مشکل بزرگ فوتبال ایران؛ قول توخالی تاج به استقلال و پرسپولیس!

زمانی که تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران شد، هنوز برای جام جهانی 2018 روسیه بدهکار بودیم و فیفا هم اشاره کرد که این پول متعلق به ایران است اما به دلیل تحریم های بانکی نمی توان آن را به تهران منتقل کرد. راهکارهای متعددی نیز در نظر گرفته شد، اما هیچ کدام به مرحله اجرا نرسیدند و اندکی بعد، جام جهانی 2022 قطر شروع به افزایش میزان دارایی های بلوکه شده ایران کرد. اواسط زمستان بود که سران فدراسیون از درخواست دو میلیون دلاری فوتبال ایران صحبت کردند و تاکید کردند که بخش قابل توجهی از آن تا پایان تعطیلات نوروزی به تهران خواهد رسید، هرچند این تاج بود. در نشست فیفا که در پایان ماه مارس برگزار شد مورد بحث قرار گرفت و کشور رواندا این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد. این جلسه تمام شد؛ اما پول به ایران برنگشت.

اتحادیه فوتبال انگلیس به خصوص پرسپولیس و استقلال که راهی برای عبور از سد تحریم های بانکی پیدا نکرد، همچنان منتظر دریافت مطالبات AFC و فیفا بودند.



سرویس داخلی اخبار فوتبال

ما هنوز فراموش نکردیم تاج در پایان زمستان در مصاحبه ای مدعی شد که استقلال 500 هزار دلار به کنفدراسیون فوتبال آسیا بدهکار است و با توجه به مشکلاتی که برای تامین اعتبار برای تسویه حساب با استراماچونی وجود دارد، این مبلغ به حساب استقلال واریز می شود. حداکثر یک هفته دیگر حتی در آن بحث مطرح شد که آیا مبلغ مذکور به صورت دلاری در اختیار استقلالی ها قرار می گیرد یا معادل ریالی آن محاسبه می شود، اما نه تنها این محاسبات انجام نشده است. ، اما اصلا خبری از این پول نبود! البته 500 هزار دلار سپرده کامل نمی تواند پاسخگوی بدهی استقلال به سرمربی ایتالیایی باشد. اما وعده درآمد نیم میلیونی فدراسیون تنها بار روانی این باشگاه و هوادارانش را افزایش داده است. پولی که سران فدراسیون توضیح ندادند که چرا برخلاف قول رئیس فدراسیون به دست استقلالی ها نرسید؟

پولی که به استقلال نرسید

خواسته های پرسپولیس

پرسپولیس یکی از تیم های طلبکار ایران است که به دلیل تحریم های بانکی نتوانست مطالبات خود را دریافت کند. این تیم با حضور مستمر در لیگ قهرمانان و دو حضور در فینال این رقابت ها چیزی نزدیک به یک میلیون و 500 هزار دلار کسب کرد که هنوز به حسابشان واریز نشده است. قطعاً اگر رقم مذکور به حساب پالش پوشان گذاشته شود، بخش عمده ای از مشکلات مالی آنها را نه تنها برای فصل جاری، بلکه برای فصل بعد حل خواهد کرد. البته در مقایسه با پرسپولیس قضیه کمی با فدراسیون فرق می کند و نقش کنفدراسیون فوتبال آسیا پررنگ تر به نظر می رسد.

درخواست فدراسیون برای دو میلیون دلار

مشکلات بانکی

قرار بود بخش قابل توجهی از این مبالغ با استفاده از آزادی قطر در مبادلات مالی بین‌المللی به ایران منتقل شود، اما ظاهراً مشکل اداری در این راستا اجازه انتقال این پول را نداده است.

پس از پایان رقابت های جام جهانی، مهدی تاج که با هیاهوی این رقابت ها تمام شده بود و فرصت بیشتری برای رسیدگی به امور روزمره و البته مهم فوتبال کشورمان داشت، به تدریج موضوع بلوکه شدن مطالبات را مطرح کرد. ایران در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا خاطرنشان کرد: با توجه به روابط خوبی که بین ساختار فوتبال ایران و همتایان قطری آن وجود دارد، می‌توان زمینه را برای آزادسازی بخش قابل توجهی از درخواست‌های ملی و باشگاه‌های کشور فراهم کرد. البته تاج حرف بدی نزد چرا که روابط سیاسی ایران و قطر بسیار خوب است و این مشکل در ورزش هم دیده می شود، اما به نظر می رسد با همه این اوصاف هنوز به خواسته های خود پاسخی نداده ایم. بخشی از این پول با وجود وعده فدراسیون فوتبال که به تهران نرسید. مشکلی که قطعا بر تعداد مشکلات تیم های باشگاهی مانند استقلال و پرسپولیس افزوده خواهد شد و گریبان خود فدراسیون را نیز خواهد گرفت، بنابراین امیدواریم تاج بتواند به وعده خود عمل کند و این درخواست ها را که جزو سرمایه های فوتبالی ما محسوب می شود، بازگرداند. ایران. او با این قول که روابط بسیار دوستانه ای با سران کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا دارد و می تواند راهی برای آزادسازی وجوه بلوکه شده پیدا کند، برای دومین بار بر صندلی نشست شماره یک فدراسیون فوتبال ایران و باید خیلی سریع راهی برای خروج از این بن بست پیدا کرد.