی مثل مطهری، بابایی و شهبازادا توانایی بازی در نوک خط حمله را دارند اما سبک بازی آنها شبیه وینگر یا وینگر است. مصدومیت طولانی رمضانی و خروج از آمادگی آرمانی شاید یکی از دلایلی باشد که ساپینتو در خط حمله با مشکل مواجه شده است.

مهم ترین موضوعی که در کنار مسائل اقتصادی در بحث جذب بازیکن جدید وجود دارد، لیست آبی پوشان سازمان لیگ است. با توجه به اینکه ارسلان مطهری در ابتدای فصل حاضر به فسخ قرارداد و جدایی از استقلال نشد، لیست بزرگسالان این تیم به طور کامل با 20 بازیکن پر شده و تنها در صورت جدایی یک نفر می توان بازیکن جدید اضافه کرد.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در نیم فصل در خط هافبک استقلال دیده شده، نبود یک هافبک هجومی توانمند است که بتواند توپ را در نقاط مختلف زمین به گردش درآورد و با ایجاد موقعیت برای بازیکنان هجومی، بتواند. پرسنل خود را از نظر ساخت و طراحی بازی بهبود بخشد حمله به جلو. استقلال تجربه و بازیکنان خوبی در خط هافبک دارد. بازیکنانی مثل سعید مهری، آرش رضاوند، مهدی مهدی پور، زبیر نیک نفس، روزبه چشمی و حتی عزیزبک امانوف. همه این ستاره ها جزو بهترین ها هستند اما نکته مهم این است که در پست های 6 (هافبک دفاعی) و 8 (هافبک میانی) تجربه بیشتری دارند و صعود به عنوان بازیکن شماره 10 ترکیب کمی مشکل ساز می شود. .

در خط دفاع هم مانند دروازه نیاز چندانی به بازیکن نیست. هر چند مصدومیت چند هفته اخیر افرادی مانند عارف غلامی، ابوالفضل جلالی و محمدحسین مرادمند محدودیت هایی را برای کادر فنی در خط دفاع ایجاد کرده است، اما در این ساختار افراد پرتلاش و توانمندی حضور دارند که هر کدام از آنها توانمندی به حساب می آیند. بازیکنان استقلالی ها در پست دفاع وسط 4 مدافع باتجربه به نام های رافائل سیلوا، عارف غلامی، سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند دارند که از ارکان اصلی قهرمانی این تیم در فصل گذشته بودند. بازیکنانی که اجازه ندادند استقلال در پیش فصل بیش از 10 گل بزند.

ساپینتو در دیدارهای قبلی به دلیل نداشتن هافبکی با چنین خصوصیاتی مجبور شد چندین بار سیستم بازی تیمش را تغییر دهد. از طرفی بازیکنان مختلفی را امتحان کرد اما در دو سه بازی اخیر که افرادی مثل رضاوند و مهری مصدوم شدند مشکلاتی در خط هافبک برای آبی ها به وجود آمد. شاید جذب یک هافبک میانی و یک خالق در خط میانی. هر چند در بازار کنونی فوتبال ایران بازیکنی نیست که چنین ویژگی هایی داشته باشد و آزاد باشد! به عبارت دیگر، اگر ساپینتو بخواهد بازیکنی را برای این پست جذب کند، باید از باشگاه بخواهد که با باشگاه های دیگر مذاکره کند که این کار سختی است و اگر بخواهد به این مهم دست پیدا کند، احتمالا به مبلغ زیادی برای رضایت نامه نیاز دارد.

ریکاردو ساپینتو در هنگام جذب بازیکنان سه نگرانی مهم دارد. پنجره نقل و انتقالات را باز کنید، منابع مالی بیاورید و لیست بازیکنان استقلال را خالی کنید.

نیازهای استقلال در بازار نقل و انتقالات


سرویس خبر شماره: 1863545
18 ژانویه 1401 @ 11:37 ق.ظ |
5.6 هزار امتیاز خبر|

0نقطه نظر

حضور غول ها در ویترین زمستانی (دو)

** در گروه خروج چند بازیکن جذب می شود؟