بدون فشار فیفا، خود دولت تصمیم گرفت زنان به ورزشگاه بروند/ دغدغه مجلس فراتر از حضور زنان در ورزشگاه است/ خوشحالیم که نیمی از جامعه به آرزویش رسیدند.

ما در این زمینه کاملاً باید جنبه نظارتی را در نظر بگیریم و البته امیدوارم این اتفاق نیفتد. چون خود دولت آماده و با انگیزه است که شرایط را فراهم کند.

حکومت، حکومت مردم و عدالت است. بی شک یکی از مهم ترین سیاست های آن این است که بتواند بخش قابل توجهی و نیمی از جامعه را که به نظر می رسد در بیشتر عرصه ها بسیار تاثیرگذار است، جذب کند و حقوق قانونی، عرفی و شرعی آنها را در نظر بگیرد.

در بودجه سال 1401 شاهد اعتبار خوبی برای احداث زمین ورزشی بودیم. به خصوص در تعمیر و تجهیز ورزشگاه ها اعتبارات خوبی اندیشیده شده و از 27 صد درصد ارزش افزوده می توان مکان هایی که نواقص وجود دارد را تعمیر کرد.

باز هم تاکید می کنم اگر قرار است فضایی برای عموم مردم ایجاد شود باید امن و فرهنگی باشد. فضایی با زیرساخت های لازم برای حفظ کرامت همه بانوان.

این واقعه تاریخی در زمان حضور شما و همکارانتان در مجلس و همچنین دولت آقای ابراهیم رئیسی رخ داد. به نظر شما این موضوع تا چه اندازه بر رویکرد زنان به دولت و نمایندگان فعلی مجلس و جذب حداکثری آنها تأثیر مثبت خواهد داشت و تا چه اندازه باعث افزایش اعتماد آنها به کارکنان دولت خواهد شد؟

قبول دارید در شرایطی که فیفا کشورمان را در این زمینه به شدت تحت فشار قرار داده بود این امکان برای زنان ایرانی ایجاد شد؟

جواب منفی! اصلا تحت فشار فیفا نبود! نباید گفت که این اتفاق به دلیل فشار فیفا رخ داده است. این قطعاً در راستای سیاست های دولت برای ایجاد این امکان بود. بنابراین در بحث مدیریت ورزشگاه باید این امکان و شرایط به طور دقیق تری پیش بینی شود.

آیا می توانید سوابق ورزشی خود را توضیح دهید تا ورزشکاران آن را بدانند؟

میشه بیشتر توضیح بدی

بسیاری از هواداران زن دیگر تیم های لیگ برتری نیز درخواست کرده اند تا بتوانند به ورزشگاه شهر خود بروند و از تیم های مورد علاقه خود حمایت کنند. آیا این امکان برای شهرهای دیگری غیر از تهران فراهم می شود؟ این در حالی است که مسئولان لیگ به همکاران ما گفته اند که بسیاری از ورزشگاه ها از امکاناتی مانند ورودی مجزا، پارکینگ، امکانات انحصاری یا ابتدایی مانند سرویس بهداشتی مناسب یا مناسب برای بانوان در مراحل خود برخوردار نیستند! در این زمینه چه توصیه ای به مسئولان مربوطه استانداری ها و فرمانداری های شهرستان های میزبان لیگ برتر فوتبال دارید؟

فشاری از سوی فیفا نیست، خود دولت تصمیم گرفته زنان به ورزشگاه بروند/ دغدغه مجلس فراتر از حضور زنان در ورزشگاه است/ خوشحالیم که نیمی از جامعه به آرزوی خود رسیده است.

محمدرضا مدنی; محمدمهدی فروردین، عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس فراکسیون ورزش مجلس، ناظر شورای عالی ورزش کشور و نماینده ناظر کمیته پارالمپیک در گفت و گو با خبرورزشی درباره اتفاق تاریخی هفته گذشته و حضور زنان در حاشیه دیدار تیم های استقلال و مس کرمان در دیدار باشگاهی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهاراتی را مطرح کرده است.

امروز (یکشنبه 6 شهریور) اولین روز کاری مجلس بود و البته در چند روز گذشته نمایندگان مجلس درگیر مسائل مجلس و حوزه های انتخابیه خود بودند. امروز کار مجلس در دو نوبت انجام شد، اما اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان بیم داشتند که شرایط کافی و استاندارد از نظر زیرساختی در ورزشگاه وجود نداشته باشد، پس خدا حفظمان کند، حیثیت زنان جریحه دار شود. در واقع احترام به کرامت و احترام زنان مهمتر از حضور آنها در ورزشگاه است.

بازتاب این رویداد در سطح بین المللی بسیار گسترده بود. نظر نمایندگان مجلس و نمایندگان مردم در مورد این سوال چیست؟

نگاه فراکسیون ورزش مجلس به این اتفاق چیست؟

فشاری از سوی فیفا نیست، خود دولت تصمیم گرفته زنان به ورزشگاه بروند/ دغدغه مجلس فراتر از حضور زنان در ورزشگاه است/ خوشحالیم که نیمی از جامعه به آرزوی خود رسیده است.

من شخصاً مؤسس باشگاه شهید فیروزآباد بودم و خودم آن را مدیریت می کردم. با این حال فعالیت های دیگری هم مثل سرمربیگری تیم قشقایی داشتم.

حضور خبرنگاران ورزشی در ورزشگاه آزادی حاکی از پرهیز مردان از به کار بردن برخی الفاظ در حضور بانوان بود. بیژن طاهری سرپرست تیم استقلال نیز در گفتگو با ما این موضوع را تایید کرد. به عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس فکر می کنید تداوم این اتفاق و حضور بانوان تاثیر فرهنگی مثبتی در این رابطه داشته باشد؟

آیا نمایندگان و مسئولان ذیربط از این سوال و تبعات آن راضی بودند؟ آیا این اتفاق رضایت مسئولان کشور را برانگیخت؟

در صورت وجود خلأ در این زمینه، نحوه اطلاع رسانی نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون ورزش چگونه خواهد بود؟

فشاری از سوی فیفا نیست، خود دولت تصمیم گرفته زنان به ورزشگاه بروند/ دغدغه مجلس فراتر از حضور زنان در ورزشگاه است/ خوشحالیم که نیمی از جامعه به آرزوی خود رسیده است.

بعد از حضور بانوان در حاشیه جلسه یک باشگاه فوتبال، نگاه دولت و مجلس به این اتفاق مهم و شاید تاریخی چگونه بود؟

رضایت در این زمینه باید از خود زنان خواسته شود. چه از امکانات و زیرساخت های در اختیارشان راضی باشند یا نه! به نظر من این سوال را باید از خانم هایی پرسید که روی صحنه بوده اند و به ورزشگاه رفته اند. باید بگویند چه کاستی هایی داشته اند و اگر بوده اند و حیثیتشان حفظ نشده است امکانات و شرایط بهتری برایشان فراهم شود. من فکر می کنم اگر چنین شرایطی وجود ندارد، دولت باید به این مشکلات و مسائل رسیدگی کند تا زنان از این فرصت بهره مند شوند.

باید آثار این مشکل را در طول مسابقات یک فصل دید. به نظر می رسد باید بتوانیم این رویداد مثبت را به سایر فضاهای عمومی کشورمان از جمله استادیوم ها نیز تعمیم دهیم. او می تواند شاد باشد و مردم را خوشحال کند.

این مشکل هم اکنون در بسیاری از فضاهای اجتماعی جامعه ما وجود دارد. ما باید فرهنگ احترام به بازیکنان فوتبال در استادیوم ها از بازیکنان گرفته تا داوران و هواداران را ایجاد کنیم. فرهنگی که مناسب کشور ما باشد. پس مطمئنا همه می توانند از فوتبال لذت ببرند. این به تنهایی می تواند دستاورد بزرگی برای دولت و نظام جمهوری اسلامی باشد.

دولت با اقدامات انجام شده شرایطی را فراهم کرده است که نیمی از جامعه به خواسته های خود در این زمینه جامه عمل بپوشانند.

فشاری از سوی فیفا نیست، خود دولت تصمیم گرفته زنان به ورزشگاه بروند/ دغدغه مجلس فراتر از حضور زنان در ورزشگاه است/ خوشحالیم که نیمی از جامعه به آرزوی خود رسیده است.

این موضوع نیازمند مدیریت قوی و اقدامات هوشمندانه است. چون با توجه به جوی که قبلا در ورزشگاه ها دیده بودیم، نظارت باید در این زمینه بسیار قوی باشد. چرا که وقتی از خانواده ها انتظار می رود به ورزشگاه بیایند، باید آبروی آنها حفظ شود و خانواده ها از سوی حاضران در آنجا به حقارت نگاه نکنند. در واقع می خواهم تاکید کنم که ما نباید نتیجه را فدای چنین مسائلی کنیم. اگر خدای ناکرده خانواده ای به ورزشگاه بروند و در هنگام خروج از وضعیت روحی خوبی برخوردار نباشند، این مشکل باعث پشیمانی می شود. این چالش نیاز به هم افزایی و مدیریت قوی دارد. هم در حوزه ورزش و هم در سطح کلان مدیریت کشور.



سرویس داخلی اخبار فوتبال

با توجه به ماهیت ورزشی تان، آیا آرزو دارید روزی برسد که بتوانید با اعضای خانواده تان یک بازی فوتبال تماشا کنید؟