چگونه مدل پاور کامپیوتر را بفهمیم ؟ مجله بانی نو

باوجود یک کابل پاور می‌توانید به‌راحتی برق شهر را به کامپیوتر خود متصل نمایید. شرکت مسترتک یکی از برند های برتر تولید منبع تغدیه(پاور) قوی و حرفه ای می باشد. کیفیت و کارایی منبع تغذیه مسترتک سبب شده که همواره این شرکت در میان برترین برندها قرار داشته باشد.

  • توان پاورهای ROG ایسوس از 750 وات به بالاست و حتی این میزان در برخی از آنها به 1600 وات هم می‌رسد.
  • اگرچه پاور به‌اندازه قطعه‌ای مثل سی‌پی‌یو پیچیده و پر از فناوری‌های مختلف نیست؛ اما در نوع خود قطعه شگفت‌انگیزی محسوب می‌شود.
  • با آگاهی از روش های بالا می توانید در هنگام خرید پاور کامپیوتر هوشمندانه تر عمل کنید.

پاورهای جدید و مدرن یک فن 12 × 12 سانتی متری دارند که به راحتی باعث خنک کردن قطعات خواهند شد. میزان بازدهی پاور و امکانات دیگر آن از جمله بی‌صدا یا کم‌صدا بودن فن پاور نیز برای برخی از کاربران مهم است. میزان بازدهی پاور در پاورهای گران‌تر، بیشتر است لذا این پاورها در درازمدت مصرف برق کمتری دارند که خود را زمانی بیشتر نشان خواهد داد که استفاده مستمر از کامپیوتر، بیشتر باشد یعنی اگر زیاد با کامپیوتر کار می‌کنید آن وقت بازدهی بیشتر پاور و مصرف کمتر آن مشخص‌تر خواهد شد. حقیقت این است که مثل دیگر قطعات کامپیوتر که هیچ بهتر و بدتری برای آنها مطرح نیست برای پاور نیز به همین شکل است یعنی هیچ پاوری را نمی‌توان به عنوان بهترین پاور کامپیوتر معرفی کرد. در واقع این نوع کاربری شما و بودجه‌تان برای خرید پاور کامپیوتر است که مشخص می‌کند بهترین پاور کامپیوتر برای شما کدام پاور است. اگر کاربری‌تان از کامپیوتر در حد استفاده‌های روزمره است به کامپیوتری قوی نیاز ندارید و کامپیوتری هم که قوی نباشد به پاور قدرتمندی نیاز ندارد لذا پاوری با توان 400 تا 450 وات نیز برای چنین کامپیوتری کافی خواهد بود.

این پاورها قادرند سرعت چرخش فن خود را در بارهای الکتریکی پایین به حداقل ممکن برسانند طوری که حتی ممکن است هیچ صدایی از فن‌های آنها شنیده نشود و به همین دلیل هم هست که از کلمات فوق در نام آنها استفاده می‌شود. البته گفته می‌شود در برخی از پاورهای نیمه‌ماژولار مثلا دو یا سه کابل SATA‌ به صورت پیش‌فرض وجود دارد و دو یا سه کابل SATA را هم می‌توانید خودتان اضافه کنید که این هم به انتخاب سازنده پاور بستگی دارد و می‌تواند از مدلی به مدل دیگر متفاوت باشد. پاورهای نیمه‌ماژولار را می‌توان حد فاصلی بین پاورهای غیرماژولار و پاورهای ماژولار دانست که در آنها کابل‌های اصلی به صورت پیش‌فرض لحاظ شده‌اند و فقط کابل‌های انتخابی به عهده خود کاربر گذاشته شده‌اند.

نحوه تشخیص نوع پاور کامپیوتر

در برخی از کامپیوترهای شخصی دسکتاپ نیز از پاورهای چندریل استفاده می‌شود، اما بسیاری از موارد این کامپیوترها دارای پاور تک‌ریل هستند. نخستین حلقه سیم مورداستفاده در اتصال پاور لازم و اجباری ۱۲ ولت ATX نسخه ۲.۴ است. سیم‌های تشکیل‌دهنده این اتصال شامل چند سیم برای ولتاژهای مختلف و همچنین چند سیم خاص می‌شود. در ترانسفورماتورها برای کاهش ولتاژ از روش القای الکترومغناطیسی و دو سیم‌پیچی استفاده می‌شود (یکی از سیم‌پیچ‌ها در مقایسه با سیم‌پیچی دیگری حلقه‌های سیم بیشتری دارد)؛ البته ترانسفورماتورها تنها با ولتاژ متغیر کار می‌کنند. چنانچه جریان برقی به یک ماده رسانا وارد شود (مثلاً به سراسر طول یک سیم فلزی).

پاور کامپیوتر 850 وات تمام ماژولار ترمالتیک مدل Smart Pro RGB

این مادربوردها از پردازنده‌های ضعیف‌تر پشتیبانی می‌کنند و پردازنده‌های ضعیف‌تر نیز برای کارکرد خود به توان زیادی نیاز ندارند لذا یک کانکتور چهار پینی نیز برای تامین توان موردنیاز آنها کافی است. هر پاوری دارای دسته‌ای از کابل‌هاست که هر کدام به یکی از قطعات کامپیوتر متصل می‌شود. اما پاور چه کابل‌هایی دارد و هر کدام به چه قطعه‌ای متصل می‌شود؟ در زیر بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت ولی قبل از آن باید معنای دو کلمه را برایتان شرح دهیم تا احیانا در فهم توضیحاتی که در ادامه خواهیم داد به مشکل برنخورید. اتفاق اول آن است که خود پاور برای مدت زمانی خاموش می‌شود و به روشی ایمن چک می‌کند که آیا توان مورد نیاز برای قطعات کامپیوتر به زیر مقدار حداکثر رسیده است یا نه؛ اگر چنین شود پاور دوباره روشن می‌شود. اتفاق دوم آن است که پاور همچنان روشن می‌ماند ولی ولتاژ ورودی به قطعات کامپیوتر، مرتب دچار افت و خیز می‌شود که می‌تواند آسیب‌های جدی به آنها وارد کند.

پاور 700 وات Green مدل GP700A-UK EVO 80Plus Gold